Sziasztok,
Rég nem írtam, de megosztanék néhány gondolatot.
Talán még emlékeztek, hogy kb. 1-1,5 évvel ezelőtt a D-CAT-en elszállt egy vízcső, elfolyt a víz és mire észrevettem, már a piros jelzést nyaldosta a hőmérő mutatója. Jól nyomtam is neki akkor, és nem is tudom, mióta lehetett pirosban. Akkor autómentő vitte márkaszervízbe, ahol a vízcső és a folyadék csere után tünetmentesnek tűnt az autó.
Aztán egyszer csak észre vettem, hogy a kiegyenlítő tartály túlfolyó csövének a vége "taknyos", és fagyálló volt rajta. Akkoriban figyelgettem a vizet: sem melegedés, sem nagy nyomás nem volt, az olaj, a víz kristály tiszta, semmi anomália..... kivéve a taknyosodást.
Mostanra oda jutott a dolog, hogy amikor az autó jobban volt terhelve (pl. autópálya, hegymenet), a taknyosodás felerősödött, és már itt-ott fröccsenés nyomok is látszottak. Levettem a sapkát meleg, járó motornál (mármint a hűtősapkát, és nem a baseball sapit), és vizet nem tolt ki egy dekát sem, de jó nagy nyomás volt benne. További jel volt, hogy reggel, indításkor hallottam a levegő buborékokat szaladni a fűtőradiátroban.
Továbbra sem volt sem melegedés, minden üzemanyag tiszta, nincs gőz, semmi....kivéve ugye a taknyot.
Sejtettem, mi következik, egyeztettem szerelővel, autót elvittem.
A lényeg: motort kiszedték, szétborították, és egyértelműen és tisztán látszott a hengerfej tömítés átégése az 1-es hengernél. A szerelő és az én egybehangzó véleményem is a vízhiány miatti helyi túlmelegedés.
Letisztítva a dolgokat, élvonalzózás, stb. nyomát sem találtuk a fórumokon, cikkekben olvasható deformációknak, hengerfej tömítés általi bemaródásnak, benyomódásnak. Sőt, a szerelő állítja, hogy ilyen hihetetlenül tiszta motort még nem látott, pláne ennyi kilométerrel és főleg dízelt. (a modern benzinesek, amikkel találkozott, kevesebb kilométerrel totálisan el vannak kokszolódva, különösen a közvetlen befecskendezésűek. Csak azért lett a hengerfejen gépi munka (-0,2mm), mert az átégés helyén a hosszú idő alatt kissé megviselt lett a felület. Kézzel nem volt érezhető, de látszott.
Az autó most már összerakva, kipróbálva újra nálam van. Cseréltek vízpumpát plusz egy vezető görgőt, meg egy rakás tömítést. Az autó megy, mint a távirat, és sokkal kulturáltabban jár a motor, mint a féléves, céges BMW dízelmotoros Avensisben.
Még mindig tartom azt a véleményemet, hogy bár a d-cat kényes motor, de a hengerfej hibák oka nagy százalékban a gyártás nem megfelelő minőségében rejlik, és nem a konstrukció van elcseszve. Könnyűfém hengerfej, könnyűfém blokk, fémlapos tömítés. Ennek a lehúzása nagyon precíz kell, hogy legyen. A motornak meg kell adni, ami jár és az meg fogja hálálni.
Kicsit hasonló sztori ez a d-cat hengerfejesség, mint az 1.8-as olajzabálása. Működik tőle az autó, és relatíve alacsony költséggel javítható, de időben lépni kell és nem szabad várni, amíg elhatalmasodik.