Jó. Igyekszem nem hülyeségeket írni, azaz pontosan fogalmazni.
Valóban a legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszámon a legkedvezöbb a fogyasztás egy adott sebességi fokozatban, és nyilván a leghosszabb áttételüben lesz ez a legkisebb. Ez a legkedvezöbb konkrétan azt jelenti, hogy a motor hatásfoka itt a legnagyobb %-ú, tehát adott mennyiségü energiát (üzemanyagot) ezen a sebességen - itt persze nem a sebesség a lényeg, hanem a ford.szám, de hát ahhoz tartozik egy sebesség is - alakít át a legtöbb munkává. (Általában - váltóáttételtöl függöen ez valahol 100-140 közt alakul.) Hogy mégsem itt a legkevesebb a fogyasztás, annak azonban az az oka, hogy az autó haladását egyéb körülmények is befolyásolják. Ezek közül most számunkra a légellenállás a legfontosabb. Ha mész egy adott sebességgel, (legyen 130) és van még plusz üzemanyagod, úgy ezt a pluszt kétféle módon - nem jó szó ide a mód, de nem jut jobb eszembe - alakíthatod mozgási energiává. Tartod a sebességet (gázpedálállást), és akkor mész vele még X utat, Y idö alatt. Vagy növeled a pillatnatnyi sebességet, ekkor csökken az idö, de a lehetséges út is, mivel a légellenállás csökkenti azt. A légellenállás kb. 120-130-nál hirtelen megugrik, (persze ez is függ az autó cw értékétöl, ez olyan 0,30-0,33 közti autókra igaz) és nagyon rossz hatásfokú lesz a gyorsítás.
Na, eszembe jutott a legszemléletesebb példa: az adótábla. Százalékban a legkevesebb adót - 0 - a minimálbérböl élök fizetik. (Itt a legnagyobb a hatásfok.) De ez csak havi 53500 Ft. Ha valaki 100 milkát keres, annak ugyan a 40%-a (?) elmegy adóba, ám még mindig marad neki 50 milka. Ez pedig több, mint az 53500...
Most ha folytatjuk ezt a logikát, arra jututnk, hogy ha 5-ben 20-szal megyünk, akkor a legjobb a fogyi. Ez nincs teljesen így, mert van egy határ, ami alatt a légellenállás nem csökken annyival, mint a befektetett munka; no meg az autót sem akarjuk tönkretenni. Ráadásul bizonyos sebesség alatt annyira kicsi a nyomaték is a lóerö is, hogy nem tunánk gyorsítani, pedig azt néha kell...
Remélem, érthetö voltam.