Megvolt a 180 ezres nagyszerviz az E11-en, ami egyben vásárlás utáni revízió is volt, ugyanis a közelmúltban került hozzám az autó.
Ismerős szerelő csinálta, régi jó barát, egyben tuningmester is, csak nem kamatoztatja kellőképpen tudását
Előzmények:
Gond volt a lambdaszondával, ezt a diag is kimutatta, el volt tárolva hibának, s maga a szonda is be volt horpasztva, mintha már megpróbálták volna kivenni (vagy bontottként került bele - az előző tulajdonos szerelője amúgy is érdekes doglokat művelt...). Az autó néha rángatott, erőtlenné vált, csörgött is (ECU gondra is gyanakodtam), sárga lámpázott.
Ezen kívül teljesen kivolt az első fék, vason fogott, néha a folyadékszintre figyelmeztető lámpa is kigyulladt, annyira kint volak már a dugattyúk. Hátul meg gyenge volt a fékhatás, a szerviz azt javasolta állapotfelmérésen, hogy csiszoljuk be a pofákat, de a dobok levételekor megláttuk, hogy az első pofákon már alig van ferrodol (1mm se), így azok is cserések voltak élből.
Az első lengőkarok hátsó sziletjei is meg voltak már indulva. Az autó elég hintázós volt, pont olyan, mint amikor fel vannak puhulva a gátlók, nagyon bólógatott fékezgetésnél. Az előző szerelő gátlócserét jósolt a közeljövőre - érdekes, padon a gyöngyösi Kakukknál teljesen jónak mutatkoztak a gátlók.
Az ismerősömnél teljes folyadékszerviz kapott a gép, Autótéka 2000től vásárolt anyagokkal. Eneos 5W-30 a motorba, Castrol SMX-S a váltóba, Castrol TQ-D a szervorendszerbe, Toyota gyári DOT5.1 a fék+kuplunghidrjulikába és szintén gyári LLC a hűtőrendszerbe. Haver nem cécózott, lazán 4 és fél litert belekevert a 7 literes rendszerbe a koncentrátumból
így vehetek még egy kannával az E12-höz
Viszont a fékfolyadékból pont elég volt az 1 liter, így most van 2 bontatlan flakonom (hármat vettem). Új gyertyákat is kapott, Denso KR akármi, Barna már sokszor beírta a pontos típusát
Lambdaszondával nem vacakoltam, megvettem a gyárit, külföldről, kedvezménnyel 42 ezer volt (Itthon 53 lett volna). Másban nem tudok megbízni, csak a gyáriban.
Az egyéb alkatrészek nagy részét a Bárdinál vettem. Első fék: Textar tárcsa, gyári Toyota betét (utóbbi pont az Autótéka2000-től). Hátul új Textar pofák, dobok még jók voltak, szinte nem is látható kopással. Kapott Lemförder lengőkarszilenteket, Corteco féltengelyszimeringet (ebből elsőre nem sikerült jó méretet adniuk, elég hülyén van a katalógusban, de végül én magam sikeresen kiszedtem belőle a helyes méretet).
SzűrőK. Motorolaj, levegő: Mann, utóbbit szintén nehezen találtuk meg, méret alapján, valami teljesen más típushoz hozta. Benzinszűrőt is kicseréltettem, biztos ami biztos, elvégre végig hazai autó volt és 180 ezer km alatt a magyar tisztaságú benzin már indokolttá tehet egy benyaszűrőt. Japanpartsot vettem hozzá.
Mivel szeretek az apró ***okra is figyelni, így jó cimborámat rávettem egy nagy rakás tökörészős munkára
Ilyen volt, a teljesség igénye nélkül: ajtózsanérok, ablaktörlő mechanika kenése (WD40, majd zsírspray), fényszóró-beállítás, a klíma- és vízhűtő tisztítása (átfújta sűrített levegővel), valamint kipucolta a fojtószelepházat és a légtömegmérőt is. Kellett még néhány izzó, a középkonzol és műszercsoport összes világítótestjét kicserélte, így most nem féloldalasan világít, nagyon kellemes este. Egyedül a rádió kezelőfelülete homályos, de itt gondolom külön LEDek vannak a kapcsolók alatt, nem szétszedhetők.
Gond volt még a csomagtartó beázása is, elég durván, a pótkeréktartóban sokszor 1-2 centi víz állt. Végigvizsgálva a hátulját, a bal hátsó lámpa alatti szivacs-tömítés került a gyanú középpontjába. Újonnan egy ilyen tömítés 3600 forint és 1 hét várakozás lett volna. A Késmárk utcai bontóban kaptam egy bontottat, hogy próbáljam bele. Végül karosszéria-tömítővel körbe lett húzva és mind a két tömítés alákerült, majd kiderül, hogy mennyire hatásos, illetve hogy valóban itt volt-e a grimbusz. Sajnos nincsenek illúzióim, nagyon örülnék neki, ha ennyivel megúsznám.
Ja és kapott egy teljes (3 db) Valeo Silencio ablaktörlő-garnitúrát is.
Tapasztalatok:
Tombolnak a mentális lóerők
A lambdaszondacsere erősen érezteti hatását, hihetetlenül fürge lett az autó (korábbi önmagához képest mindenképpen), megszűntek a rángatások. Kíváncsi leszek a fogyasztásra. A fék harapósan jó, ugyan még be kell kopnia, még csak 250km-t mentem eddig vele, vasalgattam ahol tudtam. Hátulról jön ugyan valami kattogás, súrlódás, de halkulófélben van, valószínűleg csak össze kell kopjon az új pofa a régi dobbal.
Kíváncsi leszek az olajfogyasztásra is, az 5W30-cal. Elvégre egy nagyon korai, sokat futott 4ZZ-ről van szó, s az előző gazdája 10W-40nel hajtotta. Bár valószínűnek tartom, hogy a "szerelője" tanácsára tette, valami Esso-t használt bele.
Ami viszont döbbenetesen meglepett, az a futómű. Két első szilent cseréjétől olyan feszes lett, mint Medveczky Ilona cicijei a 60-as években
Hihetetlen a különbség, a korábbi, gátlóproblémának vélt felpuhult, hintázós érzés teljesen megszűnt. Magam sem akartam elhinni, ráadásul a szerelő szerint még korántsem volt vészes állapotban a szilent, nem volt átszakadva, csak repedezve. Így is meggyőző a különbség, másra pedig nem tudom visszavezetni, futóműben nem nyúltunk semmi máshoz.
Az egész mutatványért 27 ezret kért a komám. Elsőre talán nem kevés, bár az sem volt kevés, amit a berohadt szilentekkel szívott, de néhány évvel korábban, az előző helyén egy hasonló munkárt szerintem a felét sem kérte volna. Ez most nyilván drágább rezsijű hely, de szerintem így is baráti. Az elvégzett munka minőségét tekintve bizonyosan.