Ha a lejtős szakaszon fékezel vagy motorfékezel, akkor azzal a felfelé irányban az üzemanyagból előállított helyzeti energiát elfűtöd, azaz többlet fogyasztásod lesz. Ha olyanok a domborzati viszonyok, hogy a lefelé oldalon nem (vagy csak alig) kell fékezned akkor nem fog növekedni a fogyasztásod.
Ez így van, és tegyük még hozzá, hogy városban eleve többször meg kell állni, vagy lassítani (visszakapcsolni), ami növeli a fogyasztást. Tetszik, nem tetszik, matematikai szempontból egy hegyre föl-lemenés mindig több üzemanyagot fog elhasználni, mintha az adott utat síkon tennéd meg - természetesen ugyanannyi megállással számolva. A való élet persze lehet más, hiszen ha a hegyen átvágással dugós szakaszt kerülsz ki, akkor az adott pillanatban takarékosabb voltál, de abszolút értelemben nem.
Lemértem már az Avensisszel és a COV-val is, ha a Szabadsághegyen keresztül megyek a munkahelyemre, akkor kb. 7,5-es fogyi a minimum erre a szakaszra. Ha körbemegyek - persze minden relatív, tk. a körbemenés a ténylegesen rövidebb út... - akkor mértem már 7 literes szakaszfogyit is, persze este, kis forgalomban, pedig errefelé sokkal több lámpa van.