És ezt még meg lehet tetézni egy "prémium márkával", mint ahogy sok "nyugaton" dolgozni honfitársnál látom, mert ugye mutatni kell, hogy errefelé kolbászból van a kerítés.
Hát, így visszaolvasva úgy néz ki, hogy jól elkergettük szerencsétlen srácot.
Én kezdtem ezt a (nem is) kicsit kioktatásszagú kommentáradatot és az is lehetett volna egy kicsit finomabb, de erre az "öregedő CR dízel" szóösszetételre annyira ki vannak itt hegyezve a fórumlakók (jó nagy részben benzines autóval), hogy kicsit messzire jutottunk.
Kicsit erős általánosítás, hogy minden korosodó CR dízel vásárló (nem a vásárló, hanem a CR dízel a korosodó
) egy csodaváró János vásárlás után nulla tartalékkal a zsebében.
(Tényleg csak zárójelben: az említett korosodó prémium CR dízeleseknél ez az arány valószínűleg a sokszorosa...)
Visszatérve újonc kollégánk kérdésére:
Az EGR valószínűleg nem megoldás a problémára, véleményem szerint az más tüneteket produkál, ha gond van vele.
A T25-ös kasztniba épített 1CD-FTV motorkódú 115 lóerős motorverzió azért sok fontos részben továbbfejlesztett verziója a T22-es kasztniban bemutatott 110 lóerős 1CD-FTV motornak.
a.) Gyakorlatilag a komplett CR rendszer új az elődhöz képest:
- a nagynyomású szivattyú a HP2 típusú helyett már HP3 típusú, amit egyébként a BMW dízelekig bezárólag a Toyota végig használt és nem egy megbízhatatlan típus és a felújítása sem egy anyagi csőd, ha muszáj megtenni és nem kell szakosodott Denso műhely, mert sok helyen hozzá tudnak nyúlni. (Lásd
itt, akit érdekel.) Ezen már csak egy darab SCV szelep található a korábbi 2 db helyett), mely működését tekintve már egy (a korábbi szivattyún lévő 2 szelephez képest) továbbfejlesztett PWM jel által vezérelt mágnesszelep. Nem tudom, hogy mennyire hozzáférhető, de annak tisztítása/cseréje már javíthat a helyzeten. Az igényoldali szabályzás miatt, ha a szelep nem megfelelően tud nyitni-zárni, akkor a szivattyú nem is tudja a megfelelő railnyomást előállítani, nem vagy csak lassan kap elég üzemanyagot a motor felpörgetés közben. (Infók a fenti linken megtalálhatóak erről az SCV-ről is.)
Bárdi webshop, sok kedvezménnyel egy darab belevaló SCV szelep: 70.192,- (És senkinek ne legye kérdéses: ezt be lehet szerezni 21.26 %-kal olcsóbban... )
- a befecskendezők is már továbbfejlesztett G2-esek, melyek gyári technológiával felújítható fajták (a T22-es X2 típusú injektorai csak 1db pilot és 1 db fő befecskendezést tudtak, max. 1350-1400 bar nyomáson, egy darab, az injektor fejébe épített kompenzálóellenállás volt hivatott skálázni a gyártási szórásból adódó adagolási különbségeket). Ezek magasabb befecskendezési nyomásra (~1700-1800 bar) és ütemenként több elő- és utóbefecskendezésre is képesek, az X2-höz képest megerősített verzió minden tekintetben. A gyártási szórásból eredő kompenzálást nem egyetlen értékkel (ellenállás), hanem egy pontsorozattal (görbével) veszik figyelembe, ezért ezen injektorok cseréjekor, felújításakor fontos az aktuális kompenzálási kódok legenerálása és az ECU-ban történő frissítése. Hasonló körülmények között kimutathatóan többet bírnak, mint a korábbi verzió, de természetesen nem örök életűek ezek sem. Ha valóban cserélve lettek a befecskendezők csúcsai és a szükséges kódsorokat legenerálták és az ECU-ban is frissítették, továbbá az injektorok megkapták az ilyenkor szükséges mechanikai tisztítást, elektromos ellenőrzést, akkor azok hibáját kizárnám. (Itt jegyezném meg, hogy egy évvel ezelőtti állapot szerint Magyarországon csak egyetlen műhely kap a Denso-tól hivatalos úton gyári porlasztócsúcsokat és technológiát a gyári előírású felújításhoz. Aki keres, az talál, korábban már többször kiírtam kikről van szó. Ha hiszünk nekik, akkor az elmondásuk alapján az a helyzet, hogy a Denso szigorú elszámolású termékként tartja számon az injektorokba szerelhető csúcsokat, melyeket csak akkreditált partnereinek szállít. Ebből adódóan a másik műhelyek által végzett felújításkor nagy valószínűséggel olasz vagy francia csúcsok kerülnek a befecskendezőkbe, melyek minősége kérdéses. Nem is beszélve a kompenzáláshoz szükséges kódsor generálásáról... Ezek az információk nem 100%-osak, kérem, hogy mindenki ennek megfelelően kezelje!)
Bárdi webshop, sok kedvezménnyel egy darab gyári DENSO belevaló injektor: 97.785,- (És senkinek ne legye kérdéses: ezt is be lehet szerezni 21.26 %-kal olcsóbban... )
Felújítás, akár gyári technológiával is megoldott, még kevesebb áron.
b.) Módosított, erősített kéttömegű lendkerék (T22-höz képest)
Luk/Aisin szettek kuplunggal kompletten (gyárilag is ezekkel a márkákkal szerelték őket): 199.000/ 191.000,-.
c.) Módosított turbó (T22-höz képest)
Ne feledjük: nincs DPNR vagy DPF!
Az EGR és SCV szelepek tisztítása után még ránéznék a komplett levegő rendszerre is:
- légtömegmérő (márkatárssal megbeszélt csere egy fél órára mondjuk)
- alacsony nyomású rész fals levegő szívás a légtömegmérő után
- turbó waste szelep vezérlés ellenőrzése vákuum oldalon (megvan-e a megfelelő vákuum, csövezés, stb.) és mechanikai oldalon (mozgatható-e kézzel a mechanizmus, szájjal lehet produkálni a mozgatáshoz szükséges vákuumot.)
- magasnyomású oldal ellenőrzése, kifujások keresése, nyomástartási teszt ledugózva a rendszert
- elektromos állítású pillangószelep működésének ellenőrzése
- elektromos gázpedál ellenörzése
- töltőlevegő nyomásszenzor ellenőrzése
stb.
Ezeknek egy részét kis lelkesedéssel otthon meg tudod csinálni. Ha veszel egy 1-2.000 Ft-os OBD kütyüt, akkor elvileg (mivel már a T25 D-4D-nél működik a komm.) a szenzorok ECU-ba jutó értékeit is tudod nézegetni, ellenőrizni. A motorhoz kiadtak diagnosztikai repaire manualt, amiben lehet egyszerű multiméterrel mérhető ellenállásértékeket és hasonlókat találni.
Összefoglalva: nem egy egyszerű eset, de azért a milliós költségekkel történő riogatás sem állja meg a helyét. Ahhoz nagyon szerencsétlennek kell lenni, hogy mondjuk az injektorok és a szivattyú is felújíthatatlanra kotlódjon meg, és ettől tök függetlenül befigyeljen egy turbófelújítás is.
Szerintem, reálisan lehet mérlegelni a kockázatot,a felmerülő extra költségeket a(z olajevős) benzinesekhez képesti üzemanyagmegtakarítás fényében és kellően hosszú üzemeltetési szakaszt tekintve bizony még egy költségesebb 2-3-400.000 Ft-os felújítást is kifuthat az üa. költségen realizált megtakarítás.
Mindenekelőtt pedig: VIGYE SZERELŐHÖZ!
Üdv:
BF