Köszi a tanácsokat. A bowden elég laza. A TPS szenzort kimértem, szépen teszi a dolgát. (meglepett, hogy nem potméter) Az alapjárati szabályzót már kipucoltam (tiszta korom volt) és nem segített semmit. Már csak ki kéne mérni szabadon, és valahogy működés közben is. Az utóbbira van ötletetek?
Arra tippelek, hogy nagyon melegen tágul annyit valami, hogy már falsot szív. Tegnap pályázás után nem ingadozott csak kb 1100 volt az alapjárat. Ami érdekes, hogy nem produkálja a szokásos fals szívásos tüneteket. Normálisan veszi és ejti a fordulatot, nem erőtlen a motor, csak magas az alapjárat.
Az alapjárati szelep két állapotú, vagy zárva vagy nyitva van. A levegő mennyiséget a nyitási idő hosszával szabályozza.
Amikor alapjáraton jár a motor, akkor ütemesen kattogó hangja van a szelepnek, a kattogás gyakorisága állandó, függetlenül a motor fordulatszámától.
Azt hirtelen nem tudom, hogy a szelep kinyit vagy lezár, amikor nem kap feszültséget, de ezt könnyű ellenőrizni...
Ha üzem meleg motornál, lezárt szelepnél is túl magas a fordulat, akkor érdemes megpróbálni lezárni a levegő útját a szelep bemenetén. Ha van változás, akkor a szelep átereszt. Ha nincs változás és továbbra is magas az alapjárat, akkor nem a szelep a hiba oka, hanem valahol máshol kap levegőt.
Az alábbi helyeken kap üzemszerűen levegőt a motor:
1. fojtószelepen át.
2. az alapjárat szabályzó szelepen keresztül.
3. van egy fojtószelepet megkerülő csatorna egy beállító csavarral egy dugó/sapka alatt. a fojtószelep környékén. Gyárilag kalibrálva van. Ha minden más le van zárva, akkor is kap annyi levegőt a motor, hogy kb. 400-as fordulattal működjön. Ezt nem szabad eltekerni, de ha valaki régebben ezzel próbált alapjáratot vagy CO-t beállítani, akkor okozhat problémát.
4. a PCV szelep felől, csak bizonyos üzemviszonyok között van rajta áramlás, alapjáraton nem kellene. Meg lehet próbálni ideiglenesen elszorítani. a csövet,. vagy ha annyira rossz állapotú a szelep tömítése, akkor azt cserélni...
5. A fojtószelep után közvetlenül felülről csatlakozik egy vékony cső, ami egy bimetálos levegő szelephez vezet (ez a hengerfejbe van becsavarva a termosztátház környékén) a szelep másik oldalán az aktívszén tartály van. Én megpróbálnám ezt a csőcsonkot egyből a fojtószelepnél ledugózni, hogy van e változás.
6. ha van szervokormány, akkor a szervo pumpa tartalmaz egy levegő szelepet is. Amikor a pumpa dolgozik kormányzáskor (megnő a hidraulika nyomása) akkor a levegő szelepet is nyitja, a motor fordulatszáma enyhén megnő. Na ezt a csövet is meg lehet próbálni dugózni / elszorítani, vagy szimplán csak ellenőrizni, hogy nem repedezett e, hogy kiderüljön hátha ott kap levegőt.