Nem akarok hülyeséget írni - nem a napokban volt róla szó - de 3-8 számítógép dolgozik egy mai autóban. Nem nagy az áramfelvétele, de viszonton folyamatos fogyasztók, ha az autó halad. Tehát az akksit folyamatosan terhelik. Már nem emlékszem, hogy melyik autós portálon tárgyalták ezt ki.
Ami azt illeti, a mai autókban valóban elég sok rendszer üzemel, ami a régebbi autókban nem feltétlen volt... nagy kijelző középen, esetleges kamerák (újabban ezek feldolgozó rendszerei) azért fogyaszthatnak rendesen.
Alapvetően a mikroprocesszorok nem kellene, hogy túl sokat fogyasszanak (pl. LCD kijelző meghajtása a műszerfalon), a motorvezérlő processzora sem hinném, hogy önmagában sokat fogyasztana, de ennek kell (segéd elektronikai elemekkel) pl. nyitogatnia az injektorok szelepeit is - amihez kell az energia -, megoldani a gyújtás vezérelését, stb... Adott esetben a szelepemelés-állítását is folyamatosan kell vezérelni
Esetleges elektromos fűtések energiazabáló dolgok, adott esetben az utastér világítás késleltetett lekapcsolása kényelmes, de akkumulátor szempontjából (leállított motor mellett) nem túl szerencsés, a "hazakísérő fény"-ről nem is beszélve...
Ezeket a leállított motor melletti fogyasztásokat is a generátornak kell később visszatermelni.
Még a GPS-navigációval rendelkező telefonok előtt mentünk egyszer egy (nyilván régebbi) Passat-tal úgy, hogy a navigáció egy 12V --> 230V inverterrel meghajtott notebookról üzemelt, talán 50W körüli teljesítmény felvétellel (ha az inverter nem volt túl rossz hatásfokú).
Az út hosszú volt, és egy pihenőn nem igazán akart elindulni az autó... a generátora nem tudta ezt a fogyasztástöbbletet kiszolgálni, le kellett kapcsolni a többletterhelést róla...
Ha onnan nézzük, hogy a tompított lámpák fogyasztása mondjuk 2x90W (ez nyilván fel volt kapcsolva), távolsági fényszóró mondjuk ehhez képest plusz 2x10W (ha 90W helyett megy), a rádiónak lehet még fogyasztása, és az akkut is kell tölteni - ennél az autónál nagyon a határon lehetett a generátor teljesítménye vagy amúgy nem volt a helyzet magaslatán...
A másik kérdés a generátor fordulatszáma... vajon alapjáraton mekkora teljesítményre képes, kell-e neki fordulat (haladás) ahhoz, hogy a fogyasztókat megfelelően kiszolgálja...
Ideális az lenne, ha erre már alapjáraton is képes...
Alapvetően ezek a fogyasztók járó motor mellet nem az aksit kellene terheljék, hanem a generátort - ha a generátort nem úgy tervezték, hogy mondjuk alapjáraton is képes legyen őket kiszolgálni, akkor valóban az akkumulátort fogják bizonyos helyzetekben terhelni...