Hogy ezt milyen jól kitalálták.
Vesszek meg, egyszer tényleg el fogom olvasni a középiskolás bioszkönyvet! Én eddig azt hittem, hogy az 1.6d kettesgolf fekete füstjétől nincs egészségtelenebb.
Az a durva, hogy a tudomány jelenlegi állása szerint ez már korántsem biztos:
Ezek a régi, DPF nélküli, kisebb nyomáson dolgozó (adagolós) rendszerek jóval nagyobb mennyiségben bocsátották, khm, Magyarország, elnézést, bocsájtják ki a nagy méretű, tehát látható koromszemcséket. Emellett a mai modern dízelekhez képest elenyésző mértékű a szemmel már nem látható méretű részecskék aránya.
A nagyobb méretű részecskéket a tüdő nyálkahártyája jó hatásfokkal megszűri és nem jut a véráramba. Cserébe a koromrészecskék mondjuk úgy "tuskés, horgos" formájuk miatt sokkal nagyobb arányban ágyazódnak be örökre a tüdő nyálkahártyájába és okoznak rákos elváltozásokat hosszútávon. Ezek a koromrészecskék mondjuk úgy extraképpen elképesztően a nagy relatív felülettel rendelkeznek, ezért rengeteg az égés során képződő károsanyagot képesek a felületükön megkötve a tüdőbe exportálni.
Érme másik oldala:
A modern dízelek a sokkal tökéletesebb égés miatt már nem, vagy csak kisebb arányban pufognak ki nagy méretű koromrészecskéket. Sőt, valójában már ki sem pufogják azokat, hiszen a DPF-nek pontosan az az (egyik) feladata, hogy ezeket a nagy méretű részecskéket megkösse, majd egy telítési ciklus végén oxidációval (égés) kisebb méretű tiszta szén részecskékké és CO2-vé alakítsa. És itt jön a turpisság: a nagy mennyiségben keletkező kisebb méretű, szemmel nem látható koromrészecskék megkötésére a DPF nem, vagy csak nagyon korlátozottan képes, illetve maga is ilyeneket állít elő regenerálás közben (ennél ez sokkal bonyolultabb a valóságban, ráadásul a Toyota DPNR-je egy nagyságrenddel egy sima DPF-nél is komplexebb működésű. Igaz, Spet?). Amiért emlegettem a tudomány jelenlegi állását, az az, hogy kis kutakodással lehet sok cikket találni, melyben azt vizsgálják, hogy ezeknek az apró méretű koromrészecskéknek milyen egészségügyi hatásai lehetnek. Egy már bizonyos, ezen kis méretű koromrészecskék ellen a tüdő szűrőmechanizmusa már nem, vagy nem olyan mértékben hatékony. Magyarra fordítva ezek a részecskék gyakorlatilag akadály nélkül kerülnek be a véráramba, ezáltal jutnak el a test bármely pontjára. Visszautalnék, hogy ezeknek a részecskéknek is elképesztően nagy a relatív a felületük (A/V arány), így a méretükhöz képest brutális mennyiségű egyéb hülyeséget tudnak megkötni magukon és ezzel betaxizni a szervezetbe kicselezve a tüdőt, mint első védvonalat. Nem tudom, hogy az aktuális cikkek milyen eredményekről tudnak beszámolni, de nem gondolom, hogy ez a jelenség teljesen elhanyagolható az egészségünk szempontjából.
Nem akarom, is nem is tisztem eldönteni, hogy melyik dízel technológia az egészségtelenebb, én csak az érem két oldalát szerettem volna egy kicsit árnyalni és bemutatni, hogy ebben a témában nincs fekete vagy fehér.
Extra szívás, hogy még ki sem derítették, hogy ezak a részecskék hosszútávon milyen nyűgöket okozhatnak, de már a közvetlen befecskendezéses benzinesek is ezeket a részecskéket pufogják a levegőbe nagy mennyiségben, szóval már nem is csak a dízelekről szól ez a történet. (Nem tudom, hogy csak tervezik, vagy már piacra is dobták, de van szó róla, hogy ezek a benzineseket is elkezdik DPF-fel szerelni, mert némelyik tényleg láthatóan kormol...)
Toyota Hybrid for president!
Üdv:
BF