No, nem emlékszem már, hol kezdtem el írni a bajomról, de most már maradok ennél a topicnál...
Szóval, 3 alapvető hiba van az autóval, amik nagyon valószínű, hogy édeshármasban járnak együtt. A megoldásra továbbra sem sikerült rájöjjek, de egyszer úgyis meglesz és kijavítom.
A 3 hiba jelenség:
1. hidegen nehezebb indulás (gázfröccsre könnyen)
2. ECU leszabályoz 5200-nál (6500-nál kellene)
3. meleg alapjáraton enyhén ingadozik az alapjárat
Korábban volt P0171 (szegény keverék) hibakódom is, ez az utóbbi 2 hónap és kb 3000km óta nincs, de a feljebb leírt dolgok jelen vannak. A gyanu jelenleg az, hogy a motor valahol a blokk és a légtömegmérő között a légtömegmérő által nem mérhető mennyiségű levegőt szív be, ami szgényíti a keveréket. Ennek kompenzációjaként dúsítja az ECU a keveréket, ami a mérések szerint kb 4-6% közötti lehet (long term fuel trim). Minden szívócsövet, könyökidomot, bilincset átvizsgáltam kiszerelve, közvetlen szemhez közel tartva, de minden jónak tűnik. Jelenleg a tömítésekre terelődött a gyanum.
Olvastam egy amcsi illető blogját, ahol világosan és érthetően leírja, hogy az 1ZZFE motorokon kb 7-8 év alatt hajlamos elöregedni, elasztikusságát veszíteni a gyári szívósor tömítés (intake gasket), ami a leírt hibajelenséget okozhatja. Márkaszervizben neki erre $400-os javítási költséget mondtak, de ez kb $10-ból otthon kivitelezhető.
Tegnapi nap folyamán eljutottam oda, hogy
kicseréltem a szívósor gumitömítését. Első körben ez számomra egy bő 2 órás munka, de másodjára már csak 45 perc volt összesen.
Íme az új tömítés:
A tömítéscseréhez én
13db csavart szedtem le a szívósor és a pillangószelep körül ahhoz, hogy könnyedén ki tudjam emelni az egységet a helyéről. Lehetséges, hogy nem is szükséges ennyit kiszedni, ha van az embernek egy jó bilincs szorító fogója a pillangószelepbe és szívósorba menő gumicsövek eltávolításához, nekem nem volt.
A szívósort összesen 9db csavar rögzíti, a pillangószelepet a szívósorhoz még 4db tartozik.Amikor kijött az egység a helyéről, így nézett ki:
Amennyire tudtam, a szívósor belsejét, a blokkal érintező felületét és a blokkon a szívócsatornák üregeit is megtisztítottam féktisztítóval fémtisztára. Szemmel látható a két tömítés közötti különbség és ujjal tapintható is (a régi érezhetően keményebb):
Na, ki találja ki, melyik melyik? Nem nehéz feladvány...
Csak összehasonlításképpen:
Az új tömítés már a helyén:
És ilyen volt az eredetivel:
Nem elhanyagolható a különbség... (ezzel együtt, természetesen a pillangószelep szívósor felőli oldalát is megtisztítottam a lerakódásoktól) Szerelés közben észrevettem, hogy a pillangószelepen is van egy ehhez teljesen hasonló (csak kisebb) tömítés, ami szintén csereérett, ezt majd jövő héten beszerzem, kicserélem.
A tömítés ára kb 1300Ft volt, úgy, hogy az SZ-M boltban az
Elring a legdrágább. Nos, a kis tömítés sem hiszem, hogy hitelbe fog taszítani... :roll:
Összeszerelésnél kissé megviccelt az egyik gumicső, ugyanis, indítást követően konkrétan nem volt alapjárat, sőt, menet közben (próbakör) 2000 fordulatig rángatott, mint a veszedelem. Hazaér, újra szétszed mindent. Akkor láttam, hogy az egyik gumicsövet nem raktam vissza a helyére. Újabb 45 perc szerelés után minden klappolva működik, de sajnos az eddigi hibák is megmaradtak (nehézkes hidegindítás, 5200-nál leszab., alapjárat ingadozás). ECU resetet követően is. A long term fuel trim (kb 25-30km elteltével) +4-6% között ingadozik, attól függően, milyen körülmény között van használva az autó.
Teljes munkafolyamat képei
ITTEgyelőre ennyi, a pillangószelep tömítésének cseréje után megint okosabb leszek egy kicsit...
ui.: Továbbra is elsősorban a fals levegő szívására gyanakszom, ennek lehetséges forrásait járom körbe a jövőben is.