Nos, akkor az ígért "Milyen robogót vegyek?" szösszenet.
Előszóban, elnézést
a késésért, de most kerítettem időt és megfelelő agykapacitást erre.
Első körben arra kell választ találni, hogy milyen célra venné az ember fia - futárkodik, vagy csak kedvtelésből használná, illetve munkába járna vele, vagy csak közértbe -, valamint nagyon lényeges, hogy Budapesten, esetleg nagyobb megyeszékhelyen, vagy kisebb településen lesz a scooter bajnoka.
Második körben az kell eldönteni, hogy milyen tesi adottságokkal rendelkezik a robogó tulajdonosa, nagydarab, avagy alacsonyabb, soványabb.
Nézzük a mocikat.
Jön a kétütemű, illetve négyütemű kérdéskör.
Az ötvenes négyüteműek gyengébbek, mint a kétüteműek, viszont környezetbarátok. A négyüteműek műszakilag byonyolultabbak, mint a faék kétüteműek. Aztán van a karburátor vs injektor kérdés, a katalizátor és még sorolhatnám.
Ami azonban szvsz. lényeges, hogy vizes, vagy levegős hűtéssel rendelkezzen a moci. Én a magam részéről az LC (vizes) hűtéssel rendelkezőket favorizálom, a levegős túl tud melegedni a városban kánikulában, ilyenkor aztán elmegy az erő, a vége a besült dugó lehet, persze ez a szélsőséges, extrém vég. Persze a vizes blokk +1, vagy több meghibásodást okozhat, víipumpa, csőrendszer, hűtő...
Én mindenképpen nagytestű robogót ajánlanák, ami vagy nagykerekű, vagy miminálisan 12"-os felniken gurul. Budapesten sok az útegyenletlenség, villamosín, a nagy kerék és a ballonos gumi jobban megbirkózik az ilyen típusú kihívásokkal.
Motor: A Minareli blokkok, legyen az vizes, vagy levegős megbízhatóak, ha jók az infóim, ezek Yamaha alapokon állnak. Érdemes a fekvőblokkos egységeket keresni, ebben vannak vizes megoldásúak is. Ezt a blokkot egyébként számos gyártó gyártó használja, igazán jól sikerült erőforrás.
No és az sem mellékes, hogy mennyit szánnál rá.
Én 3-4 hónap keresést követően találtam rá a mostani robogómra pofátlan 80E HUF-os árért, Aprilia McGulliver 50 LC Limited Edition Bj:1998
A piacon sok kereskedő, kereskedéssel foglakozó van, szisztematikus munkával lehet találni érdemes darabot. Nem árt azonban némi műszaki érzékkel rendelkezni, hogy ne kelljen egy bowdencseréért, vagy egy gyertyacseréért szervizbe tolni, szállítani.
Vételkor itt is érvényes a szabály: Variátorszíj, hűtőfolyadék - ha vizes -, segédolajtartály tartalma, csere.
( a kétüteműek manapság nem az üzemanyagba kevert motorolajjal, hanem külön olajozási rendszerrel állítják elő az üzemeltetéshez szükséges "keveréket", így aztán az üzemanyagtankba benzin, az olajtartályba, pedig motorolaj kerül. (a kétüteműekbe 2T jelölésű olaj való)
Vételkor, ha ilyen mociról van szó és az üzemanyagtartályba keverék van, az már jelzi azt, hogy a moci olajozórendszere elromlott, ugyanis így oldják meg a motor további üzemeltetését meghibásodás nélkül. (megjegyzem, hogy az én korábbi Yamaha Poet-embe, ami 1982-es volt, már külön olajtartály volt benne.)
Szóval hirtelen ennyi a robeszes témáról. Remélem Egü olvassa és, ha nagy marhaságot írtam, akkor korrigálja.