Szerző Téma: Beszélgessünk mindenféléröl ...  (Megtekintve 82833 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #15 Dátum: 2005.10.01 08:22:15 »
A hétvégén nekiállok feltalálni az időgépet. Visszamegyünk és megnézzük,
hogy is volt a dolog.
 8)

MiCKEY

  • The Boss :)
  • Adminisztrátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9733
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #16 Dátum: 2005.10.01 10:35:57 »
Én örülök ennek a topicnak és a felmerült témának is.
Felüdítő néha ilyet is olvasni, mert az embert kirángatja egy kicsit a megszokott napi témákból.
Folytassátok csak :)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #17 Dátum: 2005.10.01 12:43:20 »
Idézetet írta: "MiCKEY"
Én örülök ennek a topicnak és a felmerült témának is.
Felüdítő néha ilyet is olvasni, mert az embert kirángatja egy kicsit a megszokott napi témákból.
Folytassátok csak :)


Rajtam nem fog múlni :) ... egyik fő kedvenc témám .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Szeke

  • Lost & Found :)
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4578
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #18 Dátum: 2005.10.01 16:11:53 »
Biztos ismeritek a Hadikrónika című, már végetért magazinsorozatot.
Na abból hiányzik két szám nekem a 90-ből. :) A végéről, már pontosan nem tudom honnan.

Amúgy iszonyat jó sorozat volt. Minden részhez adtak egy korabeli újság újranyomott változatát. Most esténként azt olvasom :)  A 60 évvel ezelőtti reklámokon szoktam jót derülni.
'83 Camry 2.0 GLi Liftback (most épp nem automata)  Sunroof + '05 Yaris I  D4D

ATIS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1852
  • Corolla HB 88 XL
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #19 Dátum: 2005.10.01 16:29:58 »
Idézetet írta: "Palaczk"


Elgondolkodtató meglátások . Órák óta töröm a fejem rajta , és arra jutottam (végiggondolva mindent , amit eddig erről olvastam) , hogy mindazzal együtt , amit említesz , sikerülhetett volna .

Ugyanis rövid időről , és viszonylag kis területről van szó . A rövid idő kizárja , hogy az angolok újragyárthassák az elpusztult vadászgépeket , azt pedig végképp , hogy Kanadából vagy bárhonnan máshonnan érkezhessen utánpótlás . A kiesett pilótákat sem tudták volna pótolni .

És ami még fontosabb , az a térbeli kiterjedés . Az átkeléshez mindössze a csatorna egy keskeny szakaszát , továbbá a partraszállás területét kellett volna "leárnyékolni" . Erre bőven elegendő lett volna a rendelkezésre álló haditengerészeti , és főleg légi erő . Meg tudták volna akadályozni , hogy az esetlegesen máshonnan még előkapart angol repülőgépek , vagy pláne az angol hajók zavarhassák magát az átkelést . A partraszállást pedig a Stukák "repülő tüzérségként" tudták volna közvetlenül biztosítani - ebben a szerepkörben már korábban is kiválóan vizsgáztak ; az angolok térségbe irányuló csapat- és hadianyag-mozgásait pedig a közepes bombázók támadhatták volna hatékonyan . Ehhez jönnek még hozzá a hadihajók fedélzeti fegyverei , amelyek ugyancsak hatékonyan be tudtak volna szállni a partraszálló csapatok tűztámogatásába - mint ahogy tették ezt a szövetséges hadihajók is Normandiában . Mindez , és a rendelkezésre álló ilyen-olyan hajókon is átvihető fegyverzet (géppuskák , aknavetők és könnyű páncéltörő ágyúk) elegendő lett volna a gyalogságnak ahhoz , hogy kiépítsen egy hídfőállást és elfoglaljon egy kikötőt . Innentől fogva pedig jöhetett volna a nehézfegyverzet is .

Még valamit meg kell említeni : az angoloknak nem volt olyan , kiépített védelmi rendszerük a parton , mint amivel a németek rendelkeztek Normandiában . És nem is lett volna idejük létrehozni ilyesmit , ha szeptember végén valóban megindul a Seelöwe hadművelet . Meg lehetőségük sem , tekintve , hogy a partvonal fölött ekkor már a Luftwaffe lett volna az úr .

Egyébként pedig , ahogy te magad is írtad , mindez alighanem elég is lett volna . Ha a németek elfoglalnak egy kisebb területet Anglia délkeleti részén , amelyen belül viszont van már kikötő és repülőtér is , akkor mindez már minden bizonnyal elegendő lett volna , hogy az angolokra rákényszerítsék a békekötést . Nem lett volna szükséges elfoglalni egész Angliát - és itt kanyarodunk vissza ahhoz , hogy rövid idő (néhány hét) is elegendő lett volna számukra mindennek a végrehajtásához .

