Szerző Téma: Járműtörténeti topik  (Megtekintve 97772 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Jármütörténeti topik
« Válasz #90 Dátum: 2006.07.27 19:36:31 »
Idézetet írta: "mesti"
ez a topic is meghalt :szomoru:
Múzeumok Éjszakájáról tettem fel néhány képet, hátha valakit érdekel


Nem iiiiis. :-) Csak nyár van.  Viszont köszönet a szép képekért!! Nekem a fürdõkád taunus tetszett a legjobban.
Ámbár lehet, ez nem is a fürdõkád, hanem az azt követõ modell volt...
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #91 Dátum: 2006.07.27 21:13:42 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "mesti"
ez a topic is meghalt :szomoru:
Múzeumok Éjszakájáról tettem fel néhány képet, hátha valakit érdekel


Nem iiiiis. :-) Csak nyár van.  Viszont köszönet a szép képekért!! Nekem a fürdõkád taunus tetszett a legjobban.
Ámbár lehet, ez nem is a fürdõkád, hanem az azt követõ modell volt...


Ez valóban nem a "fürdõkád"-Taunus , hanem az unokája , az ún. Knudsen-Taunus (a tervezõjét hívták így) . Ez volt az utolsó elõtti Taunus , 70-tõl 76-ig csinálták , utána már csak a 76-82 között gyártott , nagy kockalámpás modell következett .

Ez volt a "fürdõkád" , a Taunus 17M P3 modell , amit 60-tól 64-ig gyártottak :

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Jármütörténeti topik
« Válasz #92 Dátum: 2006.07.28 07:48:44 »
Titkon reméltem, hogy ráharapsz a kinthagyott mézesmadzagra.... :nagymosoly:  :turelmetlen:  :nagymosoly:  :nagymosoly:  :kacsint:

És lõn.... Köszönet érte!!!!

És ez az utolsó Taunus, a nagykockalámpás:

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12151
Jármütörténeti topik
« Válasz #93 Dátum: 2006.07.28 08:07:05 »
úgy 1991ben egy kollégámnak volt egy szép fekete ilyen taunusa. az volt az álomautom. :|
még most is jól néz ki. hol gyárthatták? kölnben? mintha törökökre is emlékeznék
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #94 Dátum: 2006.07.28 09:23:20 »
Idézetet írta: "murray"
úgy 1991ben egy kollégámnak volt egy szép fekete ilyen taunusa. az volt az álomautom. :|
még most is jól néz ki. hol gyárthatták? kölnben? mintha törökökre is emlékeznék


Ez az álom nem teljesíthetetlen  :) ... Németországban ez a Taunus már befutott , kedvelt youngtimer , és van is belõle kínálat . 3000 euroért kiváló állapotú , hathengeres példányokat lehet kapni ; a négyhengeresek olcsóbbak . És a legelsõ évjárat ('76) már be is hozható veteránként , regadó-mentesen ; és itthon is vizsgáztatható veteránként , OT-s rendszámra , annak minden anyagi elõnyével (no súlyadó , minimális biztosítás) . Jövõre már hozható a 77-es is , és így tovább ...

A kocsit Kölnben gyártották . Törökökre azért emlékezhetsz , mert a 80-as évek közepén-végén rengeteg ilyen autó volt Németországban török kézben . Ez , és a Granada volt a Türken-Wagen  :wink: ... de azok a példányok már kihaltak rég .

Amúgy persze gyártották ezt sok más helyen , köztük Törökországban is ; de azokat csak helyben forgalmazták , az európai példányok németek , (illetve a jobbkormányosok angolok) .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12151
Jármütörténeti topik
« Válasz #95 Dátum: 2006.07.28 10:30:12 »
köszi Palaczk Papa , de van már nekem 1 old timererem  :elkeseredett:  ott van baloldalt.  :?
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

ATIS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1852
  • Corolla HB 88 XL
Jármütörténeti topik
« Válasz #96 Dátum: 2006.07.28 12:37:16 »
Idézetet írta: "murray"
köszi Palaczk Papa , de van már nekem 1 old timererem  :elkeseredett:  ott van baloldalt.  :?


Ne csináld már. Még nem is nagykorú.  :)  Jövõre nagy buli lesz  [smilie=icon_xmas_aji.gif] Nem????!!! :turelmetlen:
Az igazság pusztán nézőpont kérdése.

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12151
Jármütörténeti topik
« Válasz #97 Dátum: 2006.07.28 13:10:28 »
jaja. :szemez:  jövöre érettségizik az autó :nana:  :rohog:  :nagymosoly:
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #98 Dátum: 2006.07.29 17:04:45 »
Idézetet írta: "murray"
köszi Palaczk Papa , de van már nekem 1 old timererem  :elkeseredett:  ott van baloldalt.  :?


Az nem old- , hanem youngtimer ;) ... az oldtimerek 30 évnél öregebb autók . Mondjuk , Magyarországon a te kocsid még csak youngtimernek sem számít , csak "sima" , öreg használt autónak  :szemforgat: ... ugyanúgy , ahogy az enyém is . Sajnos ez nálunk így áll , ezért érnek itt ilyen keveset ezek az autók . Bár mondjuk a tiéd még Németországban is erõsen a határán lenne a youngtimerségnek , lévén még elég gyakran elõforduló , és a 90-es évek elején is még gyártott típus . Az enyém viszont ott már egyértelmûen az ; és a tiédet megelõzõ , E8-as Corolla is . Abból egy jó állapotú darab , pláne ha Liftback vagy kupé , kint már megér 2000-2500 eurót ; a kupé még többet is .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #99 Dátum: 2006.08.13 22:04:34 »
Idézetet írta: "Kgabe"
Idézetet írta: "Palaczk"
Idézetet írta: "Peti500"
Egy 93-as S4-es...
2.2 5henger turbó, alapból 232PS, nagyobb turbó/intercooler és cirka 280ló...


Óóó , és milyen GYÖNYÖRÛ hangja volt ezeknek az öthengereseknek , a V8 után a második legszebb motorhang a világon , de némelyik V8-as nem is szól ilyen szépen , csak az amerikaiak  :szivecske:


Ja igen a 100-asból, meg az elsõ A6-ból S4 néven faragtak sportgépet, ugye? Egyszer egy megállóban állva, egy kb 200mre lévõ lámpától gyorsított egy padlósat egy ilyennel egy arc. Egyetértek Palaczk kollégával. Az a hang, meg amikor kapcsolásnál szuszog a turbó! (uilyen oknál fogva kedvelem a 850-es GLT+T5 Volvot is :D )


Ja , az utolsó 100-asból lett az S4-es csúcsváltozat , kezdetben az öthengeres turbóval . Nagy sport-múltja van annak a motornak , lásd ugye a csodás rallye-sikereket a Quattroval a '80-as években . Szívó változatban is nagyon szépen szól amúgy . A legviccesebb meglepi-csomagot a 80-tól 87-ig gyártott Passattal alkotja ez a motor , attól senki nem várna valami hú de nagy erõt , aztán csak néznek , mikor a nyárspolgári batár az öthengeres agresszív ugatásával aláfestve meglódul  :D ...

Amúgy most így hirtelen nem ugrik be , hogy az Audi elõtt ki csinált még öthengeres benzinest . Dízelt csinált a Merci , még az állólámpásban volt elõször a 240 D 3.0 változat , pár évvel az Audi-féle motor megjelenése elõtt - de a benzinest nem tudom .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

mesti

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 279
Jármütörténeti topik
« Válasz #100 Dátum: 2006.08.22 18:25:59 »
Wartburg reklámfilm, nagyon komoly :nagymosoly:
mesti

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #101 Dátum: 2006.09.27 01:35:57 »
Na szóval , Nagypolák . Úgy tûnik némi pontosításra szorul a történet .

Elsõ : sokan azt hiszik , hogy a Nagypolák egy az egyben a Fiat 125 licence . Nos , nem . A karosszériája valóban úgy néz ki , de alatta a technika jó része a 125-ös elõdjétõl , a Fiat 1300/1500-as típustól származik .

A Nagypolák '68-ban debütált , és nemtom pontosan meddig gyártották , de hogy '90 környékén még igen , az biztos . És végig laprugós volt hátul , mi több , a rajta alapuló Polonez típus is az volt , még javában a 90-es évek közepén is . Lehet hogy kísérleti szinten létezett hátsó csavarrugós Nagypolski , de szériában nem nagyon .

Az 1300-ast is csinálták exportra , csak nem minden piacra került belõle .

A gyárat , ahol készült , kezdettõl fogva Fabryka Samochodow Osobowych-nak (FSO) hívták , de az autó típusmegjelölése kezdetben valóban nem ez volt .

Nemtom mikor volt a váltás króm hûtõrácsról mûanyagra , de az biztos , hogy a '74 tavaszi AutoRevue katalógusban már mûanyag ráccsal szerepel . Viszont még álló hátsó lámpával . Errõl sem tudtam pontosan kideríteni , hogy mikor volt a váltás .

Amúgy meg nekem úgy tûnik , hogy kicsit sok a legenda a típus körül . Én is hallottam ilyen sztorikat , hogy emberek 180-al közlekedtek az 1500-as Nagypolákjukkal meg hasonlók . Hja , ez kábé annyira lehetett valós , mint amennyire egy 1.6-os Carina 220-al tud menni . Jó nagyot csalhatott az óra . És hogy ez az autó volt a leggyorsabb keleti gép anno ... hát ezt a mûszaki adatok nem támasztják alá , pl. az 1500-as Lada ugyanúgy 155 kmh-t tudott , mint az 1500-as Polski .

(Ja , azt tudtátok , hogy az FSO gyártotta a 132-es Fiatot is licencben ?)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Jármütörténeti topik
« Válasz #102 Dátum: 2006.09.27 05:14:57 »
Nos, a mienk 77-es évjáratú volt, ZH rendszámú - ezért meglepõdtem, hogy Szonáré ZM rendszámmal állólámpás volt, az egy késõbb behozott darab lehetett - és lent volt a váltója. Úgy tudom, hogy 76-tól volt a fekvõlámpa. Elöl nemcsak a fém/mûanyagkeretben merült ki a váltás, hanem a helyzetjelzõ+index is szélesebbé vált az újabb orron.
A kocsiban olyan meglepõ dolgok voltak, mint 4 tárcsafék, kézi gáz (nem tempomat, mert nem a sebességet tartotta, hanem a "pedálállást", tehát lejtõn begyorsult, emelkedõ lelassult vele az ember), a késõbbi szériákban pedig volt belülrõl nyitható csomagtartó (!!) is.
Ezek szerint a jó úttartása a laprugónak volt köszönhetõ. A hivatalos végsebessége 155 volt, a mienkkel óra szerinti 160-at még 14 évesen is lehetett menni, amikor a kasztnit már csak a rozsda tartotta össze. Érdekes módon a hûtõrendszere ezt remekül állta, a mutatót ki nem lehetett robbantani középállásból, nemúgy a Daciáét...
Az 1500-ös Ladának a hivatalos vége 150 volt, és ez eléggé meglepõ is volt: egy szovjet autónál gyorsabb legyen egy nem szovjet.
A piros sebességmutatót én is nagyon szerettem, esti fényben jól nézett ki.
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Jármütörténeti topik
« Válasz #103 Dátum: 2006.09.27 10:44:18 »
Idézetet írta: "music"
Nos, a mienk 77-es évjáratú volt, ZH rendszámú - ezért meglepõdtem, hogy Szonáré ZM rendszámmal állólámpás volt, az egy késõbb behozott darab lehetett - és lent volt a váltója. Úgy tudom, hogy 76-tól volt a fekvõlámpa. Elöl nemcsak a fém/mûanyagkeretben merült ki a váltás, hanem a helyzetjelzõ+index is szélesebbé vált az újabb orron.
A kocsiban olyan meglepõ dolgok voltak, mint 4 tárcsafék, kézi gáz (nem tempomat, mert nem a sebességet tartotta, hanem a "pedálállást", tehát lejtõn begyorsult, emelkedõ lelassult vele az ember), a késõbbi szériákban pedig volt belülrõl nyitható csomagtartó (!!) is.
Ezek szerint a jó úttartása a laprugónak volt köszönhetõ. A hivatalos végsebessége 155 volt, a mienkkel óra szerinti 160-at még 14 évesen is lehetett menni, amikor a kasztnit már csak a rozsda tartotta össze. Érdekes módon a hûtõrendszere ezt remekül állta, a mutatót ki nem lehetett robbantani középállásból, nemúgy a Daciáét...
Az 1500-ös Ladának a hivatalos vége 150 volt, és ez eléggé meglepõ is volt: egy szovjet autónál gyorsabb legyen egy nem szovjet.
A piros sebességmutatót én is nagyon szerettem, esti fényben jól nézett ki.


Hú , erre az érdekes kitételre , hogy "a jó úttartás a laprugónak köszönhetõ" , tegnap este elfelejtettem kitérni . Úttartásnak és annak , hogy milyen rugót alkalmaznak , csak nagyon érintõleges köze van egymáshoz . Egyes egyedül a futómû hangolásán múlik minden . A laprugó pont hogy egy elavult , kõkorszaki megoldás , ez tehát sokkal inkább a Fiat mérnökeinek a tudását dicséri , hogy alkottak egy jól sikerült , jó úttartású futómûvet a laprugóval együtt IS .

Ugyancsak a 60-as években gyakran forradalmian élenjáró olasz technikát dicséri a négy tárcsafék . Az olaszok akkoriban sok olyan megoldást alkalmaztak szériában (ötsebességes váltó , négy tárcsafék , független hátsó felfüggesztés -ez most persze nem a szóban forgó Fiat típus- , dupla vezérmûtengelyes motor stb) , amely másutt csak jóval késõbb terjedt el .

A kézi gáz régen igen sok autóban volt ; nemtom miért halt ki ...

Belsõ csomagtartó-nyitás is általános volt egy idõben (aztán egy darabig eltûnt , majd újra megjelent) : pl. volt ilyen már a 408-as Moszkvicsban is .

A Lada 1500 hivatalos végsebessége , ismétlem , 155 kmh . Legalábbis az én forrásom ('74-es Auto Revue katalógus) szerint . Hozzátenném , hogy ekkor még csak 150 kmh volt az 1500-as Polski vége - csak a késõbbi modellfrissítések után lett 155 . Egyik kora '70-es évekbeli Liener-féle "Autótípusok" könyvben ugyanakkor 150 kmh van valóban a Ladára , de csak 148 az 1500-as Polákra . Szal kissé kaotikus . Ép ésszel belegondolva , ezek az autók nagyon hasonlóak voltak , nyilván a végsebességük is kvázi azonos kellett , hogy legyen .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Jármütörténeti topik
« Válasz #104 Dátum: 2006.09.27 20:31:01 »
Most szomorú vagyok kedves Palaczk! Ezek szerint nem olvastad a HSZ-eimet a Polákról..... :sir:

Mert, abban bizony leírtam, hogy 1968-1991 között gyártották, meg azt is, hogy honnan szedem, hogy torziós hátsórugót tettek alá az uccsó szériáknak.
Ezzel együtt valóban Neked van igazad abban, hogy nem a 124 Fiat alapjain van a polák, hanem azon a bizonyos torinói Fiatként tisztelt csodán, amit szintén 1,3-1,5, illetve a végén 1,6-os motorral szereltek. (volt szerencsém, ilyen torinóit vezetni, szerintem állati jó....)

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.