Kicsit úgy érzem, hogy nincsen tisztába téve a nyomaték vs. loerő kérdés. Ezért tennék néhány megállapítást, hogy tisztább legyen a kép, korántsem oktató jelleggel.
1, A lóerő és a nyomaték egymásból számolható. (a fordulatszámmal megspékelve !!!!!!!)
2, Az autót a KERÉKEN leadott lóerő vagy nyomaték gyorsítja.
3, Az autókról megadott lóerő vagy nyomaték adat a FŐTENGELYEN mért adat.
4, A főtengelyről a kerékre a (nyomaték)VÁLTÓN át jut az erő. (elvileg hasonlóan a bringa váltóhoz)
5, Ha egy 1000rpm-en (fordulat per perc) 500Nm nyomatékot leadó motor ugyanúgy gyorsíthat egy autót mintha egy másik motor csak 100Nm-t adna le 5000rpm-en, mert ésszerűnem méretezett váltóval ugyanannyit adnak le a keréken. A benzines autó azért mehet jobban, mert nagyobb fordulatszámon üzemel és ezzel a maga javára fordítja az ott leadott kevesebb Nm-t, a váltó segítségével.
Így álltalában megállapítható, hogy
1, a gyakrabban használt tartományban (2000-4000) AZONOS fordulatszámnál egy "olajkályha" jobban gyorsul, mint egy benzintemető :rohog: .
2, ha a benzines visszavált ő gyorsul jobban :ordog: (magasabb fordulat miatt)
Az összehasonlítás nehéz, mert azonos sebességi fokozathoz más fordulatszámok és sebességek tartoznak.
Ezért használták már ősidők óta a lóerőt, mint mértékegységet ami nagyon jól jellemzi az autó maximális gyorsítási képességét.Jó közelítéssel elmondható, hogy két autó közül az gyorsul jobban amelyiknek jobb a Le/Kg aránya.
Egy kicsit másképpen megközelítve.
A diesel motorok nagy előnye a nagy nyomaték alacsony fordulaton (és persze a jobb hatásfok)
Nagy hátrányuk a kis működési fordulatszám tartomány.
A benzinesek előnye a nagy átfogott működési fordulatszám tartomány.