Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: Mit tegyünk, ha baleset részesei lettünk  (Megtekintve 16070 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21939
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
Mit tegyünk, ha baleset részesei lettünk
« Dátum: 2005.11.08 17:11:38 »
Úgy gondoltam, hogy nem árt, ha nálunk is rendszerezve van a teendők listája.
Egy kicsit átpofoztam, ahol úgy gondoltam hozzáfűztem, a forrás megjelölése a végén.


Mit tegyünk, ha ütközünk?


Amennyiben közúti baleset részesei lettünk, álljunk meg a járművel és győződjünk meg arról, hogy történt-e személyi sérülés. Személyi sérülés esetén a mentőket és a rendőrséget mindenképpen értesíteni kell.

Ha mi érkezünk meg egy baleseti helyszínre először ne feledkezzünk meg arról, hogy kötelességünk arról meggyőződni, hogy a részes feleknek nincsen szüksége segítségünkre, pl. mentők, tűzoltók, rendőrség értesítése, személy, iletve vagyonmentés, illetve kárelhárítás.

A baleset részesei a helyszínen kötelesek átadni egymásnak a személy és gépjármű azonosításához és a kötelező felelősségbiztosítás fennállásához szükséges adatokat, valamint a baleset lényeges körülményeire vonatkozó információkat. A helyszínen ki kell tölteni az európai baleseti bejelentőt mindkét jármű vezetőjének aláírásával igazolni az adatok valódiságát. A bejelentő helyes kitöltése a "lelke" az egész folyamatnak, ugyanis ha rosszul töltjük ki, akkor nem sok jóra (és pénzre) számíthatunk a biztosító részéről. Az érintettek a bejelentő egy példányát vegyék magukhoz. Ne feledkezzünk meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről.

Ha arra lehetőség van, készítsünk fényképet a baleset helyszínéről. A bejelentő kitöltése alkalmával a vezető személyére és a járműre vonatkozó adatokat a személyigazolvány, a forgalmi engedély, a jogosítvány és a biztosítási fedezet fennállását igazoló okmány adataival ellenőrizni kell. Ezzel az esetleges későbbi vitákat és a valótlan adatok használatát előzhetjük meg.

A rendőrséget akkor is érdemes értesíteni, ha személyi sérülés nem történt, de az anyagi kár jelentős, vitás a felelősség kérdése, és értesíteni kell ha a balesetnek külföldi részese van. Ha a balesetben részes valamelyik fél rendőri intézkedéshez ragaszkodik, az érintettek kötelesek a rendőr megérkezését megvárni. A helyszínt a rendőr engedélyével hagyhatjuk el.

Az alapszabály az, hogy a balesetet a károsult és a károkozó is köteles - a baleseti bejelentő bemutatásával - a biztosítójánál 8 napon belül bejelenteni és köteles a biztosító által kért felvilágosítást megadni.

A károsult 30 napon belül köteles kárigényét a biztosítónak bejelenteni. Ismeretlen gépjármű által okozott káreseményt 30 napon belül a Magyar Biztosítók Szövetsége Gépjármű Kárrendezési Irodájának kell bejelenteni.

A külföldön bekövetkezett káresemény bejelentésének határidejét a hazaérkezés időpontjától kell számítani.

A biztosítónak a káresemény bekövetkezésével, a felelősség megállapításával, a kárügy elbírálásával kapcsolatos kérdéseire a szükséges felvilágosításokat meg kell adni és lehetővé kell tenni a kárbejelentés és a felvilágosítás tartalmának ellenőrzését.

Amennyiben a biztosított ezen kötelezettségeinek nem tett eleget és emiatt lényeges kérdések kideríthetetlenné válnak, a biztosító mentesülhet kártérítési kötelezettsége alól.

Amennyiben a rendőri intézkedést követően eljárás (vizsgálat) indul, akkor a vizsgálat lezárásáig (amely akár néhány hónapot is igénybe vehet) kártérítésre nem számíthatunk.

