Szerző Téma: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?  (Megtekintve 136534 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #60 Dátum: 2009.11.28 22:54:21 »
Az egyik problémám az elérhető megtakarítás: Bárhogy számolom ez 10% alatti a többletfogyi miatt, így viszont nem biztos, hogy megéri.

A másik gondom nem az üzemanyagcsövek, hanem az alkohol gyengébb kenőképessége a benzinhez képest. Benzinpumpa és a befecskendezőszelepek. Van egy céges yarisunk nagyjából 50 ezerkm-t futott tiszta e85-el. Nem megtakarításból, hanem a fenti tesztből. Motorkontroll lámpa hol ég hol nem, eddig nem volt vele egyéb gond. A hidegindítás persze rémálom. A nagy kérdés az, hogy 200-300-400 ezer km után mi lesz.

Xanyi: Bevallom életemben nem láttam még benzinpumpát szétszedve. (az elvét vágom) :) Szerinted neki mennyire kell "kenés"?


music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #61 Dátum: 2009.11.28 23:01:19 »
Hát, itt sem egyértelmű a dolog.
music     

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #62 Dátum: 2009.11.29 16:35:58 »
...A másik gondom nem az üzemanyagcsövek, hanem az alkohol gyengébb kenőképessége a benzinhez képest. ...

Xanyi: Bevallom életemben nem láttam még benzinpumpát szétszedve. (az elvét vágom) :) Szerinted neki mennyire kell "kenés"?
És a gázüzemmel mi a helyzet? Annyira én nem ismerem a gázüzemet, de ott aztán tényleg semmi benzin nincs, ha gázüzemre kapcsolok, nem? E85-ben van azért 15 % 95-ös.
Aztán hogy itt folytassam E85 tapasztalatim leírását (ha valakit érdekel :) ), elmentem egészen ~94 %-nyi ethanolig (ebben már beleszámítottam az E85 benzin tartalmát is), így már erősen kifogásolható a használhatóság: 3 Celsius fok körül már van, hogy csak 8. próbálkozásra indul, viszont nincs meg az első pár fordulatra eső motorkopogás (bár ez nem igazán függ az üzemanyagtól, gondolom), és legalább 5 percig járatni kell, különben menni se lehet az autóval, és utána is pár száz méteren siralmas... Ha viszont bemelegszik, iszonyatosan jól megy; ilyen aránnyal 8 l-re jött ki a fogyasztás, figyelembe véve a melegítést stb. ez annyira nem vészes a 6,5 körüli benzineshez képest (ennyit fogyaszt az enyém ilyesmi időben, kb.).
Hozzátartozik, hogy ethanollal is akkor érdemes próbálkozni, ha amúgy jó állapotú a motor, amúgy kicsit becsapós lehet a dolog...

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #63 Dátum: 2009.11.29 17:43:52 »
gázüzemnél a benzinpumpába benzin van folyamatosan, igaz nem cserélődik benne folyamatosan, hanem elkevereg magában, de attól még benzin. Ráadásul minden hidegintitásnál cserélődik a "kenőanyag".
A befecskendezőszelepeknél valóban csak gáz van. De nekem úgy rémlik (lehet rosszul) a gáznak közel olyan jó a kenőképessége mint a benzinnek.


MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #64 Dátum: 2009.11.30 07:19:22 »
Na, erre kíváncsi voltam, hogy gázüzemben leáll-e a benzinpumpa, de ezek szerint keringtet. A gáznak lenne olyan kenőképessége, mint a benzinnek?

Viszont tegnap "felhígítottam" ~65 %-ra az Ethanol arányt, így teljesen jól működik, a reggeli 3-4 fokban simán indult, nem kellett melegíteni stb...
Kérdés, ilyen arány mellett van-e megtakarítás, vagy valami egyéb előny? (havi 1000 km-t számolva, bár annál többet megyek, éves szinten 30e fölött spórolhatok, belekalkulálva a többletfogyasztást is)

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #65 Dátum: 2009.12.04 19:55:24 »
Egy, számokban kifejezhető előnye már jelentkezett a bioethanolnak: a tavalyi zk-val ellentétben ma majdnem  :D simán ment át, anélkül, hogy bármi javítás történt volna az autón. Azért majdnem, mert bár a CO, CH, akármi mind messze a határérték alatt volt (65 % ethanol), azért a lambdaszonda max. 1,03 értéke helyett kijött 1,053, de aztán megjavult az is...

