Kedden rábólintottunk egy újabb Yarisra a Családba.
Anyukám HAstráját vasárnap elvitték, megindult, hát, az agyalás, hogy mi legyen helyette. Logikusnak tűnt sokáig, hogy tesómék 2006-os autóját vegye át anya, de figyelembe véve a várható felhasználási módot (leginkább kisvárosban, kisebb távokon), bejött mellé az 1.0 (3 hengeres, 69 LE-s) kis benzines változat is. Hahu választék között kevés a korrekt áron, korrekt állapotot és felszereltséget kínáló hirdetés, hetek-hónapok óta figyeljük az autók mozgását, mennyiért mit lehet kapni.
Megakadt a szemem egy
fekete metál, 2009/02 forgalomba helyezésű (2008/11 havi gyártású) már ráncfelvarrott, Terra+-ként hirdetett 5 ajtós autón. Normális képekkel, azok alapján érdekesnek tűnő autóval, Monoron. Lebeszéltük a kereskedővel, másnap mentünk megnézni. Ez volt a mostani kedd.
A helyszínen - egy kereskedés, ami szinte csak külföldi import autókkal foglalkozik, legfőképp Németországból - várt minket az autó. A kereskedő hozta a kulcsot, elkezdtük nézegetni tesómmal tüzetesen.
Saját észrevételek:1. egyből feltűnt egy kis
rozsdanyom a szélvédő feletti lemez sarkán, néztem a szélvédő évjáratát, 2015. Cserélték a szélvédőt és valszeg, az összeszerelésnél maradt némi hézag, ahol be tudott szivárogni a sós lé (agresszívan sózott német utakon járt) és kissé felnyomta a fényezést. Megoldás: szélvédő szakműhelyben kiszed, rozsát eltüntetni, lekezelni, majd egész tetőn elfújni. Erre van nagyon jó műhely bcsabán, nem gond, ennyi legyen a legnagyobb baj. Ilyenem volt az E11 Corollámon is, megesik.
2. gumik 2014-es Sportiva Compact gyári méretben (185/60R15) acélfelnin, gyári picit karcos dísztárcsákkal. Nem nagy szám a gumi, de nem jelent azonnali költséget a cseréje, jó állapotúak.
3. Fékek elől-hátul kissé vállasak, ezekről majd később még írok!
4. az utastérben, bár cigarettáztak, nem volt dohányszag, illetve, egyéb kellemetlen szag, folt, vagy bármi nemű sérülés sem, de azért egy alapos kozmetika kell neki, hogy felfrissüljenek a kárpitok. Csak a maximalizmus miatt.
5. Motor szépen jár, de a - vélhetően - gyári, Exide Start-stopos akksi gyengélkedve indította, erről is később kaptunk plusz infót.
6. Kopásnyom szinte alig van a beltérben, a váltógomb (kerek formájú) tetejének jobb sarka kopott meg, ez olyan gyűrűs fogás miatt alakulhatott így, nem vészes. Bőrkormány rücsis mindenhol, ülések tartanak, nincsenek kiülve, váltó finoman jár a kulisszában, kuplung puha, fogáspontja pont jó. A motor hidegen kissé rázza a kasztnit, de ez a 3 hengeresek jellemzője.
7. Futott km: 175 000km az órában, elnézve az általános állapotát az autónak, teljesen reális és hihető. Évi 22 000km Németországban nem sok, gyakorlatilag nem érezni a kezelőszervek működésén a km-futást, sem a kort.
8. Vittem magammal OBDII kütyüt és iPad-et, ezen vizsgálva az autót, elmondható, hogy minden mutatott értéke rendben volt, a lambda jelek is szépen ugráltak fel-le (0,1-0,7), hibakód nincs.
9. A próbaút alatt meggyőző volt az autó: a futómű masszív, a kormány-váltó-kuplung teljesen rendben, a fékhatás nem erős, mert a tárcsák rozsdásak voltak, le kell(ett) "vasalnom" őket, hogy érezzem a hatásukat.
