Hívtak hát megjelentem.
Szóval igen is lerakódhatnak a káros anyagok a hengerfejen, a dugattyúk tetején, és másutt is, példának okáért a katalizátorban, avagy a hátsó dobban. ( dacára annak, hogy az üza tartalmaz bizonyos lerakódásmentesítő adalékot is)
Nem akarok részletes fejtegetésekbe bocsátozni, hogy hol és mi rakódhat le, de ugye mindenki látott indítás után a kipufogóból kicsapó kondenzvizet ugye? Van tönkremenni katalizátort a túl sok és benzindús kipufogógáz miatt?
Még a korszerű autókban is kialakulhatnak ilyen lerakódások, különösen akkor, ha sokszor és kis távokra használjuk az autót, vagy sokat állunk a városi dugóban.
Ilyenkor nem tud kellőképen kitisztulni a rendszer, mert egyszerűen nincsen ideje regenerálódni. Nőhet a fogyasztás, lustulhat az autó. Tessék nekem megmondani, hogy ki az, aki 3000rpm fölé forgatja rendszeresen Pesten a kocsiját? Nincs is helye erre, hacsak nam úgy, hogy egyesben, meg kettesbe "vágtat".
Ezért vallom azt, hogy igen is, ha van rá lehetőség ki kell vinni a kocsit az autópályára és 50-100 km-t örömautózni vele. Nem azt mondom, hogy szét kell forgatni, de igeins meg kellneki mutatni, hogy négyezer föltött is van tartmány. Nem véletlenül van a fordulatszámmérőben az a bizonyos piros sáv. Tévedés, hogy károsodik a motor, ha időnként ki van forgatva a maximum fordulatszám. Mellesleg a leszabályozás is azért van bene, hogy megóvják a motort az ólomlábúaktól. A leszabályozási fordulatszám úgy va beállítva, hogy ott még semmi baja ne lesz a kocsinak. Persze ezt nem arra kell érteni, hogy a leszabályozási fordulatszám alatt kel állandóan váltani.
Ekkor szépen hosszabb időre felveszi a katalizátor az üzemi hőmérsékletet, a hátsó kipufogódobban összegyűlt kondenz a magasabb hőmérséklet hatására elpárolog (hosszabb élettartamú lesz a kipuff.rendszer is), a váló is magasabb hőmérsékletben dolgozik, az itt lévő olaj is szépen leoldja a lerakódásokat - ha vanak -, magyarán elkezdi jól érezni magát a kocsi.
A magam részéről 4-5500 rpm ig is el szoktam menni, bár rendszerint 2500-3000 környékén váltok felfelé. De én nem vagyok összehasonlítási alap, egyrészt a márkaidegenség miatt, másrészt a kétliteres 150 LE-s motor eltérő nyomatéka miatt.
Ki kell próbálni, és amikor visszaérsz a városba, a kocsi megtáltosodik: jobban veszi a fordulatszámot, szinte szárnyalni kezd, aki nem hiszi próbálja ki!
Még egy tipp: Indulj telitankkal és mielőt tankolnál tegyél bele lerakódáscsökkentő adalékot, pl Wynn's, vagy STP, a hipermarkecokba lehet kapni, kb 6-800.- HUF összegbe kerül. Így aztán tényleg megkapja a motor, amire vágyik, a tisztaságot.
Hozzáteszem, hogy nem azért írtam le gondolataimat, hogy bárkit is meggyőzzek, vagy véleményét megváltoztassam. Csupán azért, mert a 27 éves tapasztalatom alapján erre a következtetésre jutottam.
Remélem nem zavartam meg társaságotokat, Viva Yaris!
-