Az alábbiakban megosztom Veletek tanulságképpen hogyan tettem tönkre (
) a 3 hete vásárolt KTM bringám matt fekete fényezését...
Miaffa**nak nyúltam hozzá? Mert volt egy kisebb folt az egyik hátsó villán, amit úgy gondoltam, megpróbálok eltüntetni. De, ha már egy foltot "eltüntetek" átkenem az egész vázat, ártani nem fog...
De, fog. Lehet.
Na, szóval, ez lett az eredmény:
Gyönyörű, nem igaz?
A szer egy általam már tucatszor használt Sonax Extreme Polish&Wax phase3. Ez hiba volt. Ami a normál, lakkozott fényezésen bevált, az a matt fényezést borító nagyon vékony matt lakk bevonatot megmarja. Beleszivárog a felület réseibe (nem sima, hanem enyhén rücsis) ...
Már csak utólag tudtam meg, hogy a
matt fényezést leginkább semmivel nem polírozzuk, maximum kifejezetten matt fényezésre való wax-szal szabad vékonyan kezelni. Én sem sikáltam ám a Sonax-szal, szó szerint csak átkentem egy puha ronggyal. Amíg a polírból ki nem párolog a víz, addig semmi nem látszik, ezt követően, azonban, a képeken látható módon kifehéredik a felület. Ebbe nagyon belefutottam, a fene egye meg, magamon kívül nem okolhatok senkit. Nem voltam elég körültekintő.
Elvittem a bringát
autókozmetikába (ahová az Avensis is szokott menni szépülni). Próbálkoztunk legalább 4-5 féle szerrel, polírokkal, kátrányoldóval, általános tisztítóval, tömény samponnal, stb, de csak egyre csúnyább lett. Elvittem Békéscsaba - szerintem - legprofibb
fényezőjéhez, ő is elcsodálkozott rajta. Fühler, felület tisztító, 0 eredmény. Még csúnyább lett. Mi lehet a megoldás?
Újrafényezés. Igen ám, de ezek úgy készülnek gyárilag, hogy a lefestett vázra először felragasztják az összes matricát, majd az egész megkapja - matricával együtt! - a fedő matt lakkréteget. Azért így, hogy a matricák ne pöndörödjenek fel pár év elteltével egy 300k Ft-os bringán. Szóval, újrafényezésnél a matricákat is el kell távolítani, azokat újra le kell gyártatni. Szerencsére van erre is megbízható szakember Békéscsabán, aki teljesen gyári kinézetű és anyagú matricákat tud nyomni, szitázni, bármit, amit kérek.
Mibe kerül a javítás? A matricákat 10 000Ft-ért gyártják le, a fényezés - kizárólag a vázra értendő - legalább 20 000Ft.
Ha nem találtam volna - átmenetileg! - más megoldást, kénytelen lennék meglépni az újrafényezést.
3 napja teszek-veszek a garázsomban, és megpillantottam a megmaradt jó kis japán Eneos Sustina 5W-30 flakont. Maradt benne kb 2 deci olaj. Na, mondom, vesztenivalóm nincs, fogtam egy puha rongyot és áttöröltem vele a foltossá vált vázat. Ezt követően egy másik, száraz, puha ronggyal szárazra töröltem és vártam. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a felület fekete maradt, foltosodásnak nyoma sincs. Rávilágítva, 5cm távolságból én láttam a foltok nyomait, de csak azért, mert tudtam, mit kell keresni. A foltok immár 3 napja eltűntek, azóta mentem kb 70-80km-t és a felület tartja magát.
Persze,
ez nem megoldotta a hibát, hanem csak elrejtette azt, de arra pont elég, hogy ne legyen szemet szúró és égetően fontos számomra az újrafényezés.
Íme az eredmény:
Itt nem is a motorolaj az, ami működött, hanem egyszerűen az olaj, mint anyag. Lehetett volna babaolajjal, vagy paraffin olajjal is kenni, hasonló lenne az eredmény. A Totalcar-ban a "filléres neppertrükkökben" pl. WD40-el tüntettek el karcolásokat. Persze, az első mosásnál újra előjönnek a hibák, ezért írtam, hogy az olaj csak elfedi azt, nem megoldja.
Az a fura ebben a biciklis sztoriban, hogy látva az olaj hatását, vajon, biztos, hogy a Sonax polír tette tönkre a felületet? Mi van, ha csak a mostanihoz hasonlóan át lett kenve valamilyen olajjal, majd megtörölgették. Abszolút nem látszik rajta, hogy fénylene, vagy valami. Nem is szaglik...