Sziasztok!
A tegnapi napon szervizbe (Toyota Super, Újpest) vittem pár hete vásárolt 7 éves Avensis-emet, és gondoltam megosztom veletek a történteket, illetve azt kérem, hogy segítsetek megválaszolni a kérdéseimet. Ahhoz, hogy átfogóbb képet kapjatok, leírom az egész történetet az autó keresésétől kezdve a vásárláson át a szervizelésig.
Mivel nem igazán értek az autókhoz, ezért úgy határoztam, hogy mielőtt megveszem az kiszemelt autót, egy Toyota kereskedésben állapotfelmérést csináltatok. Így történt ez az első kiszemelt autóval is, január végén. Ekkor az állapotfelmérésért 6000Ft-ot fizettem. Az autót végül nem vettem meg, így tovább kellett keresgélni. Február első felében találtam rá arra az Avensis-re amit végül megvettem. Ennek az állapotfelmérése 6408Ft-ba került. Az eltérés (408Ft) oka az volt, hogy megnézték az autó kompjuterét is, ami „P1605 – Knock Control CPU Malfunction” hibát jelzett. Miután a szervizben készségesen elmondták, hogy ennek a hibának milyen következményei lehetnek, illetve, hogy akár téves riasztás is lehetett, végül úgy döntöttem, hogy az autót megvásárolom.
Pár nappal később beadtam az autót szervizelésre, ahol elég sok alkatrészt kicseréltek – vezérműszíj, ékszíjak, vízpumpa, olajcsere, stb. Az előzetes felmérések szerint 130-140e Ft-ra becsülték a szervizköltséget, de azt ígérték, hogy 150e Ft-on szinte biztosan belül lesz az összes költség. Végül ebbe az összeghatárba éppen nem fértünk volna bele, így, hogy mégis tartható legyen az ígéret pár munkafolyamat árát kinullázták, azokat grátiszként kaptam. Egész pontosan 146082 Ft volt a végösszeg, melyből 98663Ft volt az anyagköltség. Bár munkadíjként így is 47419 Ft-ot hagytam ott (számla szerint 74 időegység, ami elvileg 370 percet jelent), mégis elégedett voltam, mert az előzetes tájékoztatásoknak megfeleltek az összegek.
Az említett szervizelés folyamán a kompjuterből kivették a hibakódot, és arra kértek, hogy miután 2000km-t mentem vigyem vissza az autót, hogy megnézhessük visszajön-e a hibakód. A hét elején időpontot egyeztettem az ellenőrzésre, illetve mivel észrevettem, hogy a tompított fényszóró magasságállítása nem működik a bal első lámpán, ezért erről is tájékoztattam a munkafelvevőt. Tegnap a megbeszélt időpontot (14:00) pár perccel lekésve 14:04-kor érkeztem a munkafelvételi asztalhoz. Az autó 14:10-kor már be is vitték a szerviz mögötti területre. Nem a szervizépületbe, az ugyanis teljesen tele volt. Mintegy 14:30 körül (+/- 2 perc) kaptam a jó hírt, hogy a kompjutert megnézték és a hibakód nincs benne, illetve tájékoztattak, hogy pár percet várni kell, míg be tudják hozni az autót a szervizhelyiségbe, hogy megnézzék mi van a lámpával. Az autót lámpáját 14:40-kor kezdték el vizsgálni. A lámpatestet kivették, valamit szereltek rajta, majd visszatették és 15:06-kor már ki is hozták a kulcsot. A számlázás 15:11-kor történt, és mivel kártyával fizettem erről az időpontról az igazoló szelvény is megvan. A számla végösszege 14098 Ft, melyből a „Hibakód kiolvasás” 6408Ft, míg a „Bal első fényszóró javítás” 7689 Ft. A feltüntetett időráfordítás rendre 10, illetve 12 időegység, ami percekre fordítva 50, illetve 60 perc. A javításnak anyagköltsége nem volt, csak helyére kellett igazítani az elmozdult lámpaalkatrészt. Bár kissé sokalltam az összeget, kifizettem és már indultam is vissza a munkahelyemre. Az összegek és a ráfordított idő részletezését már csak később, a fizetés után nézegettem. Igazából még most sem jöttem rá pár dolog „miért”-jére, így arra szeretnélek titeket kérni, hogy segítsetek megválaszolni a kérdéseimet.
• A legfeljebb 20 percig tartó (14:10 - 14:30) – de valószínűsíthetően még ettől is rövidebb ideig tartó – kompjuter ellenőrzés után miért számláznak le 50 percet? Vagy úgy is kérdezhetném, hogy egy egyszerű kompjuter ellenőrzés miért kerül ugyanannyiba, mint egy kompjuterellenőrzést is magában foglaló állapotfelmérés? Itt emlékeztetnék mindenkit arra, hogy a kompjuterellenőrzést magában foglaló és azt nem tartalmazó állapotfelmérés között 408 Ft volt a különbség.
• Az egész pontosan 26 percig tartó (14:40 - 15:06) lámpajavítás után miért számláznak le egy teljes órát, amikor 5 perces időegységekben történik a számlázás?
• A helyszínen töltött összidő 1:11 (14:04 - 15:15) perc volt, ami magában foglalta az érkezést, a teli szervizre való várakozást, a fizetést és a távozást is. Ezzel szemben a számlán feltüntetett munkaidő 1 óra 50 perc volt. Kérdésem továbbra is az, hogy miért?
• Gondoltam arra is, hogy előre kalkulált idő van az egyes szervizelési folyamatokra; pl. lámpracsere 1 óra. Ezt egyrészt a cáfolták a szervizben, másrészt ha így is lenne, akkor nem szervizóradíjat tüntetnének fel a különböző fórumokon (pl. honlap).
És még egy kis apróság. Bár a szervizlapra nem került fel, jeleztem, hogy a helyzetjelző világítás is gyengébb a bal első lámpában a jobbhoz viszonyítva. Ez a hiba nem került kijavításra, így ha most azt meg szeretném csináltatni, akkor gyanítom, hogy ismét kifizethetem a lámpa szét-, és összeszereléséért felszámolt súlyos szervizóradíjat.
Üdvözlettel,
Deme Zoltán
demezoltan@demezoltan.hu