----------------------------

Félreértés ne essék : hogy valóban belevágtak volna-e a németek a műveletbe , vagy sem , azt nem tudom . Maguk a téma szakírói sem tudják - egyikük szerint igen , másikuk szerint nem . Én pusztán azt kívántam elmondani , hogy szerintem lehetséges lett volna a végrehajtás . Egyébként pedig elképzelhetőnek tartom , hogy Hitler bele is ment volna , ha a légi uralom valóban az övék . Nem kellett volna hozzá nagyobb bátorság , mint az óriási Szovjetunió megtámadásához !


Oké hagyjuk a vívódást hogy belevágni vagy nem belevágni. Maradjunk az alapnál hogy belevágnak.
Egyébként ha elemezni akarunk egy partraszállást a legjobb ha egy sikeres partraszállást veszünk összehasonlításnak. Látom már te is vettél példát: ott van a D-day végülis majdnem ott volt csak a másik irányban. Ott az angol-amerikai haderőnek megvolt a flottafölénye a légifölénye megvoltak a szükséges eszközeik és mégis nagyon hosszú időbe telt amíg annyi csapatot tudtak partratenni ami már fölényt jelentett az ellenséggel.(ők viszont képesek voltak nehézfegyverzetet partrarakni már az első napon) Nem véletlenül mondta Rommel hogy a partraszállás sikere még az első 24 órában el fog dőlni. De nekünk nem ez a lényeg hanem az hogy a szövetségeseknek megvolt a légifölényük még sem tudták megakadályozni a német páncélos alakulatokat abban hogy ellentámadjanak.A parttól néhány kilóméterig a flottahajók tüzérsége támogatta a partraszállókat mégis sikerült a Panzer Lehr alakulatoknak egyszer eljutni a partig.
Nem véletlen építettek mobil kikötőt mert az első kikötő amit elfoglaltak Cherbourg is csak hetek múlva került a kezükre és még hetekbe került rendbehozni.(még a német kapitulációkor is volt francia kikötő német kézen) Másrészt a partraszálló alakulatok hetekig a hajókon aludtak mert várták a jó időt és a flottának is sokáig kellett a csatornán maradni hogy biztosítsa az utánpótlást.

És akkor térjünk vissza a Seelőwe hadművelethez. Ami miatt még nem értünk eggyet az az hogy a partraszállásnak csak az a része rövid amíg a katona kiugrik a csónakból. Viszont hogy sikereket érjen el ahhoz hosszú idő kell és nem utolsósorban folyamatosság.
Az angol légierő regenerációja az egy érdekes kérdés. Eggyik nap még félholt vagyok egy két héttel később pedig már olyan veszteségeket okozok az ellenségnek ami elveszi a kedvét az egésztől? Akkor ez a légierő vagy nagyon gyorsan regenerálódik vagy nem volt a hullazsákban.  Ha nagyon gyorsan regenerálódik akkor elég egy két hétre kivonva magát a harcból képes lehet összeszedni magát ahhoz hogy addig lekösse a Luftwaffét amíg az angol flotta letakarítja a Kriegsmarine-t a vízfelszínről. Ha meg nem haldokolt akkor meg az egész  téma értelmét veszti.
Igen igazad van a szárazföldön a  légierő és a hajóágyúk komoly pusztítást végeznek az ellenségben de nem mindent takarítanak el az útból. Ehhez hozzávesszük azt hogy ha komolyan hajóágyúval lövetsz egy kikötőt hogy el tudd foglalni akkor az elég sokáig használhatatlanná válik.
Amit a gyalogság magával vihet: gépfegyverek(tank, tüzérség ellen nem jó) aknavetők (nem is tudom 40-ben a gyalogság használt aknavetőket? Na mindegy kifejezetten gyalogság elleni fegyver tank és tüzérség ellen nem jó) könnyű páncéltörő ágyúk( a németek kopogtató becenévvel látták el őket  mert képtelenek voltak átütni a szövetséges tankok páncélzatát)
Akkor vegyük sorra partra teszed a gyalogságot.(nagy valószínőséggel az angol tüzérek képesek belőni a területet és már a gyalogságuk sem várat magára sokat) Tényleg nincs védelmi vonal de van természetes védelmi vonal. A part meredek több méter magas dél angliában ha jól tudom. Felmásznak a falon átvágják magukat a gyalogosaid az ellenség gyalogságán. (flottatüzérség és légierővel támogatva) Majd megpróbálnak bevenni egy kikötőt viszont a flotta és a repülők azt romhalmazzá ezáltal védhetővé és használhatatlanná teszik. Itt van a gond heteket kell várni a kikötő használhatóvá tételére és a gyalogosok utánpótlását is biztosítani kell hogy tudjanak védekezni. Szerintem ez a legsebezhetőbb időszak az ellen támadásra pedig a legkitűnőbb. Az angol flotta ennyi idő alatt már biztos hogy kifutott Scappa FLo-ból és mindegy mennyi hajót veszít egy a lényeg a németek nem veszíthetnek egyet sem különben nem tudják fenntartani a vizi hidat. Ugyanis ők a teljes flottával vesznek részt az akcióban és képtelenek pótolni veszteségeiket. Mivel a britek nagyon is tudták a légierő fontosságát nem hiszem hogy nem tudnak addig annyira regenerálódni a repülőkkel hogy nem tudnak biztosítani a flottájuknak annyi biztosítást hogy azok megütközzenek a német flottával.

Vagyis szerintem előbb vagy utóbb beüt a Krahh ugyanis a némek nem képesek biztosítani minden körülményt hosszú távon. Ez így csak egy veszéjes kaland de kicsi az esély a sikerre.
Az igazság pusztán nézőpont kérdése.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #20 Dátum: 2005.10.01 18:25:12 »
Idézetet írta: "Szeke"
Biztos ismeritek a Hadikrónika című, már végetért magazinsorozatot.
Na abból hiányzik két szám nekem a 90-ből. :) A végéről, már pontosan nem tudom honnan.

Amúgy iszonyat jó sorozat volt. Minden részhez adtak egy korabeli újság újranyomott változatát. Most esténként azt olvasom :)  A 60 évvel ezelőtti reklámokon szoktam jót derülni.


Fú , 88 megvan ? Irigyellek  :) ... nekem csak néhány , olyan 15 körül .

Amit én egyetlen példány kihagyása nélkül veszek már nyolc éve , az a Top Gun/Aranysas . No , ebből megvan az összes , mióta 97-ben felébredt bennem az érdeklődés a téma iránt .

Korábban igazából csak maguk a repülőgépek érdekeltek - az említett évben viszont véletlenül a kezembe akadt Punka György : "A Messzer" című kiváló hadtörténeti munkája (amely a Messerschmitt Bf-109 magyar alkalmazásáról szól) , amiből egyrészt döbbenten tudtam meg , hogy a második világháborús Magyar Légierő korántsem csak az a reménytelenül elavult gépekkel kínlódó , totál esélytelen bagázs volt , aminek a kommunista korszakban ábrázolták - hanem nagyon is voltak (legalábbis 43-tól) Bf-109-esei , Ju-87-esei és 88-asai , FW-190-esei stb ; másrészt elindította bennem az érdeklődést előbb a második világháború repülős vonatkozásai , később az egész korszak hadtörténete felé .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #21 Dátum: 2005.10.01 18:32:02 »
Idézetet írta: "ATIS"
Oké hagyjuk a vívódást hogy belevágni vagy nem belevágni. Maradjunk az alapnál hogy belevágnak.


Huhh , na , erre most elkezdem írni a választ , el fog tartani egy darabig (közben fel-felugrálok mert melóhelyen vagyok) , de meglesz még ma este :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #22 Dátum: 2005.10.01 19:22:48 »
Na szóval ...

Idézetet írta: "ATIS"
Oké hagyjuk a vívódást hogy belevágni vagy nem belevágni. Maradjunk az alapnál hogy belevágnak.
Egyébként ha elemezni akarunk egy partraszállást a legjobb ha egy sikeres partraszállást veszünk összehasonlításnak. Látom már te is vettél példát: ott van a D-day végülis majdnem ott volt csak a másik irányban. Ott az angol-amerikai haderőnek megvolt a flottafölénye a légifölénye megvoltak a szükséges eszközeik és mégis nagyon hosszú időbe telt amíg annyi csapatot tudtak partratenni ami már fölényt jelentett az ellenséggel.(ők viszont képesek voltak nehézfegyverzetet partrarakni már az első napon) Nem véletlenül mondta Rommel hogy a partraszállás sikere még az első 24 órában el fog dőlni. De nekünk nem ez a lényeg hanem az hogy a szövetségeseknek megvolt a légifölényük még sem tudták megakadályozni a német páncélos alakulatokat abban hogy ellentámadjanak.A parttól néhány kilóméterig a flottahajók tüzérsége támogatta a partraszállókat mégis sikerült a Panzer Lehr alakulatoknak egyszer eljutni a partig.
Nem véletlen építettek mobil kikötőt mert az első kikötő amit elfoglaltak Cherbourg is csak hetek múlva került a kezükre és még hetekbe került rendbehozni.(még a német kapitulációkor is volt francia kikötő német kézen) Másrészt a partraszálló alakulatok hetekig a hajókon aludtak mert várták a jó időt és a flottának is sokáig kellett a csatornán maradni hogy biztosítsa az utánpótlást.


