Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4195957 alkalommal)

0 Felhasználó és 8 vendég van a témában

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13260 Dátum: 2010.11.28 10:58:25 »
Én most csekkoltam a kezelésit, 2.2-2.8-ig írja a guminyomást, a télieket 2.5-re kértem fújni. Nekem tökéletes lesz asszem. :)
         

Bal3

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 43
  • Corolla HB 1.4 Sport 2004
    • Corolla blog -- Milédi a kis piros élete, autózás, kalandok, tesztek, leírások, az élet.
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13261 Dátum: 2010.11.28 11:00:41 »
Az abroncsnyomás télen
A környezeti hőmérséklet befolyásolja az abroncsok nyomását. Minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál kisebb a mért nyomás. Télen általában a hőmérséklet alacsony. Ezért a téli "alacsony hőmérséklet" hatásának kompenzálása és a biztonságos autózás érdekében hozzá kell adni 0,2 bart (hideg állapotban) a szokásos nyomáshoz.
Forrás
Üdv! Bal3 - Toyota Corolla HB 1,4 Sport - 2004 -- corollablog.wordpress.com/

Kgabe

  • S6 forever
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9802
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13262 Dátum: 2010.11.28 11:04:05 »
Még az F1es autók 1-másfél báros nyomásához: ezeket természetesen hidegen értik, de mint ismeretes, ott azért elég nagy erők hatnak, ezért gyorsan is melegesznek, szériaautóknál soha nem tapasztalt hőmérsékletre. Ott pedig a hő miatt a nyomás is jócskán megemelkedik.
Gabe 254.

Kgabe

  • S6 forever
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9802
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13263 Dátum: 2010.11.28 11:05:40 »
Ja, amúgy a Swifttel én is 3 báron jártam április óta. Komfortban minimális romlás érezhető, fogyiban is. Igaz, ez a gyári gumi lecserélésévél is egybeesett. (165-ről 185-re cseréltem Contiról Energy Saverre.)
Gabe 254.

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13264 Dátum: 2010.11.28 11:22:46 »
Ez egy dolog, hogy a hömérséklettől  eleve önmagátol is változik a guminyomás, meg  esetleg bemelegedhet (ismerem motorkerékpárguminál nagyon fontos)
Itt inkább az a kérdés , hogy ha alacsonyabb a nyomás jobban rátapad a gumi az aszfaltra, uthibákra, magas nyomás jobban pattog pl rossz uton és ezért megcsuszhat, vagy ugyis a téligumi lamellái biztositják a jó tapadást és  viz elvezetését, kapaszkodást a hóban?

Bal3

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 43
  • Corolla HB 1.4 Sport 2004
    • Corolla blog -- Milédi a kis piros élete, autózás, kalandok, tesztek, leírások, az élet.
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13265 Dátum: 2010.11.28 11:57:59 »

Áve!
Leírok valamit, ami egyszer egy autós fórumban hónapos vitát generált, de kérem a fizikát nem lehet meg...ni: a tapadás nem függ a felület nagyságától. (kérem erre ne reagáljon senki! Aki ismeri a fizikát úgy is tudja, hogy így van, aki nem azt nem én fogom megtanítani rá. Köszönöm!)
Télen ami nagyon fontos a vízelvezetés, tapadás szempontjából az az abroncs futófelületének anyaga/mintázata, ill az azt befolyásoló tényezők. Mikrolamellák vízelvezetése, hóban kapaszkodása geometriától függ! Extrém direkt eltúlzott példa: nyomást növelem 10 Bar-ra, kinyílnak a lamellák, változik az ívük, szögük, nem képesek felvenni az ideális állapotot, ne megfelelő szögben érik a talajt... Így, ebben az értelemben már számít a nyomás--tapadás hóban. Gondoljatok bele, ha létezne tökéletesen ideális profil, mintázat gumi anyag összetétel, akkor nem mindenki "azt gyártaná"? Évről évre változtatnak, kísérleteznek, többek közt az adott abroncs autó párosításhoz a nyomást is változtatják. Miért? Mert nincs bölcsek köve a gumi mizériában. Láttam egy kísérletet, "üveg lapon" futott a gumi (persze nem síkban, hanem forgó hengerekről volt szó) 100 km/h-val, vízelvezetés teszt, a kiáramló víz sebességét mérték a lamellák közt. Elképesztően minimális változtatások, hihetetlen eredményt hoztak. Ugyan itt, a száraz úton, nagy sebességű haladáskor, a kiáramló levegő közel elérte a hangsebességet egy rossz konstrukciójú mintázatnál. Én egyet tudok, 5 év alatt szereztem járműgyártó diplomát, nem értek már hozzá, nem foglalkozom vele, lemaradtam. Akik gumi mérnöknek tanulnak, majd éveket kísérleteznek laborokban, pályán... Tonnányi pénzt költve egy jobb megoldásra, azok azért csak értenek hozzá annyira, hogy így PC előtt üldögélve, vagy akár pár dolgot kipróbálva ne bíráljam őket felül. Ennyi erővel elkezdhetnénk az üzemanyag szállítási nyomást kicsit állítgatni, + a víz hőmérsékletét, esetleg növeljük meg az olajnyomást, mert ugye annak is van előnye.... MI lesz ebből?
Volt szerencsém versenyautókat építeni, hangolni. Többek közt egy Motec elektronikával felszerelt, 150 loerős nagypolskit "tuningoltunk" hónapokat. A Renault Clio kupás versenyautók kifejlesztésén dolgoztam a Zengő Motorsportnál egy évet, a nevem ott áll a homológizációs lapon. Még se érzem azt, hogy jól bevált, kikísérletezett tudományos és tapasztalati úton meghatározott gépjármű paramétereket nagyon meg kéne változtassak. _Közúton nem!_ Ma egy kis guminyomás tuning, holnap meg bármi. A szembe jövő 3 gyerekes család meg "így járt". Elnézést ezért a posztért, de oly sokszor tapasztaltam már az életben, hogy lelkes amatőrök mennyi galibát okoztak, jobb a gonosz profikra hallgatni. Részemről gumi nyomás lezárva, nyáron az előírt, télen +0,2, de mindenki maga döntse el, neki mi a jó.
Üdv! Bal3 - Toyota Corolla HB 1,4 Sport - 2004 -- corollablog.wordpress.com/

