Toyota Klub Magyarország Egyesület > Általános

Mit tegyünk, ha baleset részesei lettünk

(1/5) > >>

Trotter66:
Úgy gondoltam, hogy nem árt, ha nálunk is rendszerezve van a teendők listája.
Egy kicsit átpofoztam, ahol úgy gondoltam hozzáfűztem, a forrás megjelölése a végén.


Mit tegyünk, ha ütközünk?


Amennyiben közúti baleset részesei lettünk, álljunk meg a járművel és győződjünk meg arról, hogy történt-e személyi sérülés. Személyi sérülés esetén a mentőket és a rendőrséget mindenképpen értesíteni kell.

Ha mi érkezünk meg egy baleseti helyszínre először ne feledkezzünk meg arról, hogy kötelességünk arról meggyőződni, hogy a részes feleknek nincsen szüksége segítségünkre, pl. mentők, tűzoltók, rendőrség értesítése, személy, iletve vagyonmentés, illetve kárelhárítás.

A baleset részesei a helyszínen kötelesek átadni egymásnak a személy és gépjármű azonosításához és a kötelező felelősségbiztosítás fennállásához szükséges adatokat, valamint a baleset lényeges körülményeire vonatkozó információkat. A helyszínen ki kell tölteni az európai baleseti bejelentőt mindkét jármű vezetőjének aláírásával igazolni az adatok valódiságát. A bejelentő helyes kitöltése a "lelke" az egész folyamatnak, ugyanis ha rosszul töltjük ki, akkor nem sok jóra (és pénzre) számíthatunk a biztosító részéről. Az érintettek a bejelentő egy példányát vegyék magukhoz. Ne feledkezzünk meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről.

Ha arra lehetőség van, készítsünk fényképet a baleset helyszínéről. A bejelentő kitöltése alkalmával a vezető személyére és a járműre vonatkozó adatokat a személyigazolvány, a forgalmi engedély, a jogosítvány és a biztosítási fedezet fennállását igazoló okmány adataival ellenőrizni kell. Ezzel az esetleges későbbi vitákat és a valótlan adatok használatát előzhetjük meg.

A rendőrséget akkor is érdemes értesíteni, ha személyi sérülés nem történt, de az anyagi kár jelentős, vitás a felelősség kérdése, és értesíteni kell ha a balesetnek külföldi részese van. Ha a balesetben részes valamelyik fél rendőri intézkedéshez ragaszkodik, az érintettek kötelesek a rendőr megérkezését megvárni. A helyszínt a rendőr engedélyével hagyhatjuk el.

Az alapszabály az, hogy a balesetet a károsult és a károkozó is köteles - a baleseti bejelentő bemutatásával - a biztosítójánál 8 napon belül bejelenteni és köteles a biztosító által kért felvilágosítást megadni.

A károsult 30 napon belül köteles kárigényét a biztosítónak bejelenteni. Ismeretlen gépjármű által okozott káreseményt 30 napon belül a Magyar Biztosítók Szövetsége Gépjármű Kárrendezési Irodájának kell bejelenteni.

A külföldön bekövetkezett káresemény bejelentésének határidejét a hazaérkezés időpontjától kell számítani.

A biztosítónak a káresemény bekövetkezésével, a felelősség megállapításával, a kárügy elbírálásával kapcsolatos kérdéseire a szükséges felvilágosításokat meg kell adni és lehetővé kell tenni a kárbejelentés és a felvilágosítás tartalmának ellenőrzését.

Amennyiben a biztosított ezen kötelezettségeinek nem tett eleget és emiatt lényeges kérdések kideríthetetlenné válnak, a biztosító mentesülhet kártérítési kötelezettsége alól.

Amennyiben a rendőri intézkedést követően eljárás (vizsgálat) indul, akkor a vizsgálat lezárásáig (amely akár néhány hónapot is igénybe vehet) kártérítésre nem számíthatunk.

Ha nincs biztosítás:

Az érvényes biztosítási szerződéssel nem rendelkező üzembentartó a bekövetkezett káreseményt 8 napon belül köteles az Irodának bejelenteni.

A Belügyminisztérium adatai alapján a negyedévente érvényes biztosítással nem rendelkező járművek száma 100-120 ezer darabra tehető, ami éves viszonylatban a magyarországi teljes járműállomány 7-8 százaléka.

