NÉMI értékítéletet, igen. Ami mondjuk egy rövid beszámolóra elég lehet.
Alaposat is, hidd el. Az autós újságíró munkaköri kötelessége, hogy sokféle kocsit vezessen. Nagyon-nagyon sokfélét. Én nem akarok senkit sokkolni, csak ajánlok egy számolást. A hazai tesztautók általában egy hétre vannak kiadva, egész évben. Vannak persze az ünnempek miatt hosszabb periódusok, de számoljunk nagyjából 45 darabbal per fő. Aztán egymás közötti cserék, fotózások, még 20-30 darab. Aztán a sajtóutak. Mondjuk azt, hogy kéthetente beszerveződnek az ember életébe, de van amikor sűrűbben. Mondjuk 25 egy évben. Utaként számoljunk legalább két változattal, de ennél lehet bőven több. Ez mondjuk 50. Persze van átfedés az itthoni tesztautókkal, de ha lehet ezt kerülik. Szóval évi mondjuk 90 autó.
Persze ez nem mind totális újdonság. Nézzük mondjuk a hibrid Aurist. Vezettem már a régit többféle motorral, volt nálam több is egy-egy hétre, volt az új is, pont úgy mint a Prius, amiből kis és nagykerekű is járt nálam. Hidd el, nem kellett töb, mint tíz perc, hogy kiderüljön, az Auris bőrbe bújtatott Prius hangosabb, mnt a nagytesó, gondolom a kevesebb zajcsillapító anyag miatt és autópályán már igen randa hangja van a benzinmotornak, és elég volt átülni két percre a kisebb és ballonosabb gumival szerelt változatba, hogy kiderüljön, abban jobb a rugózás, jobb a komfortérzet és kellemesebben is kanyarodik. Ha hetekig vezetem, akkor sem mondtam volna róla mást.
Vagy a Fiat 500 Abarth kabrió változata. Vezettem előtte dízelt és benzinest, kézi és félautomata váltóst,kicsi és nagykerekest. Egy kilométer elég volt, hogy kiderüljön, városban ezekkel a kerekekkel és az automata váltóval nagyon kényelmetlen, de pályán-országúton hatalmas élményautó. A váltó pedig itt jó automata és kézzel kapcsolgatós módban is. Ennyi, mit lehet ezen még ragozni?
Persze egy vadi új típusnál, széles motorkínálatnál nem ennyire egyszerű a helyzet. Mondjuk egy E Merci bemutató sokkal munkásabb mert a legkisebb négyhengeres kézi váltóval radikálisan más kocsi, mint az E 500, pont úgy, mint mondjuk egy Audi A5 bemutató, ahol szintén ég és föld a legkisebb és legkönyebb változat na meg a csúcsmodell, az annyira fontos vezethetőségben.