Bocs, de felvetődik pár kérdés bennem azon kívül, hogy számomra eddig az sem derült ki, hogy ha LED-et tesz bele az ember, akkor az mennyivel lesz jobb, mint pl. egy +150%-os emelt fényerejű izzó?
1. Ami H11-et megnyitottam (persze 6000K-es), annál nem látok semmi fényerőre utaló jellemzőt. Látok viszont 24V-os tápfeszültséget. Ezt ő állítja elő magának a 12V-ból, vagy T27-nél 24V lenne?
2. Rengeteg LED-es amikor beáll mögém, még nappal is át kell billentenem a visszapillantót, annyira zavaró a fénye. Nyilván szemből is zavar, csak úgy hamarabb halad el. Egy utólag beépített, nem gyárilag LED-es fényszóróval rendesen beállítható, hogyan hord majd? Az biztos, hogy műszakin ellenőrizték a fényszórókat, és az emelt fényerejű volt benne akkor is. A vizsgabiztos egy szót mondott a méréskor: "Tökéletes".
3. Mennyire szabályos az, hogy utólag LED kerül bele? Mondjuk egy vitás közlekedési helyzetben adott esetben kihozhatnak-e vétkesnek emiatt?
1. Az emelt fényű ugye azért világít jobban, mert a vékonyabb szál jobban izzik. Ergó sérülékenyebb, lényegesen alacsonyabb élettartam várható. Sokaknál ez fél-egy év.
2. A Halogén lámpatestbe helyezett LED abban az esetben lesz jó, ha nem 3 cm hosszanrakják tele pici SMD ledekkel, hanem mondjuk két odalt használ egy-egy nagy fényáramu SMD ledet. Ilyenkor nagyobb eséllyel ott van a fényforrás középpontja, mint a halogén izzószála. A vetítőlecsés lámpatestek alavetően kevésbé hajlamosak a szórásra, így kevésbé van esély a szórt - vakító - fényre, mint egy hagyományos nagy üvegbúrás (pl egy E11).
A LED zavaró fénye magából a magas szinhőmérsékletű fényéből is ered (K érték). Egy alacsonyabb K értékű kevésbé zavaró.
A haverom szomszédjénak a feleségének a nagynénje (
) egy 2009-es T27-ben szinte új korától használ xenon fényforrást az autójában. Nagyon sokat ment, 324e km van a háta mögött és még egyszer sem villogtak rá szemből, hogy a szexiparos anyukád tegye ezt vagy azt. Tehát nagy eséllyel állíthatjuk, hogy nem zavaró a fénye, 4300 K-s, tehát nem kék, de még csak nem is hófehér. Viszont baromi jól lát vele. Lényegesen jobban, mint egy H11-es halogénnel. Az emelt fényű HB3-as távolságival együtt pedig baromi jó a reflektor. Azóta a 2017-es T27-ben is az van - hasonlóan problémamentesen, az 5000 K-s. Volt egy év LEDes időszak, de a xenon jobb.
Mindkét autót kétévente ment műszaki vizsgára és probléma mentesen ment át azon (a 2009-es is még mindig csak mosással készül fel a vizsgára
) és nem "áttolták" verzsönben. A vetítőlencsének köszönhetően tökéletesen pontos vetítési képet ad - kevés szórt fénnyel - ezzel a féynforrással is.
3. Nem, nem legális, ezzel tisztában kell lenni annak, aki ilyet használ. H-s lámpatestbe csak H, mint halogén fényforrás tehető. Hiába lenne automata szintszabályozás, lámpamosó, akkor sem lesz legális. Nem véletlenül írják rá itthon a forgalmazók, hogy csak OFF-ROAD (tehát nem közuti forgalomban) használható.