Ha nincs biztosítás:

Az érvényes biztosítási szerződéssel nem rendelkező üzembentartó a bekövetkezett káreseményt 8 napon belül köteles az Irodának bejelenteni.

A Belügyminisztérium adatai alapján a negyedévente érvényes biztosítással nem rendelkező járművek száma 100-120 ezer darabra tehető, ami éves viszonylatban a magyarországi teljes járműállomány 7-8 százaléka.

A gépjármű-felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet minden üzemeltetőnek kötelezően előírja a biztosítás megkötését, mégis előfordul hogy egy esetleges baleset után a vétlen fél biztosítatlan károkozóval szembesül. Ez azonban nem csak szándékos díjkerülés esetén történhet meg, hiszen a kötelezőt minden értesítés nélkül felmondja a cég, ha a szerződő a díjfizetési határidő után 30 napig nem fizeti, így egy rendszeres díjfizető figyelmetlensége esetén a szerződést és vele együtt a bónuszt is elveszítheti.

Biztosítás nélküli károkozó esetében egyébként a számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) fizeti, egy erre a célra létrehozott garanciaalapból. Ezt a kártalanítási számlát a piacon jelen lévő biztosító társaságok töltik fel piaci részesedésük arányában. Az év végére az alapnak nullszaldósra kell kijönnie. A számla évente 2,3-2,5 milliárd forint kifizetést teljesít, amely nagyjából ötezer esetet jelent. Ez az összeg azonban nem teljes egészében terheli a biztosítókat, ugyanis a MABISZ minden esetben 8 napon belül kezdeményezett peres eljárásban próbálja meg behajtani a károkozótól az összeget, majd fizetési meghagyást kezdeményez bírósági úton, legvégső esetben pedig végrehajtóhoz folyamodik. A behajtási hatékonyság azonban így sem éri el a 40 százalékot.


Forrás: www.hirado.hu  Tolna megyei Rfk.
« Utoljára szerkesztve: 2010.07.12 12:21:47 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud

rezol

  • Vendég
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #1 Dátum: 2005.11.08 17:16:27 »
Ez az "europai baleseti bejelentő" valami új dolog?
Eddig volt a betétlap meg a hungáriabiztosítós,sárga-kék rajzolgatós.
Ez valami harmadik-féle?
A másik kettő nem kell?

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21939
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #2 Dátum: 2005.11.08 17:24:39 »
Idézetet írta: "Szonár"
Ez az "europai baleseti bejelentő" valami új dolog?
Eddig volt a betétlap meg a hungáriabiztosítós,sárga-kék rajzolgatós.
Ez valami harmadik-féle?
A másik kettő nem kell?


A régi betétlap felejtős:

A helyszínen a kék-sárga bejelentőlapot kell kitölteni. Ez egy kétlapos nyomtatvány.
(a két példányt szétválasztás nélkül kell kitölteni, majd mindkét részes félnek alá kell írni, ezt követően szabad csak szétlválasztani, így szavatolható az esetleges későbbi "utánírások" lehetőségének kizárása.)

Ebben az a jó, hogy tömindegy, hogy milyen nyelven van, mert egységes, ezért EU-s. Vagyis, ha egy másik Európai országban vagy kénytelen kitülteni egy kék-sárgát, akkor ha van nálad egy magyar nyelvű, nyugodtan kitöltheted az idegennyelvűt, mert ugyanazon rubrikák vannak rajta. Pont ez volt a cél.

Ezt a nyomtatványt minden biztosítóba lehet kérni, ingyenes. Sőt, amikor a GFB kötvényt megkapod adnak is hozzá egyet-kettőt. Jó, ha a kocsiban van mindíg legalább egy. Az, hogy némely biztosító rábiggyeszti a nevét, ez csupán reklám, nincsen jelentősége.

Pontosan és alaposan kell a járművünkben keletkezett kárt megjelölni, illetőleg az esetleges rásérülés tényét is jelölni kell, valamint nem árt azt is tisztázni, hogy a másik részes fél járművén (vagy a sajátunkon) volt-e korábbi sérülés, akár a káreseménysorán sérült elemeknél, akár másutt.
Sors bona nihil aliud

rezol

  • Vendég
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #3 Dátum: 2005.11.08 17:44:09 »
Thx. 8)

Random_

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 442
    • http://borbelyj.spaces.live.com
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #4 Dátum: 2005.11.09 11:17:59 »
Nem árt baleset után lehúzódni és nem akadályozni a forgalmat az utcánkban szinte hetente van baleset
és néha félórákat is képesek az út közepén ácsorogni a tört autóval amíg a rendőr meg nem érkezik.

A legjobb ha krétával vagy pénzzel vagy bármivel megjelöljük a kocsik helyzetét az úton az ütközés pillanatában.
Így nem kell akadályozva a forgalmat ott várakozni az út közepén. Ezt nekem egy helyszínelő rendőr mondta
mikor személyesen egy baleset részese voltam és nem ismerte el a másik fél a vétségét.

Amúgy szerencsés az aki el tudja intézni rendőr nélkül mert nekem 3 órás procedúra volt az egész az értesítéstől
az elköszönésig.
Corolla 1.4 Terra --> Focus 1.6 Ghia [155]

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21939
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #5 Dátum: 2005.11.09 15:17:47 »
Idézetet írta: "Random_"
Nem árt baleset után lehúzódni és nem akadályozni a forgalmat az utcánkban szinte hetente van baleset
és néha félórákat is képesek az út közepén ácsorogni a tört autóval amíg a rendőr meg nem érkezik.

A legjobb ha krétával vagy pénzzel vagy bármivel megjelöljük a kocsik helyzetét az úton az ütközés pillanatában.
Így nem kell akadályozva a forgalmat ott várakozni az út közepén. Ezt nekem egy helyszínelő rendőr mondta
mikor személyesen egy baleset részese voltam és nem ismerte el a másik fél a vétségét.

Amúgy szerencsés az aki el tudja intézni rendőr nélkül mert nekem 3 órás procedúra volt az egész az értesítéstől
az elköszönésig.


Személyi sérüléssel járó balesetnél a részes felek által vezett járműveket nem szabad elmozdítani, amig a helyszínelés tart, illetve erre nem utasít az intézkedő. A nem személyi sérüléses balesetnél természetesen igaz, amit Random írt.
Sors bona nihil aliud

Árpi

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 64
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #6 Dátum: 2005.11.10 07:35:58 »
Idézetet írta: "Trotter66"

Személyi sérüléssel járó balesetnél a részes felek által vezett járműveket nem szabad elmozdítani, amig a helyszínelés tart, illetve erre nem utasít az intézkedő. A nem személyi sérüléses balesetnél természetesen igaz, amit Random írt.
[/i]

Ha bármi okból kifolyólag vitás lehet az ügy, vagy gyanúd van, hogy a vétkes fél "meggondolja" magát, akkor se állj félre, ha a város megáll!
Ugyanis a krétával nem tudod rögzíteni elég pontosan, hogy hogy álltak az autók, és főleg nem az esetleges (szemmel nem is mindig látható) kerék- és féknyomokat. Hogy a rendőr ismerős mit mond, az egy dolog. Ők sem tudnak mindent... Nekem volt olyan esetem, ahol a helyszínen (míg a rendőr kint volt) az ürge azt mondta, meg tudunk egyezni (a piros felől belém jött), majd a végén örülhettem, hogy a pirosba való behajtást a hamis tanúi sem tudták bizonyítani (mármint hogy én mentem pirosba).

Egy kicsit szétszedtem, hogy egyértelműbb legyen honnan kezdted írni a hszt. Trotter
Amikor a HSZT írod kapcsld ki a BBcodok tiltását!

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #7 Dátum: 2005.11.23 00:56:42 »
Erről a MABISZ-os kárrendezésről eszembe jutott egy kérdés .

Mi van akkor , ha a károkozó ismeretlen ? Történt ugyanis (már elég régen , tavaly) , hogy a Camryt reggel úgy találtam a ház előtt , hogy éjjel valami barom meghúzta az első sárvédőjét , nekisúrlódott  :evil: ... Elintéztem egy kiadós és hosszas anyázással , abban a hitben lévén , hogy itt úgysem számíthatok semmire . Lehet , hogy nem volt igazam ? Ilyen esetekben is fizet a MABISZ  :roll: ? Gondolom , nem ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 24888
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #8 Dátum: 2005.11.23 02:45:00 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Mi van akkor, ha a károkozó ismeretlen? Ilyen esetekben is fizet a MABISZ :roll: ? Gondolom , nem ...

Ön nyert - csak nem pénzt :roll:  :!:
music      

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21939
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #9 Dátum: 2005.11.23 07:26:02 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Erről a MABISZ-os kárrendezésről eszembe jutott egy kérdés .

Mi van akkor , ha a károkozó ismeretlen ? Történt ugyanis (már elég régen , tavaly) , hogy a Camryt reggel úgy találtam a ház előtt , hogy éjjel valami barom meghúzta az első sárvédőjét , nekisúrlódott  :evil: ... Elintéztem egy kiadós és hosszas anyázással , abban a hitben lévén , hogy itt úgysem számíthatok semmire . Lehet , hogy nem volt igazam ? Ilyen esetekben is fizet a MABISZ  :roll: ? Gondolom , nem ...


1. A MABISZ csak akkor fizet, ha ismert az okozó, csak nincsen KGFB-a.

2. Ha ismeretlen az okozó, akkor  :arrow: rendőrségi feljelentés  :arrow:  ha azonosítják akkor 1. pont
ha nem: 3. pont

3. Ismeretlen okozónál, csak az általad aposztrofált: "egy kiadós és hosszas anyázás"  marad, illetve a zsebbenyúlós helyrehozatal.

Én paranoidként a supermarkeceknél, és hasonló helyeken meg szoktam jegyezni (írni) a "szomszédos" verdák típusát, színét és rendszámát, biztos, ami biztos alapon. Legalább az esélyt adjam meg magamnak. Így a rendőrség a szabálysértési eljárásban tud mihez nyúlni. (mondjuk egy zöld csík a kocsimon és mellettem egy zöld színű akármi állt, ha ezt tagad le baromarcú!!!! :-))
Sors bona nihil aliud

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #10 Dátum: 2005.11.24 22:52:36 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "Palaczk"
Erről a MABISZ-os kárrendezésről eszembe jutott egy kérdés .

Mi van akkor , ha a károkozó ismeretlen ? Történt ugyanis (már elég régen , tavaly) , hogy a Camryt reggel úgy találtam a ház előtt , hogy éjjel valami barom meghúzta az első sárvédőjét , nekisúrlódott  :evil: ... Elintéztem egy kiadós és hosszas anyázással , abban a hitben lévén , hogy itt úgysem számíthatok semmire . Lehet , hogy nem volt igazam ? Ilyen esetekben is fizet a MABISZ  :roll: ? Gondolom , nem ...


1. A MABISZ csak akkor fizet, ha ismert az okozó, csak nincsen KGFB-a.

2. Ha ismeretlen az okozó, akkor  :arrow: rendőrségi feljelentés  :arrow:  ha azonosítják akkor 1. pont
ha nem: 3. pont

3. Ismeretlen okozónál, csak az általad aposztrofált: "egy kiadós és hosszas anyázás"  marad, illetve a zsebbenyúlós helyrehozatal.

Én paranoidként a supermarkeceknél, és hasonló helyeken meg szoktam jegyezni (írni) a "szomszédos" verdák típusát, színét és rendszámát, biztos, ami biztos alapon. Legalább az esélyt adjam meg magamnak. Így a rendőrség a szabálysértési eljárásban tud mihez nyúlni. (mondjuk egy zöld csík a kocsimon és mellettem egy zöld színű akármi állt, ha ezt tagad le baromarcú!!!! :-))


No , akkor ezt -ahogy nagyon is sejtettem- bebuktam  :elkeseredett: ...

Egyébként tudod , mi a vicc ? Hogy nagyon az a sejtésem , hogy rendőrautó húzta meg a kocsimat  :mivan: ... Az utcánkban , az elhelyezkedése és mérete miatt (egy sávos) , nem nagyon van átmenő forgalom . 95 %-ban csak az ottlakók , meg a hozzájuk igyekvők/tőlük jövők közlekednek itt . 30-as tábla mindkét végén , teherautóval behajtani tilos , stb stb . Csakhogy történetesen az utca helyzete olyan , hogy kvázi a legrövidebb útvonal részét képezi a kerületi rendőrőrs , és egy igen zűrös környék között . Mi következik ebből ? A rendőrök ELŐSZERETETTEL használják az utcát rövidítés céljából , és NINCS az az ámokfutó , aki olyan tempóban közlekedne ott , mint ők időnként  :shock: ... ezt halálkomolyan mondom , néha tényleg nyaktörő tempóban száguldanak , persze mindenfajta megkülönböztető jelzés nélkül . Lévén aznap éjjel a kocsim elég közel állt az úttesthez (azóta mindig igyekszem beljebb parkolni , bár sok mozgástér nincs) , és lévén pont ott állt , ahol egy kicsit megtörik az utca amúgy egyenes vonala , én nagyon is el tudom képzelni , hogy xy őrm vagy felőlem hdgy éjjel , épp bevetésre iparkodva 1000-rel , egy icipicit félresodródott az adott ponton , és már meg is sturcolta a Camryt  :? ... amin , úgy egészen mellesleg , FEHÉR festéknyomok voltak utána  [smilie=sm12.gif] ... !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 24888
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #11 Dátum: 2005.11.25 02:32:42 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Egyébként tudod, mi a vicc? Hogy nagyon az a sejtésem, hogy rendőrautó húzta meg a kocsimat  :mivan: ...

Akkor felejtsd el az egészet. Az egyik szomszédunk járt úgy, hogy stoptábla felől belement egy kocsi. A sofőr elismerte a hibáját. Majd amikor kijózanodott (!), visszakozott, és ő tett feljelentést. Rendőrkapitány volt...
music      

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21939
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #12 Dátum: 2005.11.25 13:26:23 »
Idézetet írta: "music"
Idézetet írta: "Palaczk"
Egyébként tudod, mi a vicc? Hogy nagyon az a sejtésem, hogy rendőrautó húzta meg a kocsimat  :mivan: ...

Akkor felejtsd el az egészet. Az egyik szomszédunk járt úgy, hogy stoptábla felől belement egy kocsi. A sofőr elismerte a hibáját. Majd amikor kijózanodott (!), visszakozott, és ő tett feljelentést. Rendőrkapitány volt...


Ezért mondom én, hogy ha valami nem kerek a helyszínen, rendőrt kell hívni. Még akor is olcsóbb a dolog, ha meg kell várni a szabálysértési eljárást végét.
Sors bona nihil aliud

BÉGÉ

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 238
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #13 Dátum: 2005.11.25 13:35:28 »
Hello,

Helyszínelés után érdemes még körülnézni a baleset színhelyén és megkeresni az esetleg elltört műanyag alkatrészek darabjait, mivel kisebb műanyag javításoknál sokat lehet spórolni, ha megvannak a hiányzó darabok.
BÉGÉ
Avensis '98 1.6 Liftback Linea Terra
Ön dönt, iszik vagy vezet! De egyszerre a hármat ne csinálja!

Andris

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 207
Mit tegyünk, ha baleset részesei leszünk
« Válasz #14 Dátum: 2005.11.25 18:13:02 »
Döbbenet, hogy amikpr bajba kerülsz, ott állsz az összetört autó mellett, mennyire "átlépnek" rajtad az emberek. Volt úgy, hogy nem volt nálam bejelentő, és 10 autósból akinek riadtan integettem, 9 padlógázzal húzott odébb. Természetesen több taxiy is így tett! :sir:
Miért nem tudunk kicsit odafigyelni egymásra? Persze levontam a tanulságot egy életre: mindig van  a kesztyűtartóban bejelentő.... :elpirul:
oyota rulez