A gépjármű-felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet minden üzemeltetőnek kötelezően előírja a biztosítás megkötését, mégis előfordul hogy egy esetleges baleset után a vétlen fél biztosítatlan károkozóval szembesül. Ez azonban nem csak szándékos díjkerülés esetén történhet meg, hiszen a kötelezőt minden értesítés nélkül felmondja a cég, ha a szerződő a díjfizetési határidő után 30 napig nem fizeti, így egy rendszeres díjfizető figyelmetlensége esetén a szerződést és vele együtt a bónuszt is elveszítheti.

Biztosítás nélküli károkozó esetében egyébként a számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) fizeti, egy erre a célra létrehozott garanciaalapból. Ezt a kártalanítási számlát a piacon jelen lévő biztosító társaságok töltik fel piaci részesedésük arányában. Az év végére az alapnak nullszaldósra kell kijönnie. A számla évente 2,3-2,5 milliárd forint kifizetést teljesít, amely nagyjából ötezer esetet jelent. Ez az összeg azonban nem teljes egészében terheli a biztosítókat, ugyanis a MABISZ minden esetben 8 napon belül kezdeményezett peres eljárásban próbálja meg behajtani a károkozótól az összeget, majd fizetési meghagyást kezdeményez bírósági úton, legvégső esetben pedig végrehajtóhoz folyamodik. A behajtási hatékonyság azonban így sem éri el a 40 százalékot.


Forrás: www.hirado.hu  Tolna megyei Rfk.

rezol:
Ez az "europai baleseti bejelentő" valami új dolog?
Eddig volt a betétlap meg a hungáriabiztosítós,sárga-kék rajzolgatós.
Ez valami harmadik-féle?
A másik kettő nem kell?

Trotter66:

--- Idézetet írta: "Szonár" ---Ez az "europai baleseti bejelentő" valami új dolog?
Eddig volt a betétlap meg a hungáriabiztosítós,sárga-kék rajzolgatós.
Ez valami harmadik-féle?
A másik kettő nem kell?
--- Idézet vége ---


A régi betétlap felejtős:

A helyszínen a kék-sárga bejelentőlapot kell kitölteni. Ez egy kétlapos nyomtatvány.
(a két példányt szétválasztás nélkül kell kitölteni, majd mindkét részes félnek alá kell írni, ezt követően szabad csak szétlválasztani, így szavatolható az esetleges későbbi "utánírások" lehetőségének kizárása.)

Ebben az a jó, hogy tömindegy, hogy milyen nyelven van, mert egységes, ezért EU-s. Vagyis, ha egy másik Európai országban vagy kénytelen kitülteni egy kék-sárgát, akkor ha van nálad egy magyar nyelvű, nyugodtan kitöltheted az idegennyelvűt, mert ugyanazon rubrikák vannak rajta. Pont ez volt a cél.

Ezt a nyomtatványt minden biztosítóba lehet kérni, ingyenes. Sőt, amikor a GFB kötvényt megkapod adnak is hozzá egyet-kettőt. Jó, ha a kocsiban van mindíg legalább egy. Az, hogy némely biztosító rábiggyeszti a nevét, ez csupán reklám, nincsen jelentősége.

Pontosan és alaposan kell a járművünkben keletkezett kárt megjelölni, illetőleg az esetleges rásérülés tényét is jelölni kell, valamint nem árt azt is tisztázni, hogy a másik részes fél járművén (vagy a sajátunkon) volt-e korábbi sérülés, akár a káreseménysorán sérült elemeknél, akár másutt.

rezol:
Thx. 8)

Random_:
Nem árt baleset után lehúzódni és nem akadályozni a forgalmat az utcánkban szinte hetente van baleset
és néha félórákat is képesek az út közepén ácsorogni a tört autóval amíg a rendőr meg nem érkezik.

A legjobb ha krétával vagy pénzzel vagy bármivel megjelöljük a kocsik helyzetét az úton az ütközés pillanatában.
Így nem kell akadályozva a forgalmat ott várakozni az út közepén. Ezt nekem egy helyszínelő rendőr mondta
mikor személyesen egy baleset részese voltam és nem ismerte el a másik fél a vétségét.

Amúgy szerencsés az aki el tudja intézni rendőr nélkül mert nekem 3 órás procedúra volt az egész az értesítéstől
az elköszönésig.

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése