Ezzel nem feltétlenül leszek népszerű, de szerintem tanulságos, egy interjú az országos rendőrfőkapitánnyal, a kiemelések tőlem vannak:
- Egyre kevesebb baleset, haláleset történik az utakon. Eközben újabb akciókról, kampányokról szóló felhívások születnek.
- A közlekedésbiztonság javítása érdekében nagyon sok dolog történt idén. Az objektív felelősség bevezetésén túl januárban indult egy szigorítás a pontrendszerben. Így a notóriusan szabálytalankodó sofőrök előbb elérhetik a jogosítvány elvételéhez szükséges pontszámot, mint korábban. Szintén év elején vezettük be az ittas vezetésnél a zéró toleranciát, tehát a rendőr már a helyszínen elveheti a jogosítványt. Ott van még az