Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4196011 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26345
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13245 Dátum: 2010.11.27 20:14:10 »
Idézetet írta: music
Egyszer történt velem, hogy a szokásos 2,5 helyett az egyiken 1,8, a többin pedig 1,6 volt a nyomás (nem az Ave volt). Nem abból vettem észre, hogy másképp viselkedett volna az autó...
Mondjuk a 2,5 utáni 1,6ot meg lehet már érezni: rugózás, kormányozhatóság stb... azt elhiszem, hogy a 2,5höz képesti 3-at nem lehet érezni...
2.5 helyett 1.6 tényleg észre kéne vevődjön... Nehezebb a kormányzás, "szivacsosabb" a reakció a kormánymozdulatokra, nyúlósan, sodródósan viselkedik a kanyarokban a kocsi (a lassúakban is)... A gördülés viszont puha... Túlságosan is puha. Mintha rágógumi alkotná az autó és az út közötti kapcsolatot.
Először is a dolog fordítva volt, 1,6 után lett a 2,5 - mert nyilván lassan, fokozatosan eresztett le, - de ezek szerint túl békés a vezetési stílusom, mert én semmi feltűnő különbséget nem éreztem utána. De az is igaz, hogy amikor az Astrával egyszer az egyik hátsó keréken lassú defektem volt, azt sem éreztem, csak dudáltak, meg mutogattak...
« Utoljára szerkesztve: 2010.11.27 20:15:41 írta music »
music     

Ákos2004

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6642
  • Corolla E12 1.4 vvti SOL Corolla E15 1.6 Luna
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13246 Dátum: 2010.11.27 22:34:49 »
. Ahelyett tettem bele először 2.5/2.3-at, ami igencsak érezhető pozitív változásokat eredményezett... Utána a további nyomásnövelés viszont már csak kevésbé volt észrevehető - leginkább a könnyebb gurulásban.
Azárt csak óvatosan a túlfújással, mert a defekt is könnyebben összejöhet...... meg a rendellenes kopás is... :wacko:
UI:
legalábbis logikusan erre következtetek, vagy ez nem focilabda?  :lol:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13247 Dátum: 2010.11.27 23:15:20 »
. Ahelyett tettem bele először 2.5/2.3-at, ami igencsak érezhető pozitív változásokat eredményezett... Utána a további nyomásnövelés viszont már csak kevésbé volt észrevehető - leginkább a könnyebb gurulásban.
Azárt csak óvatosan a túlfújással, mert a defekt is könnyebben összejöhet...... meg a rendellenes kopás is... :wacko:
UI:
legalábbis logikusan erre következtetek, vagy ez nem focilabda?  :lol:
Rendellenes kopás csak valahol afölött a nyomás fölött kezd fenyegetni, ami már semmiképp nem tekinthető normálisnak egy személyautóra... 3 bar körüli nyomásokat nem egyszer adnak meg maguk a gyárak is, keskeny gumikra is, kisautókra is, szóval itt még a rendellenes kopás veszélye nem áll fenn. Nagyobb, nehezebb, szélesebb gumival szerelt autóknál még magasabban van ez a határ, hisz pl. az Avensis II-esre maga a gyár is javasol (bizonyos körülmények között) 3.3-as nyomást a 215-ös gumira.

A túlnyomás miatti durrdefekthez pedig akkora nyomás kéne, amit nem is tudsz a gumiba juttatni, mert a benzinkutaknál fellelhető kompresszorok nem alkalmasak rá. Ilyesmi csak valahol 5-6 bartól fölfelé kezdhetne fellépni.

Viszont ami talán kevésbé magától értetődő, de így van: pont hogy a túl alacsony nyomás vezethet durrdefekthez - ha pl. nem veszed észre, hogy az egyik kereked leeresztett 1.4-re, és nekiállsz telepakolt autóval gangolni az autópályán 140-el, nyáron... Na, akkor bizony igencsak megnő a hirtelen defekt veszélye, amiatt hogy a gumi extrém módon fog deformálódni, gyűrődni a nagy sebességű forgás közben.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13248 Dátum: 2010.11.27 23:24:42 »
Viszont ami talán kevésbé magától értetődő, de így van: pont hogy a túl alacsony nyomás vezethet durrdefekthez - ha pl. nem veszed észre, hogy az egyik kereked leeresztett 1.4-re, és nekiállsz telepakolt autóval gangolni az autópályán 140-el, nyáron... Na, akkor bizony igencsak megnő a hirtelen defekt veszélye, amiatt hogy a gumi extrém módon fog deformálódni, gyűrődni a nagy sebességű forgás közben.
.. és extrém módon melegedni!
Mivel a futó felület jóval merevebb, mint az odalfal, így 3 bar környékén még nem hordósodik az úttesttel érintkező felület, így szerintem nincsen rendellenes kopás a közepén.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13249 Dátum: 2010.11.27 23:42:39 »
Nincs hát. Ilyen nyomáskülönbségeknél még a felfekvő felület mérete gyakorlatilag azonos marad, ezért is nem romlik az autó tapadása. Az oldalfal (és kisebb mértékben a futófelület) deformálódásának mértékét csökkenti a nagyobb nyomás - ezért romlik az autó gördülési komfortja, de ezért is lesz stabilabb a kanyarokban, ezért reagál közvetlenebbül a kormánymozdulatokra, és ezért csökken a gördülési ellenállás is.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Bal3

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 43
  • Corolla HB 1.4 Sport 2004
    • Corolla blog -- Milédi a kis piros élete, autózás, kalandok, tesztek, leírások, az élet.
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13250 Dátum: 2010.11.27 23:53:55 »
Áve Palaczk!
Vajon ha ennyire csak jó hatása van a magasabb nyomásnak, ahogy itt már többször írtad, akkor pl. a Toyota cég, aki elég rég óta tesztel, gyárt, mindenféle kocsikat, miért nem javasolja?
Félre ne érts, tényleg nem kötözködésnek írom. Úgy vélem, gumigyárak, autógyárak hihetetlen pénzeket ölnek fejlesztésbe, a mai világban, ahol 3 mikrogram fogyasztás csökkenést már öles betűkkel írnak az égre, nem lenne logikus a nagyobb nyomás= alacsonyabb fogyasztás? Gondolom van ám a nagyobb nyomásnak negatívuma is. Úgy vélem a gyárak álltal megadott nyomásérték egy optimum pont. Én csak egytől félek néha, az Interneten fórumokból ötleteket vevő, alapjában a dologhoz nem értők sírjára már késő ráírni, hogy "pedig a fórum olvasása után jó ötletnek tűnt". Lehet mindenkinek véleménye, sőt lehet bizonyos dolgokkal jó tapasztalata, de nagyon veszélyes lehet, ezt, mint tényt közvetíteni. Semmi köze ide, mivel totálisan más körülmény, de egy F1-es autó 1,2-1,5 Bar nyomással megy ki a boxból, és elég lágy az a gumi. :-) Béke.
Üdv! Bal3 - Toyota Corolla HB 1,4 Sport - 2004 -- corollablog.wordpress.com/

Ákos2004

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6642
  • Corolla E12 1.4 vvti SOL Corolla E15 1.6 Luna
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13251 Dátum: 2010.11.28 00:39:20 »
Áve Palaczk!
Vajon ha ennyire csak jó hatása van a magasabb nyomásnak, ahogy itt már többször írtad, akkor pl. a Toyota cég, aki elég rég óta tesztel, gyárt, mindenféle kocsikat, miért nem javasolja?
Félre ne érts, tényleg nem kötözködésnek írom. Úgy vélem, gumigyárak, autógyárak hihetetlen pénzeket ölnek fejlesztésbe, a mai világban, ahol 3 mikrogram fogyasztás csökkenést már öles betűkkel írnak az égre, nem lenne logikus a nagyobb nyomás= alacsonyabb fogyasztás? Gondolom van ám a nagyobb nyomásnak negatívuma is. Úgy vélem a gyárak álltal megadott nyomásérték egy optimum pont. Én csak egytől félek néha, az Interneten fórumokból ötleteket vevő, alapjában a dologhoz nem értők sírjára már késő ráírni, hogy "pedig a fórum olvasása után jó ötletnek tűnt". Lehet mindenkinek véleménye, sőt lehet bizonyos dolgokkal jó tapasztalata, de nagyon veszélyes lehet, ezt, mint tényt közvetíteni. Semmi köze ide, mivel totálisan más körülmény, de egy F1-es autó 1,2-1,5 Bar nyomással megy ki a boxból, és elég lágy az a gumi. :-) Béke.
Teljesen logikus eszmefuttatás. Nekem az E12-es Cori 1-2személy esetén 2,2bart ad meg. Miért nem ad meg a gyár 3bar-t, így biztos kevesebb lenne a fogyi.  :hmmmm:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13252 Dátum: 2010.11.28 00:53:39 »
Áve Palaczk!
Vajon ha ennyire csak jó hatása van a magasabb nyomásnak, ahogy itt már többször írtad, akkor pl. a Toyota cég, aki elég rég óta tesztel, gyárt, mindenféle kocsikat, miért nem javasolja?
Félre ne érts, tényleg nem kötözködésnek írom. Úgy vélem, gumigyárak, autógyárak hihetetlen pénzeket ölnek fejlesztésbe, a mai világban, ahol 3 mikrogram fogyasztás csökkenést már öles betűkkel írnak az égre, nem lenne logikus a nagyobb nyomás= alacsonyabb fogyasztás? Gondolom van ám a nagyobb nyomásnak negatívuma is. Úgy vélem a gyárak álltal megadott nyomásérték egy optimum pont. Én csak egytől félek néha, az Interneten fórumokból ötleteket vevő, alapjában a dologhoz nem értők sírjára már késő ráírni, hogy "pedig a fórum olvasása után jó ötletnek tűnt". Lehet mindenkinek véleménye, sőt lehet bizonyos dolgokkal jó tapasztalata, de nagyon veszélyes lehet, ezt, mint tényt közvetíteni. Semmi köze ide, mivel totálisan más körülmény, de egy F1-es autó 1,2-1,5 Bar nyomással megy ki a boxból, és elég lágy az a gumi. :-) Béke.
Az F1-es autót ne keverjük ide. Az ugye elég nyilvánvaló, hogy egy utcai autó ilyen alacsony keréknyomással már nagyon instabil lenne, tehát ez is mutatja, hogy annak a számnak nincs semmi információértéke arra nézve, hogy egy utcai autó kerekében mi a megfelelő nyomás.

Fogyasztás: igen, jó példa - nézd csak meg, milyen nyomásértékeket adnak meg maguk a gyárak a legújabb, spórolásra optimalizált modellekre? Pont ilyen 3 bar körülieket. Ebből szerintem nyugodtan levonhatjuk a következtetést, hogy ez a nyomás nem jelent biztonsági kockázatot.

Hogy miért nem adják meg akkor általában, más modellekre is? Mert az ilyen magas nyomás lerontja a menetkényelmet, és lerövidíti egyes futómű-alkatrészek élettartamát, ha a sofőr nem figyel rá, hogy kerülgesse az úthibákat. Így pedig inkább alacsonyabb nyomást ad meg a gyár, hogy a különböző prioritásokat jobban összhangba tudja hozni.

Tényként közvetítem azt, amit én magam tapasztaltam. Egyébként korántsem vagyok itt ezzel egyedül, jópáran járunk már magasabb keréknyomással és tapasztaljuk ugyanazokat a dolgokat.

Még valamit hozzátennék, amit mások már talán olvastak, de veled még nem beszéltünk annyit erről a témáról. Mégpedig azt, hogy pl. az ADAC vezetéstechnikai trénerei is ajánlják, hogy az ember nyugodtan járjon a gyári maximális keréknyomással állandó jelleggel, mert ez javítja az autó menetstabilitását és fogyasztását egyaránt. Ugyanígy az AutoBildben is leírták az üzemanyag-takarékossági tematikában többször is, hogy a megemelt (konkrétan 3 bar környékére emelt) keréknyomás jót tesz a fogyasztásnak, és "csak" komfort-veszteséget okoz.

Engem mindez együtt vitt rá arra, hogy magam is kipróbáljam... És időközben négy különböző autóval, sok ezer km-en (köztük jópár, forszírozottan végigvezetett szerpentinen és hasonlón), több mint fél év alatt összegyűlt annyi tapasztalatom, hogy ezt bátran merjem ajánlani másoknak is.

Hozzátéve persze, hogy fontos a mértékletesség, és az sem jelenthető ki bizonyossággal, hogy minden autótípusnál egyforma az a mérték, ameddig még el lehet menni kockázat nélkül. Ezért szoktam azt írni, hogy ha az ember a gyár által megadott maximálisra fújja a kerekeit, azzal még biztosan nem csinál semmit rosszul. Efölé, pláne jelentősen (tehát mondjuk 0.3-0.4 barnál nagyobb mértékben) efölé csak az menjen, aki képes arra, hogy reálisan felmérje, hogyan reagál az autója a dologra.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13253 Dátum: 2010.11.28 01:02:35 »
Nekem az E12-es Cori 1-2személy esetén 2,2bart ad meg.
Abba gondolj bele, hogy ez az érték mekkora kompromisszum a különböző, egymásnak ellentmondó tényezők között! És innentől rögtön evidens, hogy el lehet ettől mozdulni valamilyen mértékben, ha mások a prioritásaink.

Olvastad, amit music írt arról, hogy mekkora keréknyomást ad meg az Opel a sima Corsára, és mekkorát az eco modellre? Ugyanarra az autóra, ugyanarra a gumiméretre. És a sort folytathatnám a többi spórolós modellel. Akkor? Elég egyértelmű a következtetés ;) ? Mert szerintem igen. Ott kiemeltek egyet a tényezők közül, nagyobb prioritást adtak neki, és lám, rögtön mekkorát változott az ajánlott guminyomás  :sorcerer: :) ... De abban biztos lehetsz, hogy ezt az értéket is úgy adták meg, hogy a biztonság ne szenvedjen csorbát.

Említhetném a tényt is, hogy a legtöbb gyártó a legtöbb autóra (a Toyota is a te Corolládra), nagy sebességű autózásra nyomás-növelést ír elő. Ezt is teljesen nyilvánvalóan azért teszik, mert a keményebb gumival stabilabb az autó, továbbá kevésbé forrósodik fel nagy tempónál, ami ugyancsak a biztonságot szolgálja.

Szerintem veheti az ember a fáradságot, és végiggondolhatja mindezt, ahelyett, hogy elintézné azzal, hogy "a gyár biztos nem volt hülye mikor 2.2-t adott meg"  ;) ... Persze hogy nem volt hülye, csak épp hozott egy bazinagy kompromisszumot. Ami, a természetéből adódóan, minden helyzetben megfelel, de egyikre sem optimális igazán.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Bal3

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 43
  • Corolla HB 1.4 Sport 2004
    • Corolla blog -- Milédi a kis piros élete, autózás, kalandok, tesztek, leírások, az élet.
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13254 Dátum: 2010.11.28 01:13:47 »
"....Ezért szoktam azt írni, hogy ha az ember a gyár által megadott maximálisra fújja a kerekeit, azzal még biztosan nem csinál semmit rosszul. Efölé, pláne jelentősen (tehát mondjuk 0.3-0.4 barnál nagyobb mértékben) efölé csak az menjen, aki képes arra, hogy reálisan felmérje, hogyan reagál az autója a dologra."

Áve Palaczk!
Igen talán itt a lényeg, az csinálja aki tudja mit csinál, az mit okoz és mi az ami történhet. Ráadásul ha bekövetkezik, akkor azt rutinból képes biztonságosan kezelni.
A Te prioritásaid alapján a magasabb nyomás a célravezető számodra, nekem pl. a gyári megfelel utcára. Te is tudod miért döntöttél így, én is. Átlagos autóvezetőnek való az átlag, hiszen a gyártók a maximális biztonság, minimális kockázat irányába mennek, számukra ez éri meg. Csak hangosan gondolkodva, ha az abroncsba maximális nyomást fújok, (3) de minimális a tömeg (1 személy) és még kicsit meg is zavarom a vasat (+02, +0,3 Bar) az már elég "pattogós nyomás", hm inkább kihagyom. Öreg, papás átlag autós lettem :)
Üdv! Bal3 - Toyota Corolla HB 1,4 Sport - 2004 -- corollablog.wordpress.com/

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13255 Dátum: 2010.11.28 01:28:56 »
Igen, valahogy így...

Ami miatt nekem a magasabb nyomás tetszik, az két dolog: egyrészt ugye a kisebb fogyasztás (meg, ezzel összhangban, picit jobban is gyorsul így az autó); másrészt kanyarokban az a kellemes érzés, hogy az autó pontosabban reagál a kormányra és kevésbé "nyúlik", sodródik. Nyilván mert a gumi az oldalirányú erők hatására kevésbé deformálódik.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13256 Dátum: 2010.11.28 09:00:44 »
Ilyenkor  hidegben,hóban, azért jobb az alacsonyabb nyomás , :hmmmm:nem?

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13257 Dátum: 2010.11.28 09:44:28 »
Hóban jogos, de hidegben miért  :?:

Bal3

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 43
  • Corolla HB 1.4 Sport 2004
    • Corolla blog -- Milédi a kis piros élete, autózás, kalandok, tesztek, leírások, az élet.
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13258 Dátum: 2010.11.28 10:01:03 »
Áve! Ez is urban legend, hóban, télen hidegben 1-2 tizeddel nagyobb nyomás ajánlott a könyvek szerint.
Talán itt is volt róla szó, hóban pl. nem a gumi nagy körmei/bütykök hanem a mikrolamellák sok kicsi "kapaszkodó körme" (ezért lényeges, hogy aszfalton ne koptassuk le a "felület éleit") adják a jó hajtást, fékhatást.
Üdv! Bal3 - Toyota Corolla HB 1,4 Sport - 2004 -- corollablog.wordpress.com/

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Gumik és felnik
« Válasz #13259 Dátum: 2010.11.28 10:47:44 »
Most akkor nagyobb vagy alacsonyabb nyomás  a jobb :hmmmm: :?: