a T. kezdte el az autóit "kontinens specifikusan" gyártani, de nem biztos, hogy jól teszi. Minden világtájra belő egy-egy tipust és azt nyomatja. Távol-keleten eszméletlenül sokfajta, Európában teljesen ismeretlen és marha jól kinéző gépei vannak. Európára pl. hozzák az Ave Verso-t, ami szerintem rémesen ronda, míg a teljes Ázsia el van árasztva a Whis-sel, ami baromi jól néz ki. (www.toyota.jp) Az Estimáról nem is beszélve.
Ez a szelektív tipuskínálat persze gazdaságos és biztos sok pénzt hoz a kasszára a cégnek, de nem fogyasztóbarát. Én ezért utálom a globalizációt, mert a vége úgyis az, hogy mindenkinek zöld lódenkabátja van...Az új Camry pl. egy nagyságrenddel szebb, mint az Ave, de Európa az Ave-t kapja. Csak tudnám, ki dönti ezt el a cégnél, írnék neki.
Amit a :toy: csinál, az szerintem pont NEM a globalizáció, akkor mindenhol mindenkinek pont ugyanazt akarnák eladni. Az viszont vitathatatlan, hogy a tervezés eléggé konzervatív, nagyon régen nem jöttek ki olyan modellel amit erősen megosztó lett volna, egyesek nagyon szerettek és mások nagyon leszóltak volna.
Az Európára való tervezés szerintem működik - persze a modellek nem fognak mindenkinek tetszeni, de ez természetes. Errefelé inkább legyen kisebb a belső tér, de igényesebbek az anyagok és szebb a kialakítás, jobban eladhatók a technológiai és technikai bravúrokkal készülő autók. Az amerikai autóknál előbb-utóbb lefikázzák ezeket a hiányosságokat (80-as évek belső design-ja, egyszerű (elavult) futómű megoldások, stb.)
Ez a szelektív globalizáció. Globalizált tervezés, szelektív elosztás. És diktálnak. Végülis ők mondják meg, hogy melyik terméküket vehetem meg. A pirosat igen, a kéket nem. Brevis, Ractis, Belta, Passo, Wish, Celsior, Sienta, Voxy, Windom, Caldina, Mark, Crown, Estima, Alphard stb. Ezekről Európában leginkább hallani sem lehet (van köztük SUV, meg nagy luxusautó is és nem mondom, hogy mindegyik kéne...) Sportosat sem vehetek már, mert nekik nem éri meg. A tervezés pedig sztem éppen nem konzervatív (lásd az említett példáimat), csak az elosztás. Van egy olyan érzésem, hogy amióta létrehozták az európai dizájnstúdiót, azóta jönnek ki egyre unalmasabb kinézetű autók Európának. (A Yaris kivétel, a Celica is, de azt nem is Európában tervezték, nem is hozzák már be...). Nincs még egy gyártó a világon, amelyik minden kontinensen elad és ennyire megkülönböztető jelleggel. És ez már tényleg a globalizáció. Kiviszem a gyártását a modellnek, vagy ott is terveztetem és ott CSAK azt kapják! Az amerikai Camryt csak ott!
Egy ország van, ahol mindegyiket árulják. Japán.