De ha már a témánál tartunk, ejtsünk szót a 2. VH két "legdurvább" harckocsijáról is: a szovjet IS (Iosif Stalin) 2-esről...
És a német Tiger II-ről avagy Királytigrisről...
Mindkettő alapkőnek tekinthető a későbbi szovjet, ill. nyugati harckocsi-fejlesztések szempontjából - olyan képességekkel, melyekkel pár későbbi konfliktusban is megállták volna a helyüket. Ezzel együtt, eléggé különböző szerepekre tervezték őket.
Az IS-2-es elsődleges feladata nem annyira a páncélosok, mint inkább az egyéb célpontok (pl. erődítmények, élőerő) elleni harc volt; bár a lövegének űrmérete (122 mm) mást sugall, a páncélátütő képessége nem volt jobb, mint pl. a német Panther 75 mm-es lövegéé (ami persze nem kis szó), a nehezebb repeszgránátjaival a nem páncélozott célokban sokkal nagyobb rombolást tudott okozni. Ugyanakkor a védettsége meglehetősen jó volt (páncélzatának vastagsága 30-160 mm között), mégsem volt túl nehéz - 46 tonnáját a 600 LE-s dízelmotor tűrhetően tudta mozgatni, és dízel mivoltából adódóan nagy volt a hatótávolsága is, nomeg kevésbé volt hajlamos felrobbanni.
Ezzel szemben a Királytigris jócskán alulmaradt mozgékonyságban: 700 LE-s benzinmotorja 69 tonnát cipelt, ennek megfelelő lomhasággal és nagyon alacsony hatósugárral. Védettsége viszont kimagasló (25-180 mm páncélvastagság); a 88 mm-es, L/71-es csőhosszúságú lövege pedig a legerősebb páncéltörő képességgel bírt valamennyi kortársa közül.
És persze volt még egy dolog, amiben a Királytigris meg sem közelítette a Sztálin tankot: a példányszám. A német járműből nem egészen 500 db készült el a háború végéig, ezzel szemben a szovjetből 3800...