Ezzel kapcsolatosan két , nagyon fontos dolgot jegyeznék meg . Két olyan tényezőt , amely miatt erősen sántít ez az összevetés az Overlorddal , és ezért az ebből levont következtetések is .

1 : a felkészültség mértéke . A németek éveken át készültek a szövetségesek partraszállására . OK , hogy elsősorban nem ott , ahol végül is bekövetkezett ; de azért ott is elő volt készítve a terep , voltak kész tervek , megfelelően csoportosított és felszerelt egységek , stb stb . Az angolok mindennek híján voltak – optimistán számolva is legfeljebb néhány hetük lett volna az előkészületekre , egy olyan sereggel , amely korábban óriási mennyiségű hadianyagot vesztett (Dunkerque) , és egy olyan , előkészítendő partszakasszal , amely fölött az ellenség légiereje korlátlanul randalírozhat (erről lejjebb bővebben) . A különbség a két helyzet között , finoman szólva , komoly !

2 : a harckocsik . Erről nem kell túl sok szót vesztegetni : nem lehet összehasonlítani a ’40 őszén rendelkezésre álló típusokkal felszerelt brit harckocsi-alakulatokat (és a mennyiségüket sem) azokkal a korszerűsített Panzer IV-es , no és még inkább Panther és Tiger tankokkal felszerelt , nagyon komoly harctéri tapasztalatokkal rendelkező , jelentős létszámú német páncélos erőkkel , amelyek össze voltak vonva Normandiában . Az , hogy ezek nem tudták a tengerbe nyomni a szövetségeseket az első néhány órában , ismét csak Hitleren múlott – az alvó Hitleren , akit ugye nem lehetett felébreszteni … Node ezzel az 1940-es angol páncélos erőket összevetni nem lehet .

Idézetet írta: "ATIS"
És akkor térjünk vissza a Seelőwe hadművelethez. Ami miatt még nem értünk eggyet az az hogy a partraszállásnak csak az a része rövid amíg a katona kiugrik a csónakból. Viszont hogy sikereket érjen el ahhoz hosszú idő kell és nem utolsósorban folyamatosság.
Az angol légierő regenerációja az egy érdekes kérdés. Eggyik nap még félholt vagyok egy két héttel később pedig már olyan veszteségeket okozok az ellenségnek ami elveszi a kedvét az egésztől? Akkor ez a légierő vagy nagyon gyorsan regenerálódik vagy nem volt a hullazsákban.  Ha nagyon gyorsan regenerálódik akkor elég egy két hétre kivonva magát a harcból képes lehet összeszedni magát ahhoz hogy addig lekösse a Luftwaffét amíg az angol flotta letakarítja a Kriegsmarine-t a vízfelszínről. Ha meg nem haldokolt akkor meg az egész  téma értelmét veszti.


Sarkalatos fontosságú pont ! A RAF vadászrepülői igenis félhalott állapotba kerültek kábé két héttel azelőtt , hogy a németek áttértek volna London támadására . Ez nem látszott azon , ahogy harcoltak , mert még képesek voltak bevetni a szükséges mennyiségű gépet . Ez nagyon fontos volt , mert ezért nem fordult meg a német elemzők fejében , hogy valójában a RAF-VP a végét járja . Pedig azt járta (olvass csak utána) . Gyakorlatilag elfogytak a tartalékok mind gépből , mind pilótából . Ha a németek pár hétig hasonló intenzitással támadják a vadász-repülőtereket , egy idő után észrevették volna , hogy egyre kevesebb az angol gép a levegőben (ehhez nem kellett volna több két hétnél) . Innentől fogva pedig már csak el kellett volna tüntetni ezt a maradékot , ami nyilván egyre könnyebb lett volna . Innentől fogva pedig jópár hétig azt csinálnak a légtérben , amit akarnak . Ez a lényeg , az egésznek a kiindulási alapja , előfeltétele .

 
Idézetet írta: "ATIS"
Igen igazad van a szárazföldön a  légierő és a hajóágyúk komoly pusztítást végeznek az ellenségben de nem mindent takarítanak el az útból. Ehhez hozzávesszük azt hogy ha komolyan hajóágyúval lövetsz egy kikötőt hogy el tudd foglalni akkor az elég sokáig használhatatlanná válik.
Amit a gyalogság magával vihet: gépfegyverek(tank, tüzérség ellen nem jó) aknavetők (nem is tudom 40-ben a gyalogság használt aknavetőket? Na mindegy kifejezetten gyalogság elleni fegyver tank és tüzérség ellen nem jó) könnyű páncéltörő ágyúk( a németek kopogtató becenévvel látták el őket  mert képtelenek voltak átütni a szövetséges tankok páncélzatát)


Igen , voltak már akkor aknavetők . Ami pedig a kopogtatókat illeti : azért vették volna hasznát azoknak is , igazából csak a szovjet közepes- és nehézharckocsik (T-34 , KV) ellen bizonyultak hatástalannak .

A Stukák sebészi pontosságú csapásmérésre voltak képesek , ezt jól demonstrálták Lengyel- és Franciaországban . Nagyon jól tudták helyettesíteni a tüzérséget . A hajóágyúk pedig elvégezték volna a többit . Az említett probléma a kikötővel persze fennállt volna , de ez aligha lett volna sorsdöntő onnantól fogva , hogy meg tudják szilárdítani a hídfőállást .


Idézetet írta: "ATIS"
Akkor vegyük sorra partra teszed a gyalogságot.(nagy valószínőséggel az angol tüzérek képesek belőni a területet és már a gyalogságuk sem várat magára sokat)


Az angol tüzérség , ami eleve fel sem nagyon tud vonulni mert előtte szarrá bombázzák , illetve ugyanezt teszik azzal a maradékkal , ami mégis fel tudott vonulni …

Idézetet írta: "ATIS"
Tényleg nincs védelmi vonal de van természetes védelmi vonal. A part meredek több méter magas dél angliában ha jól tudom. Felmásznak a falon átvágják magukat a gyalogosaid az ellenség gyalogságán. (flottatüzérség és légierővel támogatva)


Ezt nem vágom … ott tényleg végig ilyen a part ? Csak van valami olyan szakasz , ahol nincs az a magas sziklafal … Különben nonszensz az egész . Számomra a tény , hogy tervezték a németek a partraszállást , arra utal , hogy nyilván lett volna erre alkalmas partszakasz is .  
Idézetet írta: "ATIS"
Majd megpróbálnak bevenni egy kikötőt viszont a flotta és a repülők azt romhalmazzá ezáltal védhetővé és használhatatlanná teszik. Itt van a gond heteket kell várni a kikötő használhatóvá tételére és a gyalogosok utánpótlását is biztosítani kell hogy tudjanak védekezni. Szerintem ez a legsebezhetőbb időszak az ellen támadásra pedig a legkitűnőbb.


Ez stimmel , de számukra is adott lett volna a mesterséges kikötő építése ; másrészt pedig , ha a szövetségeseknek ment a dolog Normandiában (azellen az iszonyú ellenállás ellen , a szuper német harckocsik ellen , a mindenre elszántan harcoló Waffen-SS és egyéb elit hadosztályok ellen) , akkor a németek is össze tudták volna hozni ezt .
Idézetet írta: "ATIS"
Az angol flotta ennyi idő alatt már biztos hogy kifutott Scappa FLo-ból és mindegy mennyi hajót veszít egy a lényeg a németek nem veszíthetnek egyet sem különben nem tudják fenntartani a vizi hidat. Ugyanis ők a teljes flottával vesznek részt az akcióban és képtelenek pótolni veszteségeiket. Mivel a britek nagyon is tudták a légierő fontosságát nem hiszem hogy nem tudnak addig annyira regenerálódni a repülőkkel hogy nem tudnak biztosítani a flottájuknak annyi biztosítást hogy azok megütközzenek a német flottával.


Az angol flottának azon része , amely megpróbált volna közbeavatkozni , a tenger fenekén végezte volna . Rengeteg példa van a 2. VH történetéből arra , hogy a felszíni egységek mennyire sebezhetőek voltak a légitámadás ellen . Ugyanez történt volna az angol flottával . Szerintem a közelébe nem tudtak volna kerülni nemhogy a partraszállás sávjának , de még az azt biztosító német hajóknak sem . Gondolj csak bele , hogy az elavult angol Swordfish repülőgépek is képesek voltak hatékonyan támadni a légi fedezet nélküli német hajókat . Most akkor képzeld el ugyanezt több Geschwaderre való Stukával és Ju-88-assal ! Esélyük nem lett volna .

Az angol repülőgépek kérdését már megbeszéltük – ha össze is tudnak szedni és kétségbeesésükben bevetnek néhányat (nagyrészt újonc pilótákkal !) , azokat a Messerek játszi könnyedséggel tudták volna távol tartani a hajókat támadó bombázóktól .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #23 Dátum: 2005.10.02 06:06:07 »
Idézetet írta: "Szeke"
Biztos ismeritek a Hadikrónika című, már végetért magazinsorozatot. Na abból hiányzik két szám nekem a 90-ből. :) A végéről, már pontosan nem tudom honnan. Amúgy iszonyat jó sorozat volt. Minden részhez adtak egy korabeli újság újranyomott változatát. Most esténként azt olvasom :)  A 60 évvel ezelőtti reklámokon szoktam jót derülni.

Kicsit hasonló a tv-ben a Századunk c. sorozat, amely az éppen aktuális 50 évvel ezelotti eseményeket mutatja be.
Annak is az a baja, mint általában a torténelmi témáknak - és ezért sem szólok hozzá az itt folyó eszmecseréhez, mert emiatt sosem mélyedtem el ezen a teruleten - hogy nagyon szelektív és manipulatív tud lenni. Ugyanazok az adatok/tények egy más osszefuggés-rendszerbe helyezve teljesen más kovetkeztetésekre vezethetnek, kulonosen, ha az ember prekoncepcióval áll hozzá. Elég sokkoló volt számomra "A kitalált kozépkor" címu konyv elolvasása. Minden bizonnyal nem igazak a benne leírtak, de akár azok is lehetnének, és rádobbentik az embert, milyen feluletesek is vagyunk valójában, milyen konnyen elfogadunk egy tényt valósnak, és milyen gyarlóak az erkolcseink.
music     

Szeke

  • Lost & Found :)
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4578
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #24 Dátum: 2005.10.02 09:38:43 »
Idézetet írta: "music"
Kicsit hasonló a tv-ben a Századunk c. sorozat, amely az éppen aktuális 50 évvel ezelotti eseményeket mutatja be.
Annak is az a baja, mint általában a torténelmi témáknak - és ezért sem szólok hozzá az itt folyó eszmecseréhez, mert emiatt sosem mélyedtem el ezen a teruleten - hogy nagyon szelektív és manipulatív tud lenni.

Ha ismernéd ezt a magazint, tudnád, hogy ebben semmi manipulatív nincs. Nem is lehetne, hiszen minden számhoz van korabeli újság, amit elolvasva a legjobban lehet tájékozódni a korabeli eseményekről.
Ez egy tényközlő újság, csak jóval részletesebben, mint amit a tankönyvekben megszoktunk.
'83 Camry 2.0 GLi Liftback (most épp nem automata)  Sunroof + '05 Yaris I  D4D

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #25 Dátum: 2005.10.02 10:03:40 »
Idézetet írta: "Szeke"
Ha ismernéd ezt a magazint, tudnád, hogy ebben semmi manipulatív nincs. Nem is lehetne, hiszen minden számhoz van korabeli újság, amit elolvasva a legjobban lehet tájékozódni a korabeli eseményekről.
Ez egy tényközlő újság, csak jóval részletesebben, mint amit a tankönyvekben megszoktunk.

Nem úgy értettem a manipulatívat, ahogy Te, - egy egyszeru ténykozlés islehet manipulatív - de ebbe ne is menjunk bele, mert az nagyon messzire vezetne. Viszont akkor tényleg hasonlít a Századunkra, mert ott meg korabeli Hiradók és egyéb filmrészletek vannak bevágva.
music     

ATIS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1852
  • Corolla HB 88 XL
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #26 Dátum: 2005.10.02 10:49:12 »
Na akkor jövök én. A D-day-t nem a haditechnika tekintetében hasonlítottam össze. A lényeg ott akart lenni hogy milyen szempontok kellenek egy sikeres partraszálláshoz és hogy még ha a mindent gondosan megtervezel és minden tekintetben fölényben vagy az ellenséggel akkor sem 100% hogy minden sikerül.

De ha már belementél akkor én is adalékolok hozzá:
1. Ha valaki nagyon felkészült és bízik a sikerben akkor nem bombázza az ellenséget békeajánlatokkal hiszen az már magában is a gyengeség jele. Igen nagy mennyiségű hadianyagot vesztettek de korántsem pótolhatatlan mennyiséget. A franciák mindig is gyávasággal vádolták a briteket mert nem küldtek annyi hadianyagot ammennyit ők elvártak. Viszont pont az a szép hogy Dunkerque-ből még így is sikerült 300 ezer katonát átmenteni a luftwaffe orra elöll légifedezet nélkül.

2. Valamit ne felejtsünk el amellett hogy a Páncélosok fejlődtek négy év alatt az ellenük bevetett repülők is fejlődtek. Nem véletlenül becézték az egyiket az angolok úgy hogy konzervnyitó. Vagyis ott is fennállt a képlet hogy a légierő korlátlanul randalírozhatott a németek felett. Jelentős veszteséget okozott a páncélosokban de nem tudta őket 100% osan megsemmisíteni.


Na ahogy én látom a köztünk lévő nézetkülönbség abból adódik hogy szerintet a tökéletes légifölény mindent megold. Én viszont abból indulok ki amit a keleti bölcsek mondogatnak: Tökéletesség nem létezik legfejjeb törekedhetünk rá.

Ha már felszólítottál hogy nézzek utána megpróbáltam korlártozott lehetőségeimmel keríteni némi anyagot. Három anekdótát sikerült találnom:
A kanadaiak nem győzték a pilótakiképzést(köszönhetően a sok USA-beli önkéntesnek) ezért egy USA-beli céget alkalmaztak hogy gyorsítsák a kiképzést. Később a kanadában kiképzett pilóták már kanadában gyártott gépeken repültek.

A britek 40 derekán havi szinten 400 db vadászgépet voltak képesek előállítani. Vagyis ha két hétre kivonulnak a harcból az 200 gépet jelent. Mondjuk a bombázások miatt legyen csak 150 a legyártott darabszám. Ennyivel azért időlegesen lehet biztosítani a flottát.

42-ben Hitler fogadta a Japán követet és előadta hogy technikát kéne cserélgetni a két birodalomnak. A japán követ ezt érdeklődéssel halgatta majd felajánlotta a fűhrernek japán szaktudását a partraszállások terén mivel egy ott tartózkodó Japán őrnagy jelentéséből arról értesült hogy a németek eszközei és szaktudása nagyban elmaradnak a kívánalmaktól.

Akkor térjünk vissza a partraszállás konkrétumaihoz. A kopogtatóhoz vedd hozzá a Matildát is úgy tudom hogy csak a 88-as volt képes átütni ami viszont nem könnyűtankelhárító.
A tökéletes légifölény sem old meg mindent. Hiszen a védekezők előnyben vannak. (Pont ezért nem sikerült megbénítani a németeket sem normandiában.) Ők már akkor ott vannak amikor az ellenség még csak partra ugrik. (éjszaka mozognak és nappal álcázzák magukat, az angolok képesek voltak jégkrémesbódénak álcázni egy radarállomást és teniszpályának egy légvédelmi üteget gondolom mást is jól tudtak volna álcázni) Ennél fogva nekik nem kell nappal nagy hadmozdulatokat tenni ami könnyen bombázható.

Kikötő: A mesterséges kikötő az pont az amit előre le kell gyártani párszor lepróbálni biztonságos helyen az összerakását(nem tudok olyanról hogy a németek próbálkoztak volna hasonlóval) ráadásul nagyon időjárásfüggő nem véletlen halasztgatták a szövetségesek a partraszállást és még így is volt egy vihar ami megrongálta az egyiket. Viszont létkérdés volt mert nem kellett heteket várni arra hogy a nagyobb hajókról ki lehessen pakolni a hadianyagot.
Az elfoglalt kikötő megvédése pedig annak kérdése hogy mennyi utánpótlást tudsz juttatni a védekező csapatoknak. Nagyon nagyra értékeled a hídfő állást csak a gond hogy nincs híd. Vagyis csak azokra számíthatsz akik partra tudnak ugrálni  és az utánpótlás eljuttatása is nagyon kérdésessé válik. Innentől a hídfőállás könnyen válhat katlanná.

A flottánál megint nem értünk egyet. A Luftwaffe ha meg akarja akadájozni hogy az angolok a Kriegsmarine közelébe érjen akkor kénytelen eléje repülni. Pont ez a gond hogy a luftwaffe erre nem alkalmas. A vadászok nem képesek messzire követni a bombázókat amik viszont védtelenné válnak. (a fentebb leírtak szerint az angolok sem hülyék vagy 100-150 vadászt szerintem összetudnak szedni erre az időpontra. És így nézve a dolgot azoknak nem a Messerekkel kell megütközni hanem a dornierekkel és a stukákkal) De gondold bele magad a Flottaparancsnok szerepébe halva hogy jön az angol flotta kénytelen megindulni ellene mert nem kockáztathatja hogy a csata átterjedjen a szállítóhajókra ezáltal ő is sebezhetővé válik.
Az igazság pusztán nézőpont kérdése.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #27 Dátum: 2005.10.02 20:12:15 »
Idézetet írta: "ATIS"
Na akkor jövök én...


Elképzelhető , hogy neked van igazad . Nem nagyon tudunk ennél tovább jutni , asszem mindketten leírtuk az érveinket . Úgy vélem , mindkettőnk részéről elhangzottak nyomós érvek - hogy aztán a gyakorlatban mi történt volna , azt úgysem tudjuk meg soha . Az alapján , amit a dologról tudok , szerintem a németeknek lett volna ESÉLYÜK a sikeres partraszállásra (nem azt mondom , hogy biztosan összejött volna nekik , elvégre az angolok nyilván nagyon keményen harcoltak volna a hazájukért) - elsősorban valóban a légi fölény szerintem a döntő érv - nem ez oldott volna meg mindent , de szerintem elegendő lett volna az egyéb hiányosságok kiegyenlítésére . Te máshogy látod . Mindenesetre jó volt kicsit filózni ezen :)

Javaslom , esetleg rágjunk meg hasonlóan valami egyéb kérdést a 2. VH időszakából  :) !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

ATIS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1852
  • Corolla HB 88 XL
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #28 Dátum: 2005.10.02 21:07:02 »
Idézetet írta: "Palaczk"


Elképzelhető , hogy neked van igazad . Nem nagyon tudunk ennél tovább jutni , asszem mindketten leírtuk az érveinket . Úgy vélem , mindkettőnk részéről elhangzottak nyomós érvek - hogy aztán a gyakorlatban mi történt volna , azt úgysem tudjuk meg soha . Az alapján , amit a dologról tudok , szerintem a németeknek lett volna ESÉLYÜK a sikeres partraszállásra (nem azt mondom , hogy biztosan összejött volna nekik , elvégre az angolok nyilván nagyon keményen harcoltak volna a hazájukért) - elsősorban valóban a légi fölény szerintem a döntő érv - nem ez oldott volna meg mindent , de szerintem elegendő lett volna az egyéb hiányosságok kiegyenlítésére . Te máshogy látod . Mindenesetre jó volt kicsit filózni ezen :)

Javaslom , esetleg rágjunk meg hasonlóan valami egyéb kérdést a 2. VH időszakából  :) !


Pont az a szép hogy nem tudjuk eldönteni kinek van igaza. Különben nem   tárgyaltuk volna ilyen hosszan a témát egy csomó érvet felsorakoztatva. Hiszen lehet hogy neked van igazad ezt tényleg nem tudjuk meg. Nem beszélve arról hogy néha a siker annyira banális kis hibán mulhat amit eggyetlen katonai elemző sem tud előre meghatározni.(egyszer a franciák úgy szereztek meg egy hidat a napóleoni háborúkban hogy azt hazudták az azt védő osztrák tábornoknak hogy már aláírták a fegyverszünetet és a hidat nekik itélték)

Én nem bánom rágjunk meg újjabb kérdést. Csak az a baj ha eddig jól értelmeztem a többségében egyet értünk és ha nincs nézetkülönbség akkor az nem eredményez akkora elhivatottságot.
Az igazság pusztán nézőpont kérdése.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Beszélgessünk mindenféléröl ...
« Válasz #29 Dátum: 2005.10.02 22:47:06 »
Idézetet írta: "ATIS"
Idézetet írta: "Palaczk"


Elképzelhető , hogy neked van igazad . Nem nagyon tudunk ennél tovább jutni , asszem mindketten leírtuk az érveinket . Úgy vélem , mindkettőnk részéről elhangzottak nyomós érvek - hogy aztán a gyakorlatban mi történt volna , azt úgysem tudjuk meg soha . Az alapján , amit a dologról tudok , szerintem a németeknek lett volna ESÉLYÜK a sikeres partraszállásra (nem azt mondom , hogy biztosan összejött volna nekik , elvégre az angolok nyilván nagyon keményen harcoltak volna a hazájukért) - elsősorban valóban a légi fölény szerintem a döntő érv - nem ez oldott volna meg mindent , de szerintem elegendő lett volna az egyéb hiányosságok kiegyenlítésére . Te máshogy látod . Mindenesetre jó volt kicsit filózni ezen :)

Javaslom , esetleg rágjunk meg hasonlóan valami egyéb kérdést a 2. VH időszakából  :) !


Pont az a szép hogy nem tudjuk eldönteni kinek van igaza. Különben nem   tárgyaltuk volna ilyen hosszan a témát egy csomó érvet felsorakoztatva. Hiszen lehet hogy neked van igazad ezt tényleg nem tudjuk meg. Nem beszélve arról hogy néha a siker annyira banális kis hibán mulhat amit eggyetlen katonai elemző sem tud előre meghatározni.(egyszer a franciák úgy szereztek meg egy hidat a napóleoni háborúkban hogy azt hazudták az azt védő osztrák tábornoknak hogy már aláírták a fegyverszünetet és a hidat nekik itélték)

Én nem bánom rágjunk meg újjabb kérdést. Csak az a baj ha eddig jól értelmeztem a többségében egyet értünk és ha nincs nézetkülönbség akkor az nem eredményez akkora elhivatottságot.


Hát ez igaz , node tudtál volna még valami újat írni erről az angliai partraszállás-témáról ? Mert én nem nagyon , ismételni magamat meg nem akartam  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )