Autóhifi topicban merült fel a biciklizés részemről, hát itt van a szerzemény:
Pár szóban:
Ez egy KTM Imola Cross típusú cross trekking bicikli. Német piacos modell, Magyarországon ilyet nem forgalmaztak. A KTM jelvényéből adódóan, kiderítettem, hogy 2009-2015-ig használta a gyártó ezt a jelvényt, tehát a bicikli ezen belül lehet bármikori gyártmány. Használt kerékpárnál, azonban, nem a kor számít, hanem az állapot. Amikor kipróbáltam, igyekeztem - a bringákhoz laikusként, de - viszonylag alaposan átvizsgálni, kipróbáltam és nem találtam rajta olyan dolgot, amit hibának lehetne nevezni. És, ha nem érződik, akkor az jó jel. Persze, használt a bicikli, nem új, így pár apró, jelentéktelen, használatból eredő karmolás, sika-mika van a vázon.
Ami miatt megtetszett, az az, hogy minőségi alkatrészekből van: Shimano Deore váltó hátul, hidraulikus tárcsafékes (0km-es tárcsákkal elől-hátul!), alumínium váz, Ritchey kormánycsapágy és ipari csapágyazás mindenhol (pedálok, kerékagyak, hajtás), dupla falú, duplán szegecselt felni (Rodi), Schwalbe Marathon Plus gumikkal (1 évesek, darabja vetekszik egy alsó kategóriás autó gumi árával), keménységében is állítható első villa (zárható is). Szóval, ezek a jellemzők bíztatóan hangzottak és csak az volt a kérdés számomra, hogy a bringa milyen valós állapotban van? Persze, mivel megvettem végül, nyilván jó állapotú. :-) 105k Ft volt az ára.
Azért, azt tudni illik, hogy ezeknél a bicikliknél (itt a premium kategóriáról beszélek, amik újkori árban 800-1100EUR közé esnek, mindegy a márka, hogy KTM, Cube, Trek, Focus, stb...) nagyon oda kell figyelni a rendszeres karbantartásra. Pl. legalább évente szét kell szedetni az első villát és kitakarítva, újrazsírozva kell összeszerelni. Ezt elmulasztva, a csapágyak és a teleszkóp is kikopik, lötyögni fog, kuka. Új ára minimum 30-40 000Ft (csak a teleszkópos villa!). Az enyémen csak az látszik, hogy begyűjtötte a port, de hiba egyelőre nem felfedezhető benne, szezon végéig mehet.
Információim szerint, a lánc az utolsó szezonját futja (használatfüggő, egyelőre nincs hangja) és vele együtt kell cserélni a hátsó fogaskerekeket is, hiszen a kopott fogasok idő előtt kinyírják az új láncot... ismerős rendszer szintű gondolkodás kell ehhez is, mint az autókhoz, nem? De.
Szombaton elhoztam, vasárnap tekertem vele egy 60km-es távot. Soha ilyen bringám nem volt még! Ezzel (és minden minőségi kerékpárral) élmény tekerni. Olyan érzés, mint, amikor általános edzőcipőről dedikált futócipőre váltottam: rájön az ember, hogy cipő és cipő között, majd bringa és bringa között micsoda különbség van!
Egyből meg is fogalmazódott bennem, milyen kiegészítőkre van szükségem: csatos pedál (spinningről maradt csatos cipőm), kulacstartó kulaccsal, kitámasztó (KTM-hez csak KTM-et lehet venni, mert annak van kiképezve a hely a vázvillán) és egy csengő (fura, de fontos).
Persze, mind KTM lett és bizony, nem olcsók. Az acélcsapágyas dupla oldalú pedál 18k Ft. Van egy taposó és egy csatos oldala, így normál cipőben is használható, pár a fém tüskék képesek kikezdeni a sima, puha cipő talpakat... A bringa szín összeállításához mindenképpen a KTM-es fekete-narancs (fém) kulacstartót választottam (ez leginkább design alapú döntés volt). A kitámasztó és a csengő semmi különös...
Gyors karbantartás címén a kormánycsapágyon kellett húzni egy kicsit és a középső váltón finomhangolni. Ez összesen (a kiegészítőkkel együtt) 30k Ft-ba került, ami, tekintettel arra, hogy egyáltalán nem látványos változás a bringán, "eléggé látható" összeg. Kicsit úgy érzem magam, mintha vettem volna egy BMW-t és az első kis szervíz után csodálkoznék a szervízszámlán...
Ez van.
Az első villát vagy a szezon végén, vagy majd februárban szedetem szét, most elég a költségekből, gurulni akarok vele.
A kormány nem gyári, hanem egy 55cm széles Trinity, ezt szoknom kell, mert keskenynek tűnik. Szabványosan 60cm-es trekking kormányok szoktak lenni a bringákon, de a városi kerékpározáshoz, bicikli tárolókhoz célszerűbb a keskeny kormány. Nekem, azonban, éppen a városon kívüli bringázás a célom, amihez a normál 60-as kormány ideálisabb és az alkatom is "kéri" a szélesebb kormányt. Egyelőre elvagyok így is azért, nem elsődleges...
Ezeket csak azért írtam le, hogy látható legyen a párhuzam az autókhoz viszonyítva. Itt is van az a szint, amivel rendszeresen foglalkozni kell, költeni kell rá, ha az a cél, hogy sokáig megbízhatóan üzemeljen az eszköz. :-)