Áve Palaczk!
Vajon ha ennyire csak jó hatása van a magasabb nyomásnak, ahogy itt már többször írtad, akkor pl. a Toyota cég, aki elég rég óta tesztel, gyárt, mindenféle kocsikat, miért nem javasolja?
Félre ne érts, tényleg nem kötözködésnek írom. Úgy vélem, gumigyárak, autógyárak hihetetlen pénzeket ölnek fejlesztésbe, a mai világban, ahol 3 mikrogram fogyasztás csökkenést már öles betűkkel írnak az égre, nem lenne logikus a nagyobb nyomás= alacsonyabb fogyasztás? Gondolom van ám a nagyobb nyomásnak negatívuma is. Úgy vélem a gyárak álltal megadott nyomásérték egy optimum pont. Én csak egytől félek néha, az Interneten fórumokból ötleteket vevő, alapjában a dologhoz nem értők sírjára már késő ráírni, hogy "pedig a fórum olvasása után jó ötletnek tűnt". Lehet mindenkinek véleménye, sőt lehet bizonyos dolgokkal jó tapasztalata, de nagyon veszélyes lehet, ezt, mint tényt közvetíteni. Semmi köze ide, mivel totálisan más körülmény, de egy F1-es autó 1,2-1,5 Bar nyomással megy ki a boxból, és elég lágy az a gumi. :-) Béke.
Az F1-es autót ne keverjük ide. Az ugye elég nyilvánvaló, hogy egy utcai autó ilyen alacsony keréknyomással már nagyon instabil lenne, tehát ez is mutatja, hogy annak a számnak nincs semmi információértéke arra nézve, hogy egy utcai autó kerekében mi a megfelelő nyomás.
Fogyasztás: igen, jó példa - nézd csak meg, milyen nyomásértékeket adnak meg maguk a gyárak a legújabb, spórolásra optimalizált modellekre? Pont ilyen 3 bar körülieket. Ebből szerintem nyugodtan levonhatjuk a következtetést, hogy ez a nyomás nem jelent biztonsági kockázatot.
Hogy miért nem adják meg akkor általában, más modellekre is? Mert az ilyen magas nyomás lerontja a menetkényelmet, és lerövidíti egyes futómű-alkatrészek élettartamát, ha a sofőr nem figyel rá, hogy kerülgesse az úthibákat. Így pedig inkább alacsonyabb nyomást ad meg a gyár, hogy a különböző prioritásokat jobban összhangba tudja hozni.
Tényként közvetítem azt, amit én magam tapasztaltam. Egyébként korántsem vagyok itt ezzel egyedül, jópáran járunk már magasabb keréknyomással és tapasztaljuk ugyanazokat a dolgokat.
Még valamit hozzátennék, amit mások már talán olvastak, de veled még nem beszéltünk annyit erről a témáról. Mégpedig azt, hogy pl. az ADAC vezetéstechnikai trénerei is ajánlják, hogy az ember nyugodtan járjon a gyári maximális keréknyomással állandó jelleggel, mert ez javítja az autó menetstabilitását és fogyasztását egyaránt. Ugyanígy az AutoBildben is leírták az üzemanyag-takarékossági tematikában többször is, hogy a megemelt (konkrétan 3 bar környékére emelt) keréknyomás jót tesz a fogyasztásnak, és "csak" komfort-veszteséget okoz.
Engem mindez együtt vitt rá arra, hogy magam is kipróbáljam... És időközben négy különböző autóval, sok ezer km-en (köztük jópár, forszírozottan végigvezetett szerpentinen és hasonlón), több mint fél év alatt összegyűlt annyi tapasztalatom, hogy ezt bátran merjem ajánlani másoknak is.
Hozzátéve persze, hogy fontos a mértékletesség, és az sem jelenthető ki bizonyossággal, hogy minden autótípusnál egyforma az a mérték, ameddig még el lehet menni kockázat nélkül. Ezért szoktam azt írni, hogy ha az ember a gyár által megadott maximálisra fújja a kerekeit, azzal még biztosan nem csinál semmit rosszul. Efölé, pláne jelentősen (tehát mondjuk 0.3-0.4 barnál nagyobb mértékben) efölé csak az menjen, aki képes arra, hogy reálisan felmérje, hogyan reagál az autója a dologra.