Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4199012 alkalommal)

0 Felhasználó és 10 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14145 Dátum: 2011.02.20 20:28:27 »
...jobban tapadt, de kanyarban sokkal jobban elmászott...
:hmmmm: ... ha sokkal jobban elmászott, akkor mégis miben nyilvánult meg a "jobb tapadás"  :?: ?
A gumi odatapadt az útra, érezni lehetett, hogy olyan, mintha oda lenne ragasztva a kocsi. Viszont a gumi majd leesik a felniről, a felni szélétől 3 centire kilóg oldalra. Ezt értettem elmászás alatt, hogy a gumi a felni síkjához képest több centit elhajlik, és nem azt, hogy csúszik a gumi.
És melyikkel tudtál gyorsabban menni? Nehogy azt mondd, hogy a nyeklő-nyakló puhábbal  ::)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14146 Dátum: 2011.02.20 20:30:06 »
Az én tapasztalatom az, hogy ha puha a gumi, akkor jobban tapad valamivel, de az oldala jobban kidudorodik és kanyarokban jobban nyeklik-nyaklik. Egyenesben valószínűleg egy ballonos gumi esetében rövidebb a fékút a puhábbal, viszont nagy sebességnél és a kanyarokban instabilabb a kocsi az oldalra mozgó/rengő/elmászó gumi miatt.

Egy peres guminál a gumi oldalfala nem mozog annyira, hiszen nagyon rövid, feszes az oldalfala, így itt kisebb nyomásnél sem mászik el a gumi a kanyarokban. Viszont kisebb nyomáson jobban tapad, ezért jobb időket lehet a peres gumival menni, ha alcsonyabb a nyomás. És mégis stabil a kocsi. Ez esetben csak az a baj, hogy a sérülésveszély magasabb, mert a kátyú kisebb erőhatásra éri el a felnit a gumit összenyomva...

Én nálam minden (/65, /60) gumim eddig 2.0 nyomással jobban tapadt, de kanyarban sokkal jobban elmászott, mint 2,4-2,5 BAR-os nyomással. De miután a ballonos gumi nagyon nyeklik-nyaklik oldalra, ezért szoktam azokat keményebbre fújni. A télim 185/65R14, ha 2,2 alatt van, akkor az autópályán 120 felett és kanyarban nagyon imbolyog a kocsi. Ha 2,5-re toloma nyomást, akkor nem imbolyog, de érezni, hogy messze nem tapad annyira... Ezért télen a városban 2,2-re fújom a gumit, a pályázáshoz meg 2,5 BAR-ra.

Ehhez meg azt is hozzatennem, hogy felni szelessege sem mind1 a megfelelo guminyomas megvalasztasanal. Nekem teli es nyari gumim teljesen egyforma meretu, de a nyari felnim 1 collal szelesebb. Teljesen mas ertekekre kell fujni ha az idealis tapadast tartom szemelott...

A palyazos 2.5el meg ovatosan, mert ha melegszik a gumi akkor akar 3.5ig is felmehet es nulla tapadasod lesz. 2 barra vagy az ala kellene fujni, hogy melegen idealis legyen, persze ez is auto, gumi es emberfuggo (ahogy Balli is irta). Ha autopalyazasra gondoltal akkor vedd ugy, hogy nem mondtam semmit :).

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14147 Dátum: 2011.02.20 20:36:48 »
Ehhez meg azt is hozzatennem, hogy felni szelessege sem mind1 a megfelelo guminyomas megvalasztasanal. Nekem teli es nyari gumim teljesen egyforma meretu, de a nyari felnim 1 collal szelesebb. Teljesen mas ertekekre kell fujni ha az idealis tapadast tartom szemelott...
Tudnál írni konkrét értékeket? Nem provokatív kérdés  :hug: ... tényleg érdekelne. Szeretném jobban átlátni ezt a misztériumot  :yes:

Nekem most a Yarison 165/70x14 van 2.5-el elöl/hátul - de "gokartosabb" és rázósabb, mint a korábbi 185/65x14-esekkel, 3.0/2.8-al  :sorcerer: ... A felnik mindkét esetben a gyári acélok (5.5x14, gondolom). :hmmmm:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14148 Dátum: 2011.02.20 21:44:59 »
Ha autopalyazasra gondoltal akkor vedd ugy, hogy nem mondtam semmit :).
Nem montál semmit. ;)

A versenypálya az tökre más, nem arra gondoltam.

Amúgy a versenypályázós kommenttel egyet értek. Tényleg kell számolni a melegedéssel és más faktorokkal is.

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14149 Dátum: 2011.02.20 21:46:40 »
Ehhez meg azt is hozzatennem, hogy felni szelessege sem mind1 a megfelelo guminyomas megvalasztasanal. Nekem teli es nyari gumim teljesen egyforma meretu, de a nyari felnim 1 collal szelesebb. Teljesen mas ertekekre kell fujni ha az idealis tapadast tartom szemelott...
Tudnál írni konkrét értékeket? Nem provokatív kérdés  :hug: ... tényleg érdekelne. Szeretném jobban átlátni ezt a misztériumot  :yes:

Nekem most a Yarison 165/70x14 van 2.5-el elöl/hátul - de "gokartosabb" és rázósabb, mint a korábbi 185/65x14-esekkel, 3.0/2.8-al  :sorcerer: ... A felnik mindkét esetben a gyári acélok (5.5x14, gondolom). :hmmmm:

Teli Dunlop Winter Response 195/50 R15 gyari 5.5 szeles gyari TS felnin elol 2.2, hatul 2.0. Probaltam elol 2.5el hatul 2.4el. Pattogott, kenyelmetlen volt es tapadas sem volt az igazi. Sityu felhivta a figyelmemet arra, hogy hatul lathatoan nem erintkezik a talajjal a futofelut 2 szele. Leengedtuk 2.0ra es par km megtetele utan szemmel is latszott a kulonbseg (futofelulet teljes szelessegeben erintkezett a talajjal). Nem szallitok szinte soha hatul senkit es ritkan vannak nehez csomagok a csomagtartoban -> szinte semmi suly nincs hatul, szoval sztem felesleges annyira felfujni mint elol. A szemmel lathato egyenletes kopas es a kenyelem meggyozott... Viszont mivel teli gumi es sokkal puhabb az oldalfala is oldal iranyba erzek nemi rugalmassagot. Hiaba fujom kemenyebbre nagyon keskeny a felni es nem sokat er. Ez egy olyan dolog amivel egyutt kell elnem...  :no: Szelesebb felni lenne a megoldas, de a gyari felnit nem akarom eladni, ennyi felnit meg anyagi es logisztikai gondok miatt nem tudok megengedni magamnak.

Nyari peremerositett Dunlop SP Sport 01 szinten 195/50 R15. Kezdetben 7 coll szeles felnin jelenleg 6.5 szeles felnin van. Ennel a gumi szelessegnel ugye 5.5 es 7.0 a ket veglet amire hivatalosan felteheto. 7 szeles felnin teljesen maskepp viselkedik a gumi mint az 5.5on. Gyakorlatilag barmilyen alacsony nyomassal van tapadas es nincs kuszas, mert ugye feszul rajta :). Nem sok kulonbseg van a 6.5 es a 7 coll kozott. 6.5 szeles felnin talan szebben all a gumi. Elol 2.4 hatul 2.3 bar volt idealis nekem a puhabbik futomuvel, de utana bekerult egy kemenyebb osszel ugyhogy majd tavasszal meg kiserletezgetni kell. Idealis esetben jo lehet, de nincsenek idealis utjaink. Foleg igy a hideg utan  :censored:. Sztem 2.3 illetve hatul 2.1-2.2-vel fogok jarni.

Ami kifejezetten erdekes, hogy 1 evvel ezelott teljesen gyari futomuvel boven eleg volt az utcai gumi, sot, meg nyomassal sem nagyon kellett varialni, jo volt ugy ahogy volt palyan is. Osszel meg mar annyira megnovekedett a kanyarsebesseg, hogy a gumi volt a legszukebb keresztmetszet (sokkal nagyobb terhelest kapott mint elotte es sokkal hamarabb melegedett is), minden kanyarban lehetett volna sokkal gyorsabb az auto ha nem csuszik ossze-vissza. Van meg egy garnitura 6.5 szeles felnim, arra felslick vagy slick fog kerulni hasonlo meretben, de annak ugye sokkal erosebb az oldalfala meg teljesen mas a keverek es kialakitas ugyhogy annal valszeg az elozoektol teljesen eltero ertekekkel lesz idealis a tapadas... Ha idomilliomos lennek, akkor akar azzal is lehet varialni, hogy a nyomas mellett a elso-hatso futomu kemenysegevel is jatszadoznek es akkor biztos ki lehetne kiserletezni egy optimalisabb kanyarodasi kepesseget. Most az van, hogy egyforman kemeny palyan elol-hatul, utcan meg egyforman legpuhabb allasban van. Ezt kikiserletezni nagyon sok ido lenne, meg kellene egy kanyargos palya ahol probalgatni lehet es az egesz ugye sebesseg fuggo is, egy palyan meg nincsenek csak egyforman lassu illetve egyforman gyors kanyarok...   :)

A 195os gumi 6.5coll szeles felnin legalabb 1 merettel szelesebbnek erzodik mint az 5.5 szelesen. Nem lomhasagban hanem uttartasban kanyarodas kozben  :hug:.

A gyari 14es lemez sanszos, hogy 5 coll szeles, de ebben nem vok 100%ig biztos. Az osszefuggest viszont nem ertem. Forditottan gondolnam. Lehet, hogy azert gokartosabb mert furgebb, nem? Hogy mitol raz a masikhoz kepest arra nincs otletem  :ph34r:.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14150 Dátum: 2011.02.21 00:43:22 »
A gyari 14es lemez sanszos, hogy 5 coll szeles, de ebben nem vok 100%ig biztos. Az osszefuggest viszont nem ertem. Forditottan gondolnam. Lehet, hogy azert gokartosabb mert furgebb, nem? Hogy mitol raz a masikhoz kepest arra nincs otletem  :ph34r:.
Köszi a részletes infókat  :yes: ! Hát igen, 5.5-ös felnin tényleg határeset a 195-ös gumi (a /50-es meg pláne), nagyon dudorodik az oldala, ez nyilván kihat a viselkedésére is.

Ami az enyémet illeti. Szerintem ezek a felnik 5.5-ösök, mert a 185-ös gumi sem nézett ki hülyén rajtuk  :hmmmm: ... a 165-ös meg már eléggé feszül; mondjuk ez részben megmagyarázhatja, hogy miért rugóztak kényelmesebben a szélesebb gumik. "Gokartosság" alatt azt értem, hogy a kocsi élénkebben, direktebben reagál a kormánymozdulatokra - főleg kis sebességű, éles fordulókban érezhető ez különösen. Mondjuk, ez persze nem baj  :) ... De az azért meglep, hogy a nagyobb gumikkal a 2.5 helyett 3.0 nyomással is indirektebb volt a kocsi - fordítva vártam volna. Persze a gumik is különbözőek (Sava Eskimo volt a nagy, Goodyear UG 7 a kicsi) ... nyilván ez is számít.

Mindenesetre, az általad leírtak alapján arra jutottam, hogy a hátsó kerekek nyomását valszeg leveszem 2.3-ra; elöl marad a 2.5.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OK fine

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1357
  • mazda mx-5
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14151 Dátum: 2011.02.21 07:04:42 »
Pl. azt is megfigyeltem minden alkalommal, hogy talikon, szlalomversenyek alkalmával, Zénóka és mások is direkt keményebbre fújták a kerekeiket, a jobb eredmény érdekében. És ennek meg is volt a pozitív hatása.

Rutin kerdese is. Nem azert, de elol-hatul 1.8-as nyomassal korbeautozom a kedves Tarsasagot barmilyen szlalomversenyen, ez lenne ugye a gyari nyomas, de egye fene megcsinalnam 1.6-tal is.  :D
  "The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it 14." /Jeremy Clarkson/

OK fine

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1357
  • mazda mx-5
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14152 Dátum: 2011.02.21 07:09:13 »

Keményre fújt kerék könnyebben gördül, kevésbé kúszik oldalra de    l é n y e g e s e n  kevésbé is tapad.
Megoldás: sokkal kisebb az úttal érintkező felület.

Nem art, ha nem valtoztatsz a gyari ertekeken. Jobb azoknal megmaradni. 1-2 deci benzin lesz a jutalmad egy magasabb nyomasnal max. Kerdes, az mennyit er? Evi 30.000 km-nel kb. 25ezer Ft? Ez mennyit er? Meger egy balesetet? Nem hinnem. Maradjunk csak szepen a gyari erteknel es nem lesz gond. Vagy ha nincs kedv tankolni, akkor batrabbak vehetnek hibrydet, a tehetsegesebbek kisdieselt, aki pedig szarvast szeretne kerulgetni, netan szlalomozni, az vehet erre a celra megfelelo autot. Nem erdemes a sajat es masok testi epseget, az autot kockaztatni.
  "The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it 14." /Jeremy Clarkson/

BloodRedSandman

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14153 Dátum: 2011.02.21 12:50:10 »
Még mindig eladóak a nyári gumijaim felnikkel.

Yaris lemezfelni(egy telet futott) és gumi: nyári Dunlop SP FastResponse 185/60 R14 2007 és még elég sok mintával, egy pár évet még biztos kibír. A felnik és a gumik soha nem voltak sérülve. Irányár 40ezerHUF.

Ha valakit érdekel, csinálok képeket róluk!

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14154 Dátum: 2011.02.21 14:13:30 »
Pl. azt is megfigyeltem minden alkalommal, hogy talikon, szlalomversenyek alkalmával, Zénóka és mások is direkt keményebbre fújták a kerekeiket, a jobb eredmény érdekében. És ennek meg is volt a pozitív hatása.
Rutin kerdese is. Nem azert, de elol-hatul 1.8-as nyomassal korbeautozom a kedves Tarsasagot barmilyen szlalomversenyen, ez lenne ugye a gyari nyomas, de egye fene megcsinalnam 1.6-tal is.  :D
Öröm látni, hogy arcból továbbra sem veszítettél  :D :tt2: :lol: ...

A mondanivaló lényege meg, ugye, úgy szólt, hogy ugyanaz a sofőr, ugyanazzal az autóval, ugyanazokkal a gumikkal, ugyanazon a pályán jobb eredményt tudott elérni, ha keményebbre fújta a gumikat.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OK fine

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1357
  • mazda mx-5
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14155 Dátum: 2011.02.21 14:25:33 »
Öröm látni, hogy arcból továbbra sem veszítettél  :D :tt2: :lol: ...


Igyekszik az ember.  :D
  "The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it 14." /Jeremy Clarkson/

BloodRedSandman

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14156 Dátum: 2011.02.21 14:31:56 »
Rutin kerdese is. Nem azert, de elol-hatul 1.8-as nyomassal korbeautozom a kedves Tarsasagot barmilyen szlalomversenyen, ez lenne ugye a gyari nyomas, de egye fene megcsinalnam 1.6-tal is.  :D

Énis énis!  :clap: Remélem jösz kakucsra :)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14157 Dátum: 2011.02.21 14:38:05 »
Ez az, gyertek, harcoljatok  :D :yes: ... Mondjuk, Kakucson tutira elemében lenne az MX-5.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

BloodRedSandman

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14158 Dátum: 2011.02.21 14:41:09 »
Mester és tanítvány, apa-fia, NA-NB! Metál lenne a titánok harca az tuti!!  :D  :D

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14159 Dátum: 2011.02.21 14:42:28 »
Mester és tanítvány, apa-fia, NA-NB! Metál lenne a titánok harca az tuti!!  :D  :D

Csak nehogy a Yaris megkeruljon a nagy kuzdelemben... :P :D