Most olvastam egy érdekes cikket az AB-ben, ami informatív adalék a gyorshajtás vs. csigatempó témához. Tanulságos, mindkét oldalról nézve.
Mivel a németeknél is elharapódzott a magas üzemanyagárak miatt a vánszorgás, ezért csináltak egy próbát, ténylegesen mit nyer, illetve fizet rá időben, illetve pénzben az, aki nagyon lassan hajt, illetve az, aki rohan - ahhoz képest, aki a megengedett sebességgel hajt.
Három egyforma, 1.4 TSI 122 lovas benzines Golffal mentek le autópályán Hamburgból Münchenbe, egyszerre indulva, hétköznap nappal, tehát nagy forgalomban. A megteendő táv 724 km volt. Mindhárom autót ugyanott-ugyanúgy tankolták meg, csak a sofőr ült bennük, és bekapcsolt klímával (30 fokos melegben került sor a tesztre), valamint világítással mentek.
A gyorshajtó, értelemszerűen, ahol lehetett, folyamatos padlógázzal ment - ez ennél a típusnál akár 200 kmh sebességet is jelent. A "normál" sofőr, amennyire lehetett, konstans 130-al haladt. A spórolós pedig 90-el.
Az eredmény, tömören:
sem a gyorshajtás, sem a vánszorgás nem éri meg!A konkrét eredmények:
-A normál sofőr 6 óra 36 perc alatt teljesítette a távot, eközben 6.5 literes átlagfogyasztást produkált, az útja így 70.2 euroba került.
-Az ólomlábú 5 óra 25 perc alatt ért célba, vagyis megfogott 1 óra 11 percet, de ezt drágán fizette meg: 11.0 literes átlagfogyasztása lett, így 119.1 euroba került az útja - ez nyilvánvalóan nagy ár azért a bő egy óra mínuszért.
-A "skót"nak viszont 8 óra 29 percébe került célba érni - és 5.6 literes átlagot hozott össze, tehát 60.9 euroból abszolválta a menetet - megintcsak egyértelmű, hogy a bő 9 euro megtakarítás meglehetősen sovány vigasz több, mint két órával hosszabb menetidőért.
"Menetidő" alatt értelemszerűen a tiszta menetidőt kell érteni, tehát az "egészségügyi", kaja stb. szüneteket nem számították bele. Belekalkulálták viszont -szerintem jogosan- azt a plusz időt, amit a gyorshajtó azzal töltött el, hogy a nagy fogyasztása miatt neki egyszer meg kellett állnia tankolni is (míg a többieknek nem volt szükséges utántölteniük a célba érkezéshez).
---------------------------------
Nyilvánvaló, hogy mondjuk kevésbé forgalmas (mondjuk, hétvégi vagy éjszakai) időszakban főleg a gyorshajtó eredménye nézett volna ki máshogy - akkor valószínűleg még több időt faragott volna le, de cserébe a fogyasztása is még nagyobb lett volna. Az is stimmel, hogy más típusokkal pl. fogyasztásban kijöhettek volna más eltérések is. Ezzel együtt, úgy gondolom, ez egy meglehetősen tanulságos "pillanatfelvétel" volt