Na, akkor...
számok:
munkadíj1: 50.000Ft (szerelés)
munkadíj2: 16.000Ft (másik szaki -> hengerfej és szelepek rendbetétele: csiszolás, tisztítás, szelepfészekmarás, síkbahúzás, nyomáspróba)
anyagdíj:
- gyűrűszett: 13.000Ft
- főtengely szimering: 1400Ft
- hengerfejtömítés: 11500Ft
- szelepfedéltömítés: 4500Ft
- szelepszár szimering szett: 16db x 400Ft
- hengerfej csavarok: 7800Ft
Összesen: 66.000+44600=110.600Ft.
Ehhez jött az új olaj és olajszűrő: +8.800Ft.
Szervizkönyvben bejegyezve, bélyegző, aláírás. Az összes kiszerelt alkatrészt visszaadták, mindet el tudom tenni.
Tapasztalat?
Hazafelé egyszerűen tettem egy bő 50km-es kerülőt, hogy mégse úgy menjek haza, hogy csak városban gurulgatok. Kívülről az autó hangján nem sok változást érezni, hallani. Ugyanolyan szinte. Beülve, a vezetőülésben, üzemmeleg alapjáraton talán egy picivel kevésbé rázza a motor a kasztnit, de érezni még a vvt-i jellegzetességét. A gázpedál mozdítására, viszont szerintem hamarabb, könnyebben reagál a motor.
Menet közben nem bántottam, csak egészségesen, a 3000-et nem elérve közlekedtem, kb ugyanúgy, mint előtte. Menet közben is simábbnak érződik a motor járása, de ez nagyon pici változás ám, lehet, hogy másnak fel sem nagyon tűnne.
Nos, ez mind nem sok tapasztalat, inkább csak első érzés. Pörgetni fogom bele ezentúl a km-eket, hogy mihamarabb elérjem az olajcsere idejét és ezzel együtt, az új gyűrűk is tökéletesen beidomuljanak a helyükre.
Alaposan kifaggattam a szerelőt, mi-hogy történt. A hengerfejjel kapcsolatban azt mondta, hogy arról sajna nem készült dokumentáció, de a szaki elmondása szerint nagyon kokszosak voltak a szelepek és a szelepfészek is. A szelepeket tisztítani, csiszolni, a fészket marni kellett, de 100%-os lett, minden szelep pontosan úgy zár, ahogy legelőször összeszerelték a gyárban. Itt kerültek bele az új, gyári szsz szimeringek is.
A szerelő szerint, minden egyéb motoralkatrészt is ellenőrzött, hézagokat, nyúlásokat mért, minden szinte gyári értéken van, nem kellett hozzányúlni.
A dugók megtisztítását követően, a gyűrűk a helyükre (a horonyba) kerültek, tökéletesen méretpontosak, a hengerbe visszafűzve, természetesen olajos közegben forgatták át többször is, ellenőrizve az olajlehúzó gyűrű felfekvését, illetve, hogy megfeleően lehúzza-e az olajat a henger faláról. Teljesen tökéletesen működik. Nem szorul, nem lötyög, pontosan oda van méretezve (NPR-Schötle), minősége is nagyon jónak látszik.
A hengerfejtömítés (Elring) is pontos, jó kivitelezési minőségűnek látszik, érződik, ugyanúgy fém, mint a gyári.
A hengerfejcsavarokkal, mint kiderült kár volt vesződni, hogy újak legyenek, hibátlanul kihajthatók voltak, vissza is mehettek volna most. Nem baj.
A főtengelyszimering eleve cserés lett volna, mert már kikeményedett a közepe, olajszivárgás látszott körülötte. Az új szintén Elring, méretpontos, sorjamentes. Nem tudom, mennyit fog bírni, most jó. Semmi szivárgás.
A szelepfedéltömítés is öregedett már, mert a kiszerelt gumi jóval kevésbé rugalmas, mint az új (Elring).
Motorolajból a 4 literes flakonnal elnyelte a motor. Először kicsit megijedtem, hogy csak 3,7l kellett volna bele, de ez száraz töltésnek minősül, és, ami az olajcserénél képtelen kifolyni a motorból, az most hiányzott belőle, így kellett bele a 3,95l (mert kb egy fél deci maradt a flakonban). Majd figyelni fogom 1000km-ként az olajszintet...
A hűtőfolyadék is visszakerült egyelőre, mert bemérve is -37 fokot tud, és mindössze 2 éve van benne. Abból annyi hiányzik, hogy a kiegyenlítő tartályban max-ról a min-max közepéig esett a szint. Ezt itthon feltöltöm majd.
A szerelő elmondása szerint, az összeszerelés is flottul ment, minden csavart az előírt nyomatékra és módszerrel*(!) húztak le, a motor az első indítást követően is könnyedén indult, semmilyen oda nem illő hangja, probléma nem volt. Egyedül a termosztát ragadt be az elején, valszeg egy buborék került a rendszerbe légtelenítésnél, ez elő szokott fordulni, de megoldódott, ez is újra működik, fűt, mint a gőzgép...
Elsőre ennyi jutott eszembe, ha kérdés adódna, megpróbálok rá válaszolni...
Öröm és boldogság van. Asszem.
Jah, a szerelőt tudom ajánlani, aki Békés Megye körül lakik, korrekt, minden úgy alakult, ahogy a munka előtt megegyeztünk. A szsz szimering árára én emlékeztettem, hogy számoljuk hozzá a munkadíjhoz, mert azt ő adta.
*módszer: hf csavarokat először 25Nm-rel húzzák le a megadott sorrendben. A sorrend fel van tüntetve a csomagoláson is! Ezt követően pihenni hagyják pár percre. Majd 50Nm-re húzzák újra mindet, megint pihi. Végül, 90Nm-re húzzák, ez lesz a végleges érték.