Sziasztok,
adott egy T22-es Avensis kombi, 98-ból, 2.0 td, amit hosssszas mérlegelés után, úgy döntöttem, hogy teljes mértékben restaurálok.
A kasztni, fényezés, futómű elkészültek, szebbek és jobbak, mint újkorában!
Most jön a motor, meg a belső tér (főként a rezgések, zörgések megszüntetése).
Ide most a motorral kapcsolatban írok. Minden építő hozzászólást, segítő tanácsot szívesen fogadok.
2 probléma van vele, amivel nem tudom kihez forduljak.
1. Ingadozik a vízhőfokmérő mutatója
Egyrészt elég lassan melegszik fel a hűtővíz. De kb. 10-15 perc / 10 km nyugis vezetés után csak-csak eléri a félállást a vízhőfok mutató. Tekintve, hogy ez még nem jelenti az üzemmeleg motort, továbbra is nyugisan megyek. Tegyük fel, beindítás után - mondjuk akár 20-30-50 (bármennyi) km-t haladtam, normál, unalmas tempóban, nem pörgetve a motort, szépen felváltva mindig 2000 előtt, stb.. Ha adok neki egy kövérebb gázt, a vízhőfok mutatója gázadás után leesik. A mutató esése fordítottan arányos a gázadással...
Tehát teszem azt, ha 1900 rpm-en megyek vele stabil, középállásban van. Ha kigyorsítok, mondjuk 2300-as fordulatszámig, akkor egy negyedet esik. Ha 3000-ig gyorsítok, akkor több mint felet esik a vízhőfok mutató. Ha váltás miatt többször pörgetem fel, akkor a mutató is leköveti azt: először mondjuk egy negyedet, aztán még egy negyedet, majd még egy kicsit esik.
Tény, hogy valamelyest stabilabb a mutató (kisebb mértékben ingadozik), mióta a szelepdekni ki lett tisztítva csillogó fényesre és tökéletesen szigetelve újra beragasztva, illetve minden olajcsere is segített, de a hiba továbbra is ott van. Ezek előtt a munkálatok előtt, ha nem figyeltem oda rá, hogy szépen nyugodtan melegítsem be a motort, volt olyan, hogy amíg csak mentem vele, össze vissza ugrált a mutató 0 és félállás között.
Mi lehet ez? Termosztát? Kit érdemes vele felkeresni?
2. Kattog a motor
Csak prémium dízelt tankolok. Mégiscsak nagykorú autó, sok km is van benne, és dízel. Szebb a hangja is tőle, egyenletesebb a teljesítményleadás is, stb..
Ősszel tankoltam a MOL-nál EVO NEO Dieselt. Onnantól kezdve, a tankolás után szinte egyből (20-30 km után) - főként üzemmeleg motornál - hallani, hogy kattog. Vagy csattog. Nehéz leírni a hangot, de magából a motorból jön (nem ékszíj, vagy görgő, vagy pumpa, vagy bármi...). A vezérlés nyáron lett cserélve, de azután mentem vele kb. 5-6000 km-t, bármiféle panasz nélkül, tehát nem hinném, hogy az. Egyből, az után, a bizonyos tankolás után kezdett el kattogni.
Természetesen fordulatszámmal megegyező a kattogás gyorsasága. 1000-2300 között a leghangosabb, utána már eléggé egybeolvad a motor hangjával, ami dolgozik. Értelemszerűen, amikor motorfékezek és nem dolgoztatom gázadással a motort (kicsit csendesebb), akkor hallani a legtisztábban a kattogást.
Porlasztócsúcsra gyanakszunk... Ti mit gondoltok?
Kihez lenne érdemes elvinni, hogy ránézzen?
Mindkét esetben kérdezem, kit ajánlanátok, aki ért a kőkorszaki mezei turbódízelekhez, netán Toyotához?
Sajnos nincsenek jó tapasztalataim autószerelőkkel.
A többség vagy nem ért hozzá, de úgy tesz, mint aki igen, és folyamatosan vissza kell vinni, közben pörögnek a 10-100 ezrek... vagy még az elején kijelenti, hogy félmillió, mert M I N D E N T cserélni kell szerinte. Sajnos pofára nem lehet eldönteni senkiről, hogy becsületes-e és tényleg csinál valamit, vagy egy kókler, vagy csak szimplán csaló. Még az se garancia, ha márkaszerviz. Azok ugyanúgy átkúr(hat)nak, csak nagyobb tételben csinálják.
Szóval nekem egy sufnis öreg (vagy bármilyen korú) szaki, aki TÉNYLEG érti a dolgát, sokkal inkább szimpatikus lenne. Nem a pénzt, hanem a visszajárkálást és idegeskedést szeretném megspórolni. Ötlet, javaslat, ajánlás?
Köszönöm (annak, aki végigolvasta) és a tanácsokat előre is!
Üdv,
Zoli