10. A klíma nem indult be, nem is kattant, a kereskedő szerint gáz kell bele (mit is mondhatott volna mást...)
11. A kereskedéstől 150m-re van a Toyota Kovács monori márkakereskedés és szervize, bevittük egy teljes állapotfelmérésre. Kb 30 percet várnunk kellett, mire fel tudták rakni a csáposra, de ezt követően bemehettünk és a szerelővel együtt elemeztük az autó állapotát csápossal megemelt helyzetben. Éééés, itt, bizony akadt néhány érdekesség:
Márkaszervizes átvizsgálás tapasztalatai:1. Nem volt törve az autó, mindene ép, egyedül a jobb első ajtón lehetett mérni 136 mikront, mindenhol máshol 83-108 között volt. A szervizes elemenként legalább 4-5 különböző helyen mért, és ezeket az értékeket átlagolva vezette fel az állapotlapra. Igaz, a vezető oldalon a küszöb egy kb 10-15cm hosszon enyhén be van horpadva, de nem tűnik javíthatatlannak. Szintén megkapja majd feladatként a bcsabai fényező műhely.
2. Futómű: A só megtette a hatását! A lengéscsillapítót tányérjának alsó felülete (ahová rendszeresen csapódik a trutyi) korrodált, de ép. A futómű egyes elemein, felületi rozsda látható, ugyanígy a motortér alsó harmadában is ez a jellemző látvány a fém alkatrészeken és a blokk alján is (alu korrózió). Egyik sem vészes, nincs rohadva, kezelhető. Lengéscsillapítók jók, de a bal első rugó törött! A rugó alján, már a tányérra illeszkedő szakaszon, az utolsó 5cm szakasza letört. A törés nyoma friss, de korábban már megrepedt, ez is látszott rajta. Autósboltban megrendeltem az új rugókat, természetesen, párban. Kayaba 10 000Ft/db jelentős kedvezménnyel.
3. Fékek: Tárcsák kissé vállasak, az állástól korrodáltak, de betétek még vannak elől-hátul, a csere majd esedékes, de nem kell azonnal, a szerelő szerint, ebben még 20-30 000km van, le kell használni őket és aztán komplett csere elöl-hátul.
4. Olajszivárgás a blokkon egyetlen helyen, a blokk alján, egy szimering helyén volt látható, ami gyáriban 5700Ft, tehát, nem nagy költség.
5. Klíma gázzal megtöltötték, gyakorlatilag 0-hoz közeli gramm mennyiség volt benne. Kb 15 perc alatt a nyomást tökéletesen tartotta, a kritikus helyeken szivárgás jele nem volt észlelhető, a hatásfoka a töltést követően azonnal érződött. A töltött gázmennyiséget kértük hogy fejtse vissza, ürítse le a rendszert, hiszen, még nem egyeztünk meg az autó vételáráról a kereskedővel.
6. Gyári diagnosztika hibamentességet mutatott és élő adatai az autónak is teljesen rendben voltak.
7. A motorolaj friss, ahogy az olajszűrő is, de a levegő szűrő és a pollenszűrő nagyon szennyezett. Ezek vásárlás után eleve cserélendő tételek, szóval, lényegtelen a jelenlegi állapotuk.
8. Esetleges olajfogyasztás gyakorlatilag lehetetlen kiszűrni, erre Ők sem tudnak "okosságot". Ezek a benzin motorok eleve jó konstrukciók, de néha-néha előfordul, hogy teljesen random km-futást követően (van, hogy 100 000km alatt, de olyan is létezik, hogy 300 000km-nél még nem) fogyasztja az olajat. Megoldás erre is a gyűrűzés, de ne fessük az ördögöt a falra...
9. Az akkumlátor teszt eredménye azt mutatta, hogy terhelt állapotban 8V-ot tud, ami igen alacsony. Meg lehet próbálni egy 24 órás regeneráló töltést, de elképzelhető, hogy cserés lesz pl. idén tél előtt.
10. Bár, az ECU nem tárol belső, titkosított adatot az autó valós futásáról, de a szervizes szerint a mutatott km futás valós.
Hogy érthető legyen, miért írtam ennyire hosszasan a tapasztalatainkat... egyszerűen azért, mert, mint, láthatjátok, az általunk észlelt hibákon kívül, bizony találtunk még olyan - kisebb - dolgokat, amik a kereskedésben nem tűntek fel.
A márkaszerviz 13 ezer pár száz Ft-ért végezte az átvizsgálást, de EZ alapján 90 000Ft-ot sikerült alkudnunk a vételárból!!! Megérte? MEG! Pedig, bátyám és jómagam is elég tüzetesen szoktunk autókat nézni, a kereskedő meg is jegyezte, hogy ez nagyon nem megszokott, hogy az utcáról betérő, magánemberek ennyire képben vannak egy-egy típussal kapcsolatban.
A
vásárlás előtti márkaszervizes átvizsgálást, tehát, akkor ajánlom, amikor szubjektív megítélésünk alapján az adott autó vásárlásra érdemes! Ha nem az, eleve nem kell fizetni átvizsgálást, mert úgysem fogod megvenni, csak azt, ami NEKED alapvetően tetszik állapotra.
Pár adat az autóról:- Ráncfelvarrott
- fekete metál, 5 ajtós
- Németországból érkezett, Münchenből, minden gyári dokumentációja megvan és a szervizszámlák is (utóbbiakat még nem láttam, de jövő hét elején, ha megyünk érte, azt is megkapjuk)
- 1 tulajdonosa volt
- 175 000 km
-
felszereltsége: 7 légzsák, VSC/TRC, 4 tárcsafék, ABS, manuál klíma, kívül mindene színre fújt, bőr multikormány, elektromos ablakok, és külső tükrök; kerekek 15" acélfelnin vannak, B oszloptól hátra szép 3M-es fólia van (ez be lesz írva a forgalmiba is), távirányítós kp-zár + sima pótkulcs + kulcskód plakett és a többi apróság, ami a Yarisokat egyébként is jellemzi. Ezekből a tételekből látszik, hogy a német piacos Terra+ felszereltség gyakorlatilag egy magyar piacos SOL-nak felel meg 99%-ban! Az az 1% az első ködlámpa hiánya.
- Ár: 1,39M Ft-ra tartották, 1,3M Ft lett a vége 1 év műszakival (a német műszaki eddig tart, ez áthozható Magyarországra is)
Milyen azonnali teendők várnak vásárlás után?1. szélvédő feletti kis korrózió megszüntetése + tetőfényezés
2. Két első rugó cseréje
3. szűrők cseréje
3+1: Motorolajat majd meglátjuk, mert arról nincs infóm, mi van benne. Annyi látszik rajta, hogy alig látszik a nívón...
EZ azért szerintem nem sok! 8 év/180 000km körül kellhet egy kicsivel alaposabb karbantartás jellegű beavatkozás.
Ui.: Figyelembe kell venni, hogy a kínálat valahol 1,2M Ft körül indul jelenleg, ezek jellemzően többet futott (2-300 000km) és/vagy sérült, alapfelszereltségű gépek. Az ember nem ezekről álmodik. Aztán van egy széles, 1,3-1,5M Ft-os sáv, ebben sok autó van, változó évjáratban, állapotban, felszereltségben. Közös jellemzőjük, hogy NEM gyári fényű minden elemük, esetleg töröttek is vannak közöttük. Anyukámnak mindennel együtt 1,5M Ft-ja volt másik autóra, ezért mi is ebből az ársávból válogattunk. Ezt követően van egy megint szűkebb, 1,5-1,7M Ft-os sáv, itt már vannak alapfelszereltségű, keveset futott, jó állapotú autók, de évjáratok tekintetében még mindig szórás mutatkozik. Itt azért lehet venni nem sokat futott, szép állapotú autókat. A legfelső sáv jelenleg az 1,8M-2,1M Ft. Ebből nagyon kevés van, sokszor túlárazott autókkal, de pl. tesóm ezen sáv közepéről vett ritka gyönyörű Yarist januárban. Azóta sincs olyan a piacon, brutál jó vétel volt (2010/05 SOL digit klímás, ezüst, gyári fény, összes szervizszámla stb.).
Fontos megjegyezni, hogy ezek az infók csak a benzines modellekre állnak, dízeleket nem is néztünk.
Képeket majd hozok, ha már nálunk lesz az autó...
Köszönöm, ha elolvastad, remélem, tudtam néhány dologban hasznos információt adni!