KLaco

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8096
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #66 Dátum: 2009.12.04 21:03:37 »
A zk az érdekes dolog. Már az enyém se az igazi. Amikor vettem a kocsit, akkor ki akarták dobni a zk-n a katit. Aztán elvittem máshová, ott átment. Idén elhatároztam, hogy kicseréltetem, erre azt mondja a szerelő, hogy simán átment, csak megfelelő előmelegítés kell ;)
Laco 73 :D

tutinet

  • Vendég
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #67 Dátum: 2009.12.30 23:42:57 »
Érdekelne, hogy bármilyen VVTI motorral használt e már valaki tisztán E85-öt. És ha igen, miket tapasztalt.

tutinet

  • Vendég
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #68 Dátum: 2009.12.31 01:59:47 »
Az átalakítás kb. egy 50-es, ha tervezné Tutinet, sztem már írta volna. Egyébként kb 10-300 km múlva kigyullad neki a motorkontrol lámpa a keverék miatt, és nehezen indul az autó melegben és melegen.

Mivel úgyis lesz egy Emanage piggyback computer beépítve amivel tetszőlegesen lehet a gyújtást és az adagolást szabályozni. Tehát kap annyi üzemanyagot a motor, mennyi kell neki . Így nem lesz motorkontroll lámpa. És egy laptopos rátöltéssel bármikor visszaállhatok benzinre (és vissza).

A további számolgatás felesleges: 320-340 ft-os benzinár mellett a 210 ft-os E85 nem kérdés, hogy megéri.

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #69 Dátum: 2009.12.31 19:49:06 »
Az átalakítás kb. egy 50-es, ha tervezné Tutinet, sztem már írta volna. Egyébként kb 10-300 km múlva kigyullad neki a motorkontrol lámpa a keverék miatt, és nehezen indul az autó melegben és melegen.

Mivel úgyis lesz egy Emanage piggyback computer beépítve amivel tetszőlegesen lehet a gyújtást és az adagolást szabályozni. Tehát kap annyi üzemanyagot a motor, mennyi kell neki . Így nem lesz motorkontroll lámpa. És egy laptopos rátöltéssel bármikor visszaállhatok benzinre (és vissza).

A további számolgatás felesleges: 320-340 ft-os benzinár mellett a 210 ft-os E85 nem kérdés, hogy megéri.

Egy 1.0 vvt-i yarisban próbáltuk az E85-öt. Mindenféle átalakítás nélkül mindenféle keverési arányban 10%-100%-ig. A 100% természetesen a "tiszta" E85-öt jelenti, amiben van ugye 15% benzin.

A hidegindítást leszámolva semmilyen hátránya nem volt (100 ezernél kezdtük, most 155 van benne), kivéve 1 a többletfogyasztást. Az viszont pont akkora amennyivel olcsóbb az E85.
Tiszta E85 üzemnél 30% körüli. Ezen a beépített "dúsító" elektronika sem segít, azzal elvileg még nagyobb mértékű is lehet a többletfogyi, maximum arra jó, hogy a sárga lámpa ne világítson a rossz üzemanyag-levegő keverési arány miatt. Ezt a yaris ECU-ja viszont úgy néz kis "szoktatással" alapból megoldja.

Magyarán: Eddigi tapasztalataim alapján vvt-i be használható E85. Átalakítás maximum a hidegindítási problémára jelenthet megoldást, viszont a jelentkező többletfogyasztást miatt semmi értelme e85-öt használni. Ráadásul a benzinpumpa, befecskendező szelepeket sem keni úgy mint a benzin.
« Utoljára szerkesztve: 2009.12.31 19:52:19 írta Zénóka »


tutinet

  • Vendég
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #70 Dátum: 2009.12.31 20:38:19 »
Az Emanage piggyback computerrel van lehetőség töbféle beállításra. Pl. , hogy indításkor mennyit dúsítson a keveréken. És 500-as fordulatonként meg lehet neki adni mekkora legyen a keverék. Még akkor is mikor padlógázt nyomunk, tehát open loop van.
A gyújtással szintén lehet játszadozni addig amig a lehető legjobb nem lesz.

Mivel olyan injektoraim vannak, amik a Celicában és az Avensisben is emiatt ezek még így sem lesznek közel 100%-osan sem használva de az Emanage majd meg is mondja, mekkora lesz az injektorok duty-cycle-je, kihasználtsága. A szoftverrel  be tudjuk állítani szegényebb keverékre is az adagolást, hogy takarékosabb legyen a fogyasztás de még a motor se kezdjen el kopogni, pl. meg tudjuk adni, hogy 4000 RPM-ig szegényebb, afölött viszont dúsabb legyen a keverék, mint a középérték és így városban is jó de 1-2 kigyorsítást is meg lehet játszani vagy gyorsulást.

Szerinted pont annyival olcsóbb az E85 mint amennyivel többet is fogyaszt ? Mert akkor tényleg nem éri meg.



Kgabe

  • S6 forever
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9802
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #71 Dátum: 2009.12.31 21:02:20 »
Hát tutinet, én azt mondom, ha amúgy is ennyi minden állítható lesz (és nem túl nagy munkával) akkor ki kell próbálni így is, úgy is. Mások tapasztalata úgyse húzható rá a te saját dolgaidra. Más autó, más vezető,  más város, stb, stb. Legyen saját tapasztalatod, aztán el tudod magad dönteni, hogy mivel jársz. Amúgy a környékeden van elég etanolos kút?
Gabe 254.

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #72 Dátum: 2009.12.31 22:11:18 »
A gond ugye a keverék szegényesítésével a dugattyú/szelepek megsülése. Rosszabb esetben dugattyú megszorulása besülés.
Ha a gyári ECU-t nem bántod, és mondjuk E85-öt használsz, akkor a lehető (még nem veszélyes) szegény keveréket kapod. Lambda szondák jelei alapján dúsítja ugye az ECU a keveréket (E85-nél ugye dúsítás szükséges annak jellegéből adódóan), ha E85 nél kigyullad egy (módósítatlan) autóban a controll lámpa, az túl szegény keveréket jelent. Ez esetben az ECU nem tudja a megfelelően széles tartományban dúsítani a keveréket a benzines állapothoz képest. Nekem a próba yarisban úgy tűnt, az képes az esetek 95%-ban ezt megoldani.

Az a yaris amiben próbáltuk, céges használatban van többnyire ketten használjuk, 90%-ban autópályán és teljesen "normál" üzemmódban, azaz nem "zénókásan".
Próbáltam finom menetben is, úgy 4 liter helyett 5,2-5,8-at fogyasztott tiszta E85-el, kollegánál autópályán 5-5,5 helyett közelített a 8-hoz, ez utóbbi heti 2x rendszeres eisenstadt-innsbruck vonalon tesztelve ami 800km. Ezt én akárhogy számolom nem éri meg. Kizárólag kiváncsiságból tankolgatjuk bele, okoz-e vmi egyéb problémát. Csak ugye ez egy eladásra szánt autó, a sajátomba én nem raknám ;) :)


Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #73 Dátum: 2010.01.01 08:05:06 »
...autópályán 5-5,5...
Milyen tempónál fogyaszt ennyit?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

tutinet

  • Vendég
Re: E85 - Avagy alternatíva lehet-e a bioetanol?
« Válasz #74 Dátum: 2010.01.01 14:02:16 »
Próbáltam finom menetben is, úgy 4 liter helyett 5,2-5,8-at fogyasztott tiszta E85-el, kollegánál autópályán 5-5,5 helyett közelített a 8-hoz, ez utóbbi heti 2x rendszeres eisenstadt-innsbruck vonalon tesztelve ami 800km. Ezt én akárhogy számolom nem éri meg. Kizárólag kiváncsiságból tankolgatjuk bele, okoz-e vmi egyéb problémát. Csak ugye ez egy eladásra szánt autó, a sajátomba én nem raknám ;) :)

Ha tényleg ennyit fogyasztott E85-el, akkor tényleg nem éri meg. Ráadásul ott van benne a kockázat, hogy árthat valaminek a rendszerben.