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13266 Dátum: 2010.11.28 13:36:44 »
Ilyenkor  hidegben,hóban, azért jobb az alacsonyabb nyomás , :hmmmm:nem?
Nem. Ahogy a többiek leírták és meg is indokolták már: télen kb. plusz 0.2 bar a legjobb választás, a nyárihoz képest. Mert teszem azt, ha plusz 5 fokban beállítod a keréknyomásodat (vagy pláne: ha beállítja a gumis, a közel szobahőmérsékletű műhelyében), és aztán egy csikorgós januári napon mondjuk mínusz 15 fok lesz, hát az elég alapos nyomáscsökkenést fog eredményezni, ennek minden káros következményével.

Az egyetlen, de  személyautóknál a mi tájainkon meglehetősen ritka kivétel: mély hóban, vagy még inkább sárban, süppedős, laza talajon, ha már elakadtál és nem tudsz kivergődni, érdemes lehet kiengedni a gumikból a nyomást. Úgy rendes mértékben, hogy már púposodjon az oldaluk. És így esetleg ki tudsz majd kecmeregni a trutymóból. Terepjáró teherautókon lehet amúgy találkozni ilyen megoldással, hogy a keréknyomást a vezetőfülkéből szabályozható - ennek ez a magyarázata.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13267 Dátum: 2010.11.28 13:44:26 »
Alapvetően igazad adok neked - annyiban mindenképpen, hogy a random kísérletezgetés, pláne ha nem áll mögötte tudás, ha az ember kb. nem is érti hogy mibe nyúl bele és ez mire lehet kihatással - nagyon veszélyes.

Ennyit azért hozzáfűznék:

Gondoljatok bele, ha létezne tökéletesen ideális profil, mintázat gumi anyag összetétel, akkor nem mindenki "azt gyártaná"? Évről évre változtatnak, kísérleteznek, többek közt az adott abroncs autó párosításhoz a nyomást is változtatják. Miért? Mert nincs bölcsek köve a gumi mizériában.
Hát ez az  :yes: ! Pontosan ezért érzem én úgy, hogy nem valamiféle szentírásba variálok bele olyankor, amikor a gyári értékek fölé emelem a keréknyomást. Mert pl. hol vannak már azok a gumik, amikre anno a Toyota megadta a keréknyomást az én Camrymre? Eleve ott indul, hogy még csak nem is olyan méretű gumikat használok. Ha maguk a gyártók is állandóan variálnak (márpedig variálnak), akkor, kis mértékben, én is megtehetem.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13268 Dátum: 2010.11.28 13:45:52 »
Én most csekkoltam a kezelésit, 2.2-2.8-ig írja a guminyomást, a télieket 2.5-re kértem fújni. Nekem tökéletes lesz asszem. :)
Szerintem is jó kompromisszum  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13269 Dátum: 2010.11.28 14:06:50 »

 Részemről gumi nyomás lezárva, nyáron az előírt, télen +0,2, de mindenki maga döntse el, neki mi a jó.
OK én mint hozzá NEM-értő kérdeztem, nem akarok mélyebben foglalkozni a kérdéssel, akkor kap a gumi +0,2-et :sorcerer:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13270 Dátum: 2010.11.28 15:22:36 »
Én most az Avensis téli kerekeibe (205/55x16) 2.8-as nyomást fújtam előre-hátulra. Ez megfelel annak, amit a gyár erre a kerékméretre nagy terhelésre & nagy sebességre megad. Csak épp mi állandó jelleggel megyünk majd vele így. Mivel mikor a nyomást beállítottam, kb. plusz 10 fok volt, ezért a tél nagy részében úgyis gyakorlatilag ennél kevesebb lesz bennük.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13271 Dátum: 2010.11.28 15:44:39 »
Nálam mindegyikben 2,5 figyel. Pedig az egyik egyterű, a másik egy minimál kisautó.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13272 Dátum: 2010.11.28 19:44:46 »
TSityu talált egy 15-ös MAK Sting felnit a racingbazar-on. Tegnap felhívtam, mára beszéltünk meg egy találkozót.

Elmentem, hát eléggé gázos kinézetű csóka árulta őket, kiderült, hogy nem is az övé, csak a haverja kérte meg, hogy rakja fel a netre. Állítólag egy A3-as Audin volt, de a felni megmaradt róla, így az 1,5 éve nála van, de csak most rakta fel a netre. (Tudtommal az A3-ason is 5 lukú felni van és nem 4x100-as -- szerintem hazudott.)

Megnéztem, 4x 100, 6,5J15", ET35. Pont ugyan az, mint a fateromé, ami az E12-esen van fent. A mérete elvileg tökéletes, pont a 6,5-esre gondoltam, hiszen 195/50R15 gumi kerül majd rá tavasszal. A közepe nagyobb volt, ránézésre sem 54 mm-es, hanem sokkal nagyobb.

Az állapota közepes volt, van rajta pár karc, meg 2 le van kissé padkázva, de hát nem is újként árulta őket. Összességében jók, de kell majd kisebb javításokat csinálni rajta.

50-et kért az ürge, mondtam neki, hogy 40, felhívta a haverját, aki rábólintott egyből, így elhoztam. Örülök is neki, meg nem is. Remélem, hogy nem repedtek vagy hibásak, nem ezért adták oda kapásból 10e-rel olcsóbban, ugyanis ha retek a felni, akkor a 40 kidobott pénz, az meg nagyon . Ha viszont nem üt, nem hibás (ezt mondogatta a csóka), akkor nagy biznisz volt szerintem, mert 40-ért egy ilyen szép felnit nem igazán kapni.

A központosító gyűrűje sokkal nagyobb, mint ami nekem kell, ránézésre sem 54 mm-es, hanem 65-70 mm kb-ra. Hol lehet venni központosító gyűrűt hozzá szerintetek?
Szép csavarom sincsen, így az is kellene hozzá, azt sem tudom, hogy hol vegyek így hirtelen és hogy mire kell oda odafigyelni.

Majd a hétvégén elviszem egy gumishoz valamikor, megnézetem vele a felniket, hogy nem ütnek-e, ha minden OK, akkor elkezdem majd felújítgatni őket, a hibákat ezüsttel eltüntetni, polírozni, stb.

Tavasszal kapnak majd egy új gumit, valami frankó sportgumit tervezek rá. Csak ne legyen hibás a felni, mert akkor a pénzt buktam és még a felni is, meg az öröm is oda...  :hmmmm:

Hogy tudjátok, melyikről is van szó, belinkelek egy képet a felniről: (A kép csak illusztráció!)
« Utoljára szerkesztve: 2010.11.28 19:46:51 írta B.S. »

lasi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8541
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13273 Dátum: 2010.11.28 19:50:05 »
ezek elég erös felnik, és igen az audi A3 5lukas.

a racingbazáron van felül egy keresö, oda ird be a központositogyürü szot, vagy valami hasonlot....... lesz találat.
ha nagyon szép csavarokat akarsz az drága moka.......
Corolla AE86GT 20V (1984) Corolla AE86GT 16V (1985),Lexus IS 250 Mark Levinson (2008)Eladva
Corolla 1.4 D4D   (2005)Eladva!  2.0 D4d RAV4  (2005)Eladva, 2.2D4d Rav4 (2007) ,2.4D Hilux (1994)Eladva, 2.4D Hiace (1999)Eladva, 2.5 D4d Hilux (2009) 2.4 TD Hilux (2000)

lasi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8541
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13274 Dátum: 2010.11.28 19:51:54 »

17.500FT a 16db csavar
Corolla AE86GT 20V (1984) Corolla AE86GT 16V (1985),Lexus IS 250 Mark Levinson (2008)Eladva
Corolla 1.4 D4D   (2005)Eladva!  2.0 D4d RAV4  (2005)Eladva, 2.2D4d Rav4 (2007) ,2.4D Hilux (1994)Eladva, 2.4D Hiace (1999)Eladva, 2.5 D4d Hilux (2009) 2.4 TD Hilux (2000)