Anyagismeret, anyagszerkezettan... A kemény anyag rideg (pl.: üveg), a rugalmas viszont puha (pl.: gumi) Az acél is változó tulajdonságokkal bír, függően az ötvözőktől, hőkezeléstől, akár egy darabon belül is.
Korábban is írtam, gyártunk hasonló hajtáselemeket a munkahelyemen. Ezek kivétel nélkül egy lágyabb, rugalmasabb acélból készülnek (változó nyomaték, rezgés, stb. elviselésére) de e mellet át kell vigye azt a nyomatékot a váltótól a kerékig... így a kérgét, külső felületét hőkezelés alá vetik, amitől jóval keményebb, ellenállóbb, erősebb lesz, de egyben ridegebb is. Viszont a célnak megfelel: gondoljatok bele csövek, kör keresztmetszetű tartályok.... A baj ott kezdődik, amikor az a pár tized, max 1-2 mm feledzett kéreg kap egy repedést vagy a korrózió áteszi magát rajta. A teljes keresztmetszet nagyja az edzettlen alapacél, ami a szélsőségesebb körülményt, mint az induláskori csavarónyomaték-csúcsokat nem viseli sokáig.
Erőteljes minőség-ellenőrzés van nálunk is, hisz autóipar, de a selejtek nagy része itt képződik, ahol átmérőváltozás, váll is van benne az külön feszültséggyűjtő. A saját törött darabomat is láttam, azon is jól észrevehető, hogy ránézésre is más a szerkezete a közepén, mint a felszíntől 1 mm-en belül.
Érdekes amit írsz. Akkor a tengely szárának 1-2 mm-es felülete lenne a meghatározó? Ez számomra csak azért fura, mert pl mi van, ha útközben egy nagyobb kő akár komolyabb sebességnél is odapattan, vagy szerelésnél kulccsal megsérül a tengely felülete, de bármiből adódhat sérülés. Ezek szerint akkor azoknál már vészesen közeledni fog a vég? Vagy azért ennyire nem eszik forrón a kását?
Egyébként annak a gumi bigyónak a forgási sebessége sem biztos, hogy elég lenne amolyan kiegyensúlyozó szerepre, max csak nagyon nagy sebességen (felteszem végsebesség közelében is tesztelik ezeket az autókat), és lehet, hogy épp ott jelentkezett vmi vibráció, amit ezzel oldottak meg. Alacsonyabb sebességen meg épp ez csinál gondot, hogy "lekoptatja" a külső felületi részt.
Mindenesetre információ hiányában elég nehéz megmondani, hogy mi lenne a jobb, leszedni vagy fennhagyni. Reprezentatív minta meg nem áll rendelkezésre, hiszen gyárilag mindenkinek tettek rá, és 10 évet meg innentől még nem vár senki, hogy megtudja mi lett volna most jobb..
Az általad említett 1-2 mm felületi rész az erőátvitel tekintetében is számít akkor, nem csak korrózió védelem?