Na szóval , Nagypolák . Úgy tûnik némi pontosításra szorul a történet .
Elsõ : sokan azt hiszik , hogy a Nagypolák egy az egyben a Fiat 125 licence . Nos , nem . A karosszériája valóban úgy néz ki , de alatta a technika jó része a 125-ös elõdjétõl , a Fiat 1300/1500-as típustól származik .
A Nagypolák '68-ban debütált , és nemtom pontosan meddig gyártották , de hogy '90 környékén még igen , az biztos . És végig laprugós volt hátul , mi több , a rajta alapuló Polonez típus is az volt , még javában a 90-es évek közepén is . Lehet hogy kísérleti szinten létezett hátsó csavarrugós Nagypolski , de szériában nem nagyon .
Az 1300-ast is csinálták exportra , csak nem minden piacra került belõle .
A gyárat , ahol készült , kezdettõl fogva Fabryka Samochodow Osobowych-nak (FSO) hívták , de az autó típusmegjelölése kezdetben valóban nem ez volt .
Nemtom mikor volt a váltás króm hûtõrácsról mûanyagra , de az biztos , hogy a '74 tavaszi AutoRevue katalógusban már mûanyag ráccsal szerepel . Viszont még álló hátsó lámpával . Errõl sem tudtam pontosan kideríteni , hogy mikor volt a váltás .
Amúgy meg nekem úgy tûnik , hogy kicsit sok a legenda a típus körül . Én is hallottam ilyen sztorikat , hogy emberek 180-al közlekedtek az 1500-as Nagypolákjukkal meg hasonlók . Hja , ez kábé annyira lehetett valós , mint amennyire egy 1.6-os Carina 220-al tud menni . Jó nagyot csalhatott az óra . És hogy ez az autó volt a leggyorsabb keleti gép anno ... hát ezt a mûszaki adatok nem támasztják alá , pl. az 1500-as Lada ugyanúgy 155 kmh-t tudott , mint az 1500-as Polski .
(Ja , azt tudtátok , hogy az FSO gyártotta a 132-es Fiatot is licencben ?)