az az elosztó+rotor az mi?
Neked olyan már nincsen, mert minden egyes gyertyán rajta van a pipával egybeszerelt gyújtótrafó...
A régebbi kocsikon volt egy úgynevezett elosztó, amiből mentek ki a kábelek a gyertyákhoz. A központi gyújtótrafó által szolgáltatott szikrát ez az elosztó vagy idegen szóval disztribútor oszlatja el, méghozzá úgy, hogy a közepében van egy forgó cucc, a rotor, ami zárja a forgása során az áramot az elosztó elektródáival. Nah, ez ki szokott kopni egy idő után minden kocsinál és ekkor leáll az egyik henger, illetve kis fordulaton kihagy a motor... Már több ismerősöm robbant így le, illetve én is múltkor a bnőmék kocsijával (Matiz) -- pedig abba csak 50e km volt összesen!
ITT van róla cikk.
Disztribútor:
Rotor: Ez az elosztón belül pörög körbe-körbe...
van ilyen alakú rotor is...
4A-FE motor: Ilyen az 1,6-os non-facelift E11-es Corolla motorja is. Jól látszik itt is az elosztó... (Meg a direktszűrő..)
A VVT-i Toyotákban ilyesmi gyújtótrafó van: látszik, hogy a gyertyapipa tetején van egy kis kocka, ott a trafó. Miután minden hengernek külön van ilyen kis trafója, így nem szükséges az elosztó (és rotor) használata.
Azonban ha ez behal, akkor darabja 28e Ft... Természetesen a Bosch-nál nem tömít rendesen, így a gyertyákhoz beszivárog a víz, ha slagolom a motort. A Denso-nál ilyen gond nincsen. Az angolban Bosch van, a japánban és a törökben Denso. Egy ok megint, hogy miért jobb a török és a japán...