Szerző Téma: Differenciálzár utólag?  (Megtekintve 19734 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

NoGun

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 585
    • http://www.nogun.hu
Differenciálzár utólag?
« Dátum: 2007.09.10 18:58:52 »
Vajon az ABS-ses autókban lehetséges lenne utólagos differenciálzárként (vagy ESP-ként) mûködõ mechanizmust létrehozni arra az esetre, ha csak az elakadt, jégre, hóra futott állapotot szeretnénk megszüntetni?

Sokszor kerültem már olyan helyzetbe, ahol az egyik kerék kipörgése miatt (megcsúszott vagy levegõbe emelkedett) egy egyszerû differenciált fékezés segíthetett volna.

Más extrát nem akarok, nem akarok menet közben ilyet és nem várnám el azt amit a mai korszerû rendszerek tudnak.

Vagy inkább vigyek magammal megfelelõ lapátot, murvát, jó téli gumit, hóláncot, spidert és egyéb túlélõ felszerelést?

Tech guruk agyaljatok!
HORDD EL MAGADON!
____ www.nogun.hu ______

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Differenciálzár utólag?
« Válasz #1 Dátum: 2007.09.10 19:18:51 »
Szerintem ezt csak úgy lehet megoldani, hogy ha pl. bontóból szerzel egy koplett elektronikát.
De gyanítom egyrészt nem olcsó, másrészt nem is lehet egyszerû berakni.
Új autóknál pl. a mai napig csak a gyárban lehet beépíteni vsc-trc párost. Legalábbis Toyotáéknál. Gyanítom, ha utólag is könnyen berakható lenne, akkor nem ragaszkodnának a gyári beszereléshez.
De ki tudja.....

NoGun

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 585
    • http://www.nogun.hu
Differenciálzár utólag?
« Válasz #2 Dátum: 2007.09.10 21:45:46 »
elsõsorban felelõsségi és jogi akadályokra gondolnék, mint technikaira ... de én nem értek hozzá.

Palaczk,

Egyébként nem zavarna, ha a hátsó álló kereket is fékezné az elsõvel együtt! :) szóval szerintem a két csatorna sem lenne akadály ...
HORDD EL MAGADON!
____ www.nogun.hu ______

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Differenciálzár utólag?
« Válasz #3 Dátum: 2007.09.10 21:50:11 »
Hát nem tom... Ahogy már a telefonban is beszéltünk róla, szvsz egy ilyen technika túlságosan is bonyolult és összetett, nomeg az autóba való beépítése is túl költséges lenne ahhoz, hogysem ésszerû anyagi keretek között megvalósítható legyen :roll: ... Még ABS-t is szinte képtelenség utólag beszerelni egy autóba (olyan típusba is, aminek volt ABS-es kivitele), nemhogy kipörgésgátlót.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Differenciálzár utólag?
« Válasz #4 Dátum: 2007.09.10 23:20:15 »
Idézetet írta: "NoGun"
elsõsorban felelõsségi és jogi akadályokra gondolnék, mint technikaira ... de én nem értek hozzá.

Palaczk,

Egyébként nem zavarna, ha a hátsó álló kereket is fékezné az elsõvel együtt! :) szóval szerintem a két csatorna sem lenne akadály ...


Gáz közben finom ballábféket próbáltad már? - hóban nekem hatásos volt!
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

NoGun

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 585
    • http://www.nogun.hu
Differenciálzár utólag?
« Válasz #5 Dátum: 2007.09.11 09:07:42 »
a trabantban megszokott gyakorlat volt, de mai ésszel nem tudom kitalálni mire is jó ...

(Képzeljétek a bátyám télen visz magával hamut rendszeresen, már valami hamuszóró mechanizmust is kitalált, amivel jégen tud menni hosszan - elhagyott helyeken jár mert természetvédelmi õr ...)

Különben mi a különbség az ESP és az ASR között? Az ASR-t eddig kipörgésgátlónak fordítottam magamban, az ESP-t meg valami finom kerekenként fékezõ mechanizmusnak, miért vált ez ketté?
HORDD EL MAGADON!
____ www.nogun.hu ______

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Differenciálzár utólag?
« Válasz #6 Dátum: 2007.09.11 10:38:34 »
Az ASR a kipörgésgátló - ha elforog az egyik kerék, azt megfékezi, ha mindkettõ, akkor elvesz a gázból, az ESP menetstabilizáló rendszer, sodrós kanyarban , ha megindulna a kocsi fara, akkor addig játszik a kerekek fékezésével, gázzal, amíg a fizikai határokon belül megtartja a kocsit az úton.
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Differenciálzár utólag?
« Válasz #7 Dátum: 2007.09.11 11:13:07 »
Idézetet írta: "NoGun"
a trabantban megszokott gyakorlat volt, de mai ésszel nem tudom kitalálni mire is jó ...


Tulképp ezzel azt csinálod kicsit primitívebb kiadásban, mint az ASR ;) ... Persze nem egészen, mert az ASR csak a kipörgõ kereket fékezi, így meg te a többit is fékezed, de ezzel mégiscsak csökkented a két kerék közötti fsz-különbséget, így kevésbé érvényesül az eltérõ tapadás hatása, és ha ügyes vagy akkor eléred vele, hogy a diffi ad a másik kerékre is hajtóerõt. Persze ehhez tényleg jól eltalált gázadás-fékezés arány kell.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Differenciálzár utólag?
« Válasz #8 Dátum: 2007.09.11 20:31:06 »
Toyotánál ezek VSC (Vehicle stability control) és TRC (Traction control) néven futnak.
Csak, hogy oldalhelyesek legyünk.
 :nagymosoly:

NoGun

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 585
    • http://www.nogun.hu
Differenciálzár utólag?
« Válasz #9 Dátum: 2007.09.11 20:37:23 »
ezt kaptam:

"Sajnos a hagyományos differenciálmû az általad leírtak szerint mûködik.

Az elképzelésed, elektronikus differenciálzárra, mûszakilag nem is annyira lehetetlen.

Ugyanis, ha az ABS tudja a pedálerõtõl függetleníteni a kerékfékerõt ( azaz a tapadási viszonyokhoz mérten túlzott pedálerõ esetén, ami akerék blokkolását okozná, csökkenti a kerékfékerõt így a kerék nem csúszik meg) és ehhez elegendõ négy kerékfordulatszám érzékelõ, egy kiegészítõ hidraulikus rendszer és egy komjuter.

Az ESP pedig tudja kanyarban oly módon stabilizálni az autót, hogy elsõként a vonóerõt mérsékli és ha ez sem elegendõ, akkor attól függõen, hogy az autó alul vagy túlkormányzott a bal elsõ vagy a jobb hátsó kereket fékezi, és ezt meg tudja oldani az ABS nyomásérzékelõvel, a keréfordulatszám, és az autó függõleges tengely körüli elmozdulás érzékelõvel valamint egy kompjuterrel.

Akkor neked már csak arra van szükséged, ( mivel van ABS az autódban) hogy amikor a kerékfordulatszám érzékelõk jelzik a kompjuternek, hogy 3 kerék áll egy pedig pörög, akkor adjon jelet a kompjuter az ABS hidraulikánka, hogy a pörgõt fékezze le, ezáltal az addig álló hajtott kereked elindulna.

Bár kézenfekvõnek tûnik a megoldás, tudtommal ilyen rendszer széria gyártásban nem létezik."
HORDD EL MAGADON!
____ www.nogun.hu ______

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Differenciálzár utólag?
« Válasz #10 Dátum: 2007.09.11 20:40:24 »
Idézetet írta: "Misi"
Toyotánál ezek VSC (Vehicle stability control) és TRC (Traction control) néven futnak.
Csak, hogy oldalhelyesek legyünk.
 :nagymosoly:


A Toyota öncélúan egyénieskedik, de ezt nekünk nem muszáj követnünk :nyelv:  :wink: ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Differenciálzár utólag?
« Válasz #11 Dátum: 2007.09.11 20:43:35 »
Idézetet írta: "NoGun"
ezt kaptam:

"Sajnos a hagyományos differenciálmû az általad leírtak szerint mûködik.

Az elképzelésed, elektronikus differenciálzárra, mûszakilag nem is annyira lehetetlen.

Ugyanis, ha az ABS tudja a pedálerõtõl függetleníteni a kerékfékerõt ( azaz a tapadási viszonyokhoz mérten túlzott pedálerõ esetén, ami akerék blokkolását okozná, csökkenti a kerékfékerõt így a kerék nem csúszik meg) és ehhez elegendõ négy kerékfordulatszám érzékelõ, egy kiegészítõ hidraulikus rendszer és egy komjuter.

Az ESP pedig tudja kanyarban oly módon stabilizálni az autót, hogy elsõként a vonóerõt mérsékli és ha ez sem elegendõ, akkor attól függõen, hogy az autó alul vagy túlkormányzott a bal elsõ vagy a jobb hátsó kereket fékezi, és ezt meg tudja oldani az ABS nyomásérzékelõvel, a keréfordulatszám, és az autó függõleges tengely körüli elmozdulás érzékelõvel valamint egy kompjuterrel.

Akkor neked már csak arra van szükséged, ( mivel van ABS az autódban) hogy amikor a kerékfordulatszám érzékelõk jelzik a kompjuternek, hogy 3 kerék áll egy pedig pörög, akkor adjon jelet a kompjuter az ABS hidraulikánka, hogy a pörgõt fékezze le, ezáltal az addig álló hajtott kereked elindulna.

Bár kézenfekvõnek tûnik a megoldás, tudtommal ilyen rendszer széria gyártásban nem létezik."


Hát OK hogy ez az elmélet, de ehhez kéne pl. az a bizonyos computer, azt ki fogja kifejleszteni és legyártani egy olyan típushoz, amelyben ez eredetileg nem volt? Aztán mindezt be is kéne iktatni az autó meglévõ rendszerei közé. Elméletileg nyilván kivitelezhetõ. Gyakorlatban valszeg egy kicsit sokba kerülne ;) ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Differenciálzár utólag?
« Válasz #12 Dátum: 2007.09.11 20:56:50 »
Én mondjuk nem bíznám az életem egy ilyen utólagosan beszerelt valamire.
 :hmm:  :szemez:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Differenciálzár utólag?
« Válasz #13 Dátum: 2007.09.11 22:55:20 »
Idézetet írta: "Misi"
Én mondjuk nem bíznám az életem egy ilyen utólagosan beszerelt valamire.
 :hmm:  :szemez:


NoGun sem akarja rábízni az életét, csak azt szeretné, hogy havon-jégen ne pörögjön ki a kerék ;) ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Balu

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 301
  • Carina 1.6 Liftback Xli, Picnic 2.0
Differenciálzár utólag?
« Válasz #14 Dátum: 2007.10.12 22:17:13 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Idézetet írta: "NoGun"
a trabantban megszokott gyakorlat volt, de mai ésszel nem tudom kitalálni mire is jó ...


Tulképp ezzel azt csinálod kicsit primitívebb kiadásban, mint az ASR ;) ... Persze nem egészen, mert az ASR csak a kipörgõ kereket fékezi, így meg te a többit is fékezed, de ezzel mégiscsak csökkented a két kerék közötti fsz-különbséget, így kevésbé érvényesül az eltérõ tapadás hatása, és ha ügyes vagy akkor eléred vele, hogy a diffi ad a másik kerékre is hajtóerõt. Persze ehhez tényleg jól eltalált gázadás-fékezés arány kell.

Nekem off autómon a kézifék az elsõ tengelyen fog. Húzom a megfelelõ erõvel és sok esetben igen hatásos (gagyi kipörgésgátló). Na persze ez még az elõzõ off-omra vonatkozik, most az offom már 4wd!
A másik ami eszembe jutott, hogy lehet kb. 150-200e Ft-ból progi sperrdifit készítetni, elsõ tengelyre is!