Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4198881 alkalommal)

0 Felhasználó és 7 vendég van a témában

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22425 Dátum: 2014.02.08 21:23:27 »
Haha  ;) ... én ilyet nem írtam, és nem is gondolok. De nem jó megoldást választottál.

Alternatívák, amiket most hirtelen találtam, 195/60x15 méretben: Sava Intensa HP 15 ezerért, Kumho Solus 15.700-ért, Fulda Ecocontrol HP 16.100-ért.

Milyen sebességindexe van a guminak, amit vettél?

Ezeknél ha jól rémlik minden tekintetben jobbnak bizonyult a tesztekben a Dunlop.  :)  Nevezzük kompromisszumnak, én legalábbis így gondolom. ::)

Passzolom, ha jól rémlik, 91H.

Sőt, biztos: http://www.autoalkatresz.hu/auto-gumi/dunlop_sp_bluresponse_nyari_195_65r15_91_h_tl-898428  :yes:

88V volt a Michelin.
« Utoljára szerkesztve: 2014.02.08 21:26:17 írta PiciPeti »

FUBA

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3630
  • a versenyző
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22426 Dátum: 2014.02.08 21:35:33 »
Hányan ismerik olyan szinten a kocsijuk meg a saját képességeiket, hogy urai legyenek minden helyzetnek, ami még fizikailag megoldható?

Nem kell ehhez két keréken venni a kanyart. Bőven elég, ha mész a vizes országúton 90-el, és ki akarsz kerülni egy hirtelen eléd került akadályt. Simán lehet, hogy a gyári gumimérettel még pont megfognád az autót, a nem gyárival pedig már pont nem fogod meg.
Szerintem ez a gumin csak minimálisan múlik. Miért nem egyértelmű az, hogy a vezetőnek alkalmazkodnia kell az autója, a gumija tulajdonságaihoz, az útnak a tapadási tényezőjéhez és a forgalmi szituációkhoz? Mindent a megfelelő gumival akartok kivédeni, pedig a legtutibb tesztgyőztes gumi is megcsúszik télen vészhelyzetben, ha hirtelen kerülni kell. A leggyáribb tutifelnigumiméretű autóval is el fog szállni az aki nem tud alkalmazkodni, nem veszi észre a tapadáscsökkenést, nem képes hirtelen kerülni, akkor, ha valós vészhelyzetbe kerül, még az ESP-sem menti meg sokszor. Nagyon, nagyon kicsi a különbség, ha megnéznétek, hogy mondjuk egy /65-ös és egy /60-as gumival mi az a sebességkülönbség mondjuk egy jávorszarvas (kerülési)  teszten (nehezen és alig lenne kimutatható) a peresebb gumi javára, amivel még teljesíthető, de ez nem azt jelenti, hogy a /65 megcsúszik a /60 meg nem! Mindkettő csúszni fog a teszten (60 km/h-nál is) és kell hozzá a vezető rutinja, ami ha nincs, akkor sikeres kerülés sincs!!!!
Mondjuk ha egy Ferrarihoz szokott apuka leadja az autóját Bécsbe szervizelni, emiatt kénytelen beülni az asszony Yaris-ába, akkor szerintetek el fog szállni, mert a Yaris-szal alacsonyabban van a csúszáshatár? Lehet, hogy tényleg elszáll, de ha rutinos sofőr, akkor alkalmazkodni fog a más autóhoz, a ballonosabb gumikhoz, a hátsó-kerékmeghajtás helyett az elsőkerék-meghajtáshoz stb. és óvatosabban/lassabban fog menni, mert tudja, hogy egy hirtelen kerülést nem fogja tudni úgy megcsinálni a Yaris-szal, mint a Ferrari-val, mert tudja/ismeri hol a határ mind az egyiknél, mind a másiknál, ha most ül először a Yaris-ba, akkor az az első, hogy kiismeri/próbálgatja. Ez a lényeg szerintem. Beszélhetünk itt a /65 meg a /60-as gumik közötti hatalmas különbségekről, de ki ismeri közületek, hogy hol a határ a /65-nél??? Ki csinálnám meg elsőre a saját autójával a jávorszarvas tesztet?
Nincs olyan gumi, ami nem csúszhat meg! Nem igaz szerintem az, ha átlagon felüli vezetéstechnikai tudás nélkül, ha betartod a sebességhatárokat, ha tesztgyőztes gyári méretű gumid van, akkor nem kerülhetsz olyan vészhelyzetbe, hogy elveszítsd a kontrollt az autód felett! Akkor az lesz mint a fejre állt Renault Megan-ból kiszálló szomszédom, akinek az első mondata az volt, hogy na ennyit ér a méregdrága téli gumi. Nem az ér ennyit, hanem a vezetési tudása! Azt hitte, már sosem csúszik meg???
"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae,     "It is more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow." - Abner Perney,
"Oversteer scares passengers, understeer scares drivers.",     "A bad day at the racetrack beats a good day at the office"...

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22427 Dátum: 2014.02.08 21:37:57 »
 :yes: :yes: :yes:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22428 Dátum: 2014.02.08 21:59:57 »
Szerintem ez a gumin csak minimálisan múlik. Miért nem egyértelmű az, hogy a vezetőnek alkalmazkodnia kell az autója, a gumija tulajdonságaihoz, az útnak a tapadási tényezőjéhez és a forgalmi szituációkhoz? Mindent a megfelelő gumival akartok kivédeni, pedig a legtutibb tesztgyőztes gumi is megcsúszik télen vészhelyzetben, ha hirtelen kerülni kell. A leggyáribb tutifelnigumiméretű autóval is el fog szállni az aki nem tud alkalmazkodni, nem veszi észre a tapadáscsökkenést, nem képes hirtelen kerülni, akkor, ha valós vészhelyzetbe kerül, még az ESP-sem menti meg sokszor. Nagyon, nagyon kicsi a különbség, ha megnéznétek, hogy mondjuk egy /65-ös és egy /60-as gumival mi az a sebességkülönbség mondjuk egy jávorszarvas (kerülési)  teszten (nehezen és alig lenne kimutatható) a peresebb gumi javára, amivel még teljesíthető, de ez nem azt jelenti, hogy a /65 megcsúszik a /60 meg nem! Mindkettő csúszni fog a teszten (60 km/h-nál is) és kell hozzá a vezető rutinja, ami ha nincs, akkor sikeres kerülés sincs!!!!
Mondjuk ha egy Ferrarihoz szokott apuka leadja az autóját Bécsbe szervizelni, emiatt kénytelen beülni az asszony Yaris-ába, akkor szerintetek el fog szállni, mert a Yaris-szal alacsonyabban van a csúszáshatár? Lehet, hogy tényleg elszáll, de ha rutinos sofőr, akkor alkalmazkodni fog a más autóhoz, a ballonosabb gumikhoz, a hátsó-kerékmeghajtás helyett az elsőkerék-meghajtáshoz stb. és óvatosabban/lassabban fog menni, mert tudja, hogy egy hirtelen kerülést nem fogja tudni úgy megcsinálni a Yaris-szal, mint a Ferrari-val, mert tudja/ismeri hol a határ mind az egyiknél, mind a másiknál, ha most ül először a Yaris-ba, akkor az az első, hogy kiismeri/próbálgatja. Ez a lényeg szerintem. Beszélhetünk itt a /65 meg a /60-as gumik közötti hatalmas különbségekről, de ki ismeri közületek, hogy hol a határ a /65-nél??? Ki csinálnám meg elsőre a saját autójával a jávorszarvas tesztet?
Nincs olyan gumi, ami nem csúszhat meg! Nem igaz szerintem az, ha átlagon felüli vezetéstechnikai tudás nélkül, ha betartod a sebességhatárokat, ha tesztgyőztes gyári méretű gumid van, akkor nem kerülhetsz olyan vészhelyzetbe, hogy elveszítsd a kontrollt az autód felett! Akkor az lesz mint a fejre állt Renault Megan-ból kiszálló szomszédom, akinek az első mondata az volt, hogy na ennyit ér a méregdrága téli gumi. Nem az ér ennyit, hanem a vezetési tudása! Azt hitte, már sosem csúszik meg???
Én ezeket pontosan ugyanígy gondolom  :yes: ! Csak valószínűleg félreérthettél, mert én aztán nem gondolom azt, hogy ha a gumid a legtutibb, van ESP stb, akkor nem lehet baj.

Azon viszont szvsz nincs mit vitatni, hogy ha minden más tényező azonos, akkor az eltérő gumiméret igenis eltérő viselkedést eredményez. Ha ez nem így lenne, totálisan mindegy lenne, hogy milyen méretű gumit rakunk az autóra?!  :) ... Vagy mit akartál ezzel tulajdonképpen mondani? Ha azt mondod, mindegy hogy /65 vagy /60, akkor ezzel az erővel az is mindegy, hogy /40 vagy /80...  :?:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Gumik és felnik
« Válasz #22429 Dátum: 2014.02.08 22:15:04 »

100 és 100? Ami fontosabb a guminál, és nagyobb mértékben befolyásolja a menetbiztonságot? Mik azok :) ?
lengescsillapito, fék, toronycsapagyak. Az első kettőt mindenképpen fontosabbnak tartom, mint ezt a / kérdést.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Gumik és felnik
« Válasz #22430 Dátum: 2014.02.08 22:16:49 »

Így van jól, ahogy összefoglaltad. Ez egy nyilvános fórum, megtévesztő azt híresztelni, hogy a gyári méret lényegtelen, vegyél rá olyan méretet, ami olcsó. Nem véletlenül van ilyen sok méret adott átmérőben.
Senki nem mondott ilyet, ne torzíts, légyszi.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22431 Dátum: 2014.02.08 22:19:33 »
lengescsillapito, fék, toronycsapagyak. Az első kettőt mindenképpen fontosabbnak tartom, mint ezt a / kérdést.
Igen, mondjuk hogy a futómű, a kormánymű és a fékrendszer elemei UGYANCSAK fontosak. De az autó és a talaj közötti egyetlen kapcsolat az a kis darab gumi! Szóval egyrészt nem "100 és 100" dologról van szó, másrészt az tuti, hogy nem fontosabbak a guminál, ha a menetbiztonságot nézzük. Nem lehet, nem szabad ezek között fontossági sorrendet felállítani. És pláne nem azt mondani, hogy "van 100 és 100 dolog, ami fontosabb a guminál"  ::)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22432 Dátum: 2014.02.08 22:20:14 »
Senki nem mondott ilyet, ne torzíts, légyszi.
Azt írtad, hogy semmi különbség /60 és /65 között. Tehát mindegy a méret. Bocs, de EZT írtad! Ákos nem torzított semmit.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Gumik és felnik
« Válasz #22433 Dátum: 2014.02.08 22:48:13 »

Azt írtad, hogy semmi különbség /60 és /65 között. Tehát mindegy a méret. Bocs, de EZT írtad! Ákos nem torzított semmit.
Nezd, visszaolvastam. Először is azt irtam, hogy ...szerintem... Tehát nem tényként, hanem egyéni véleményként közöltem. Másodsorban ezt arra irtam, hogy az ABS működését nem befolyásolja egyáltalán. És azt is írtam, hogy pont semmit nem fog picipeti észrevenni a /65-ből. Érezni sem fogja, hogy nem /60-as gumin gurul.

Az mégis hogy lehet, hogy az Octaviat lehet kapni ún. rossz út csomaggal, ami 40mm-rel megemeli a kasztnit, mégis ua a 195/65r15 gumi meg rá, mint a normál verzióra? Még csak nem is 4x4 változat...

Itt most minket kialltotok ki felelőtlennek, mert 0.97cm-rel magasabbra került az autónk súlypontja?
Egy kollégámmal beszéltem a skodas példa kapcsán a témáról, aki 9 évig volt a helyi Skoda szerviz vezetője. A példában említett típusok futóműve egy és ugyanaz! És ott 40mm-ről van szó azonos gumi mérettel, nem 9,7-ről...

Ezért írtam, hogy ezt a kérdést a valóshoz képest kissé túlgondolkodjátok. ;)
Nincs vele akkora kockázat, mint amekkoranak itt be van állítva. Szerintem.

És az is biztos, hogy nem fogok rohanni hétfőn, de még 5 év múlva sem, hogy ezt a gumit lecsereljem /60-ra. És mindezt nem azért, mert olcsón mértem az emberi életet... ;)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

FUBA

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3630
  • a versenyző
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22434 Dátum: 2014.02.08 22:58:53 »
Én ezeket pontosan ugyanígy gondolom  :yes: ! Csak valószínűleg félreérthettél, mert én aztán nem gondolom azt, hogy ha a gumid a legtutibb, van ESP stb, akkor nem lehet baj.

Azon viszont szvsz nincs mit vitatni, hogy ha minden más tényező azonos, akkor az eltérő gumiméret igenis eltérő viselkedést eredményez. Ha ez nem így lenne, totálisan mindegy lenne, hogy milyen méretű gumit rakunk az autóra?!  :) ... Vagy mit akartál ezzel tulajdonképpen mondani? Ha azt mondod, mindegy hogy /65 vagy /60, akkor ezzel az erővel az is mindegy, hogy /40 vagy /80...  :?:
A Ferrari F430 gyári gumimérete elöl: 225/35ZR19
A Yaris-é ha jól tudom talán: 175/65/14

Akkor nem mindegy, hogy /35 vagy /65? Az egyikkel elszállsz a másikkal nem?

Ha meg egy autón belül gondoltad, akkor itt a yarisworld fórumon a következő méreteket mind hozzák a Yaris-hoz:
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=5021
Idézet
Official YARIS Wheel & Tire Guide
WHEEL BOLT PATTERN PCD = 4 x 100mm
CENTRE BORE = 54.1mm
OEM wheel sizes, offsets (ET), and tyre sizes (diameter in inches):
14x5, ET45, 175/65/14 = 23.0
15x5.5, ET45, 185/60/15 = 23.7
16x6, ET51, 195/50/16 = 23.7
17x6.5, ET51, 205/45/17 = 24.3
TRD Option 18x7.5, ET42, 215/35/18 = 23.9
With stock suspension, you may safely fit many tyres from 23.0 to 24.3, +/-3%.

Van itt minden /45-től /65-ig, TRD meg /35, persze ezek nagyrészt váltóméretek, de pl. a 185/60R15 helyett feltenni 185/65R15-ös gumit sem fogod megváltoztatni nagymértékben a jármű menettulajdonságait, ahhoz a kicsihez meg, amit változtatsz, na ahhoz alkalmazkodni kellene, hasonlóan, csak kisebb mértékben, mint pl. amikor száraz aszfalt helyett vizes aszfalton vezetünk...
Persze, egyetértek, lehetőleg ne ajánljunk nem váltóméretet, de ha valaki bevállalja, hogy tudatosan ennyivel eltér, szerintem nem kéne lefelelőtlenezni stb...
« Utoljára szerkesztve: 2014.02.08 23:11:11 írta FUBA »
"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae,     "It is more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow." - Abner Perney,
"Oversteer scares passengers, understeer scares drivers.",     "A bad day at the racetrack beats a good day at the office"...

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22435 Dátum: 2014.02.08 23:11:26 »
Hopp... Itt bizony van közel 30mm különbség.  :eek:

Ákos2004

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6642
  • Corolla E12 1.4 vvti SOL Corolla E15 1.6 Luna
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22436 Dátum: 2014.02.08 23:15:37 »
Senki nem mondott ilyet, ne torzíts, légyszi.
Bent a melóhelyen vagy a családi összejövetelen valószínűleg legyintenek a témára, vagy bólogatnak.
Itt, ezen a fórumon, ahol az is számít, hogy a motorolajat este vagy reggel, vagy teliholdkor tölti be a szerelőd a motorba - nem
lesz olyan, hogy mindenki helyesli majd azt, hogy eltérsz a gyári mérettől a pénz miatt. Pont, ahogy te sem nézed el, ha valaki nem a
gyártószalagról - még melegen - szedi le a null kilóméteres adac 5csillagos gyerekülést. Szerintem ezen nem kell megsértődni.  :hug:

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Gumik és felnik
« Válasz #22437 Dátum: 2014.02.08 23:25:40 »

Bent a melóhelyen vagy a családi összejövetelen valószínűleg legyintenek a témára, vagy bólogatnak.
Itt, ezen a fórumon, ahol az is számít, hogy a motorolajat este vagy reggel, vagy teliholdkor tölti be a szerelőd a motorba - nem
lesz olyan, hogy mindenki helyesli majd azt, hogy eltérsz a gyári mérettől a pénz miatt. Pont, ahogy te sem nézed el, ha valaki nem a
gyártószalagról - még melegen - szedi le a null kilóméteres adac 5csillagos gyerekülést. Szerintem ezen nem kell megsértődni.  :hug:
Nem sértődötten meg, egyszerűen csak - helytelenül - kiragadtál egy mondatrészt egy szövegkörnyezetből, ami nem úgy hangzott el. Ennyi. ;)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22438 Dátum: 2014.02.08 23:50:37 »
És az is biztos, hogy nem fogok rohanni hétfőn, de még 5 év múlva sem, hogy ezt a gumit lecsereljem /60-ra. És mindezt nem azért, mert olcsón mértem az emberi életet... ;)
Azt viccnek szántam  :) ... nyilván tudom, hogy nem így van.

Azt viszont tartom, hogy azt hirdetni, hogy az ilyesmi kvázi mindegy: felelőtlenség.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22439 Dátum: 2014.02.08 23:53:32 »
Persze, egyetértek, lehetőleg ne ajánljunk nem váltóméretet, de ha valaki bevállalja, hogy tudatosan ennyivel eltér, szerintem nem kéne lefelelőtlenezni stb...
Egyetértesz? Remek.

De azért azt is észrevehetted volna, hogy a nem-váltóméret használatának a népszerűsítését tartom felelőtlenségnek. Még hányszor írjam le, hogy OK, csinálja aki szerint ez mindegy... elég baj ha így gondolja, de OK, az ő baja. Csak ne hirdesse, hogy ez mennyire helyes dolog  :no:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )