Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4196743 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

akosk

  • Klubtag
  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 95
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7770 Dátum: 2008.11.12 13:00:37 »
A 7végére már reggeli fagyokat mondanak, és max. 8-9 fokokat, abba már belefér a télgumi, meg aztán a gumis sem fogad rögtön, sztem érdemes már időpontot kérni...

Mi még várunk vele, amíg  nem ígérnek havat-jeget. A gumitesztek is megmutatták, hogy fagypont körül, vagy pláne afelett szárazon ill. nedves úton a nyári gumi a jobb (rövidebb a fékútja stb.).

Akkor hogy is van azzal a bűvös 7 celsius fokkal?! Csak mínuszba kéne felrakni a télit ha pl. száraz az úttest? :wacko:
Ákos (E11 Corolla HB 1.6 Linea Terra) 295.

Kgabe

  • S6 forever
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9802
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7771 Dátum: 2008.11.12 17:06:18 »
...irtam, hogy kanyarokban erdekes, sustorgo hang jon az elso kerekek felol. Arra is gyanakodtam, hogy vmi beleer vmibe, mert egesz kis kormany mozdulatnal is elojott 30 km/h-as temponal. Miota csereltem telimamuszra eltunt a hang. Ennyire zajos lenne a Dunlop SP Sport01?
Még hogy nem érezni a szabálytalan tárolást!  :devil: :tt2: :whistling:
Gabe 254.

hazard

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 602
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7772 Dátum: 2008.11.12 17:55:35 »
Van egy pofonegyszerű állványom keréktárolási célra: lényegében egy vashenger (~10 mm-rel keskenyebb átmérőjű, mint a felnin lévő középső lyuk), ami 4 helyen át van fúrva. A henger minden furatba passzol egy kis vasrúd (nevezzük stiftnek). A vashenger függőlegesen áll egy kis lapos X-lábon (kb. 140 cm magas). Bedugom a legalsó furatba a stiftet, "felhúzom" rá az első kereket, 2. stift -> 2. kerék.... 4. stift -> 4. kerék. (Ha nem voltam követhető és érdekel vkit, majd lefényképezem.)
Előnye: kis helyigény; a kerék súlya nem az abroncsra terhelődik; nem kell átpakolgatni időnként.
Egy vasas ismerősöm csinálta anno, anyaggal (vas+festék), munkadíjjal (hegesztés+festés) együtt 2 ruppóért.
hazard

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7773 Dátum: 2008.11.12 19:48:34 »
Nem jó a guminak, ha állandóan ugyanazon a ponton áll. Elvetemedik.

Koszonom, akkor majd atpakolom.
Most tenyleg nem kotozkodni akarok, de agyaltam ezen kicsit. Ha a kocsim 2-3 hetig egy helyben all (1400 kilo uresen), az okoz nagyobb deformalodast, vagy az, hogy 5 honapon keresztul a sajat sulyan allnak egyhelyben a gumik?

Most erre tényleg csak annyit tudok mondani, hogy valszeg okkal írják minden ezzel foglalkozó forrásban, hogy az összeszerelt kereket fektetve, a leszerelt gumit állítva kell tárolni (pedig pont arról gondolná az ember laikus ésszel, hogy jobban deformálódik az állítva tárolástól, mint a kerék, amiben ugye nyomás van). Nem agyalok rajta, elfogadom, hogy megvan az oka, és tartom magam hozzá.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7774 Dátum: 2008.11.12 19:51:08 »
Vetemedés, deformálódás ...
Én állítva tárolom, de csere idején mindig elgondolkozok azon, hogy érdemes-e újra centíroztatni...
elvileg ha nem lenne téli-nyári páros, akkor évekig hozzá sem nyúlnánk a kerekekhez, a gumisok meg non-stop nyomják, hogy jobb lesz, ha centíroztatva van ...
persze kopik, padkák jönnek mennek ... de a téli lágyabb ...
A kérdés az, hogy megéri-e plusz pénzt fizetni ezért évente kétszer vagy csak simán csere?

Ha nem ráz, nem is kell centrírozni. A rutinszerű, fix intervallumokban végrehajtott centrírnek semmi értelme nincs, ha az ember képes rá, hogy észrevegye, ha ráznak a kerekei  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7775 Dátum: 2008.11.12 19:54:41 »
Mas: nyaron irtam, hogy kanyarokban erdekes, sustorgo hang jon az elso kerekek felol. Arra is gyanakodtam, hogy vmi beleer vmibe, mert egesz kis kormany mozdulatnal is elojott 30 km/h-as temponal. Miota csereltem telimamuszra eltunt a hang. Ennyire zajos lenne a Dunlop SP Sport01?

Ja-ja, elég érdekes hangokat tudnak produkálni a gumik. És elég sokfélét. Az Avensis nyári kerekei közül vmelyik huppog, főleg kis sebességnél (!) hallani. Barátném Corijának szintén nyári kerekei búgnak, egyes sebességtartományokban. Egyik barátomék Alfáján a korábbi nyári gumik olyan koncertet rendeztek, hogy azt hittem, elszállt vmelyik kerékcsapágy a kocsin  ::) ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7776 Dátum: 2008.11.12 20:03:50 »
A 7végére már reggeli fagyokat mondanak, és max. 8-9 fokokat, abba már belefér a télgumi, meg aztán a gumis sem fogad rögtön, sztem érdemes már időpontot kérni...

Mi még várunk vele, amíg  nem ígérnek havat-jeget. A gumitesztek is megmutatták, hogy fagypont körül, vagy pláne afelett szárazon ill. nedves úton a nyári gumi a jobb (rövidebb a fékútja stb.).

Akkor hogy is van azzal a bűvös 7 celsius fokkal?! Csak mínuszba kéne felrakni a télit ha pl. száraz az úttest? :wacko:

Ühüm... A hét fok tutira kamu, több gumitesztben konkrétan kiemelték, hogy ennél a hőmérsékletnél minden paraméterében jobb a nyári gumi, mint a téli (persze azonos állapotú gumikat feltételezve). Pontos határt nehéz meghúzni, mert ugye a gumik keveréke márkától és típustól függően is eltér (nyárin, ill. télin belül is); de úgy általában elmondható, hogy kb. fagypont felett száraz ill. nedves úton a nyári gumi jobban teljesít.

Én úgy vagyok vele, hogy akkor teszem föl, amikor már az idő rendszeresen hidegre fordul (tehát pl. éjjel már nagyrészt fagy, és nappal sem megy plusz néhány fok fölé); illetve amikor már ígérnek havat, jeget.

De, ahogy music is írta, függ ez attól is, hogy az ember hol lakik, hol és hogyan használja az autóját.

Tulajdonképpen ezért találták ki ezt a fix határt, hogy a nagy többségnek (akinek nincs kedve/képessége/ideje ezen agyalni) legyen mihez igazodnia. De a 7 fok mindenképpen túlzás. Ha nekem kéne ilyen határt húznom, azt mondanám (jókora adag túlbiztosítást is belekalkulálva): 3 fok.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7777 Dátum: 2008.11.12 20:50:22 »
Van egy pofonegyszerű állványom keréktárolási célra: lényegében egy vashenger (~10 mm-rel keskenyebb átmérőjű, mint a felnin lévő középső lyuk), ami 4 helyen át van fúrva. A henger minden furatba passzol egy kis vasrúd (nevezzük stiftnek). A vashenger függőlegesen áll egy kis lapos X-lábon (kb. 140 cm magas). Bedugom a legalsó furatba a stiftet, "felhúzom" rá az első kereket, 2. stift -> 2. kerék.... 4. stift -> 4. kerék. (Ha nem voltam követhető és érdekel vkit, majd lefényképezem.)
Előnye: kis helyigény; a kerék súlya nem az abroncsra terhelődik; nem kell átpakolgatni időnként.
Egy vasas ismerősöm csinálta anno, anyaggal (vas+festék), munkadíjjal (hegesztés+festés) együtt 2 ruppóért.
Időnként szoktak ilyet árulni barkácsáuházakban, tecsó és társában, hasonló összegért.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

aTTi

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 384
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7778 Dátum: 2008.11.12 22:05:19 »
Vetemedés, deformálódás ...
Én állítva tárolom, de csere idején mindig elgondolkozok azon, hogy érdemes-e újra centíroztatni...
elvileg ha nem lenne téli-nyári páros, akkor évekig hozzá sem nyúlnánk a kerekekhez, a gumisok meg non-stop nyomják, hogy jobb lesz, ha centíroztatva van ...
persze kopik, padkák jönnek mennek ... de a téli lágyabb ...
A kérdés az, hogy megéri-e plusz pénzt fizetni ezért évente kétszer vagy csak simán csere?
Ha nem ráz, nem is kell centrírozni. A rutinszerű, fix intervallumokban végrehajtott centrírnek semmi értelme nincs, ha az ember képes rá, hogy észrevegye, ha ráznak a kerekei  :yes:
No, felkerültek a téli papucsok, és valóban megállja a helyét a "fix intervallumokban végrehajtott centrírnek semmi értelme", mert a 4 kerékből csak az egyiken volt 5g eltérés.  :yes:
Mindegy, ezzel együtt fizettem 2.000 Huf-ot a teljes műveletért ...

2000 Avensis I 1.6 Sol LSE 104, 4A-FE
2003 Avensis II 1.8

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7779 Dátum: 2008.11.12 23:12:23 »
Vetemedés, deformálódás ...
Én állítva tárolom, de csere idején mindig elgondolkozok azon, hogy érdemes-e újra centíroztatni...
elvileg ha nem lenne téli-nyári páros, akkor évekig hozzá sem nyúlnánk a kerekekhez, a gumisok meg non-stop nyomják, hogy jobb lesz, ha centíroztatva van ...
persze kopik, padkák jönnek mennek ... de a téli lágyabb ...
A kérdés az, hogy megéri-e plusz pénzt fizetni ezért évente kétszer vagy csak simán csere?
Ha nem ráz, nem is kell centrírozni. A rutinszerű, fix intervallumokban végrehajtott centrírnek semmi értelme nincs, ha az ember képes rá, hogy észrevegye, ha ráznak a kerekei  :yes:
No, felkerültek a téli papucsok, és valóban megállja a helyét a "fix intervallumokban végrehajtott centrírnek semmi értelme", mert a 4 kerékből csak az egyiken volt 5g eltérés.  :yes:
Mindegy, ezzel együtt fizettem 2.000 Huf-ot a teljes műveletért ...

Nekem ezzel inkább az a gondom, hogy számomra a komplett kerék legfőbb előnye, hogy otthon rakom fel, amikor akarom. Ha centríroztatni akarom, akkor ahhoz ugyanúgy be kell pakolni a kerekeket a kocsiba, el kell menni a gumishoz, várni kell stb  ::) ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

taby

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 5042
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7780 Dátum: 2008.11.13 09:26:05 »
Nekem ezzel inkább az a gondom, hogy számomra a komplett kerék legfőbb előnye, hogy otthon rakom fel, amikor akarom. Ha centríroztatni akarom, akkor ahhoz ugyanúgy be kell pakolni a kerekeket a kocsiba, el kell menni a gumishoz, várni kell stb  ::) ...
Ha külön felnin van akkor is centrirozásra tényleg el kell alkalom adtán vinni, de
Miért kellene pont a szezon előtt 5 perccel menni mikor tényleg mindenki, sörbe áll...
Simán lehet nyár közepén a pangó időszakban örömet okozva a gumisoknak, hogy akkor is csurran valami legalább a kasszába. Mert sok gumisnál az őszi és tavaszi váltási időszak termeli ki az éves bevétel 70%-át... és semmi sorbanállás stb... :flowers:

akosk

  • Klubtag
  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 95
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7781 Dátum: 2008.11.13 10:15:18 »
Na még a múltkor a Pirelli Snowsporton gondolkodtam s habár itt is ajánlotta Palaczk, mégis Yokohama W.drive lett a vége (bocsi) (Made in Japan :) nem is tudom már ki írta itt, de most nálam is teljesült a japán autóra japán gumó elv...). Persze a Snowsport se lehet rossz gumi de a Yoko mintázata jóval újabb fejlesztés, árban kb. egyforma lett volna...
Ákos (E11 Corolla HB 1.6 Linea Terra) 295.

aTTi

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 384
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7782 Dátum: 2008.11.13 10:18:25 »
Már csak azt lenne jó tudni, hogy milyen feltételek mellett szükséges centríroztatni ... mint pl. x évente? egy jól irányzott padka látogatás után? kátyúba pattanás után?
Mi után számíthatunk leginkább deformációra?

én egyszer próbáltam magam átrakni, de a gyári kulcson ugrálva sem akart meglazulni a csavar, mert azzal a légkalapáccsal úgy ráhúzza, hogy meg se mozdult. Ezután vettem egy keresztkulcsot, hogy ha netán mégis kellene, de kényelmesebb volt elvinni ;)

2000 Avensis I 1.6 Sol LSE 104, 4A-FE
2003 Avensis II 1.8

taby

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 5042
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7783 Dátum: 2008.11.13 11:09:37 »
Már csak azt lenne jó tudni, hogy milyen feltételek mellett szükséges centríroztatni ... mint pl. x évente? egy jól irányzott padka látogatás után? kátyúba pattanás után?
Mi után számíthatunk leginkább deformációra?

én egyszer próbáltam magam átrakni, de a gyári kulcson ugrálva sem akart meglazulni a csavar, mert azzal a légkalapáccsal úgy ráhúzza, hogy meg se mozdult. Ezután vettem egy keresztkulcsot, hogy ha netán mégis kellene, de kényelmesebb volt elvinni ;)
Ha huzamosabb ideig megy az ember rossz, rázós úton akkor gyakoribb a centrirozási igény, egyébként lehet érezni, ha 100 vagy affeletti tempónál elkezd bezizegni a kormány vagy rászkódást érzel, akkor vinni kell. Ha például a téliddel előfordult mindez akkor felírod magadnak pl naptárba, július 16-ára teszemazt->télikerék centrírozás...
Hát a légkalapáccsal elég komoly mutatvány lenne rágyógyítani a csavart, jólesz az légkulcsnak is. Az viszont annyira nem jó ha légkullcsal ráhúzzák, mert illik (jobb helyeken szokták) nyomatékkulccsal meghúzni, de van ahol már a légkulccsal nagyobb nyomatékra húzzák mint az előírt, akkor már hiába kattogtatják a nyomatékkulcsot...
Keresztkullcsal szoktam tolni magamnak, és mindig egy picit lezsírozom a csavarokat az őszi váltáskor. Elkerülendő a rárohadást stb. mert ekkor szokott lenni inkább küzdés a csavarral/anyával.
Egyébként pedig nem szokása egy jól ráhúzott csavarnak lecsavarodni, én speciel úgyrábírom húzni sima keresztkullcsal, hogy akár a kerékcsavart eltépem (L200 mihumisin sikerült az egyiket kitépni, pedig nem rángattam, csak igyekeztem meghúzni alaposan. Azóta már tudom, hogy kb hol kell megállni. )
« Utoljára szerkesztve: 2008.11.13 11:12:00 írta taby »

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Gumik és felnik
« Válasz #7784 Dátum: 2008.11.13 12:41:21 »
Na a centrírról egy szót még:  Minap átgumiztattam a céges autót, leszedte a tag a felnit nyárigumistól. Aztán egy konténerből kiszedett egy felnit téligumistól és feltette.  :eek: Semmi csentrír, vagy hasonló. :hammer: :hammer: :hammer: Aztán légkulccsal meghúzta és viszlát. :wacko: Hihetetlen. Múl 7en (is) voltam Nyíregyen a verdával, hát persze, hogy remeg a kormány. :fuk2: Hihetetlen igénytelen munka, no comment. :single fuck:
 :sorcerer: Nyomatékkulcs?? Centrír??? Mi az??? :censored: :censored: :censored: :censored:

Flottakezelés magasiskolája. a XXI. században.  :censored: :censored: :censored:
Műhelynevet nem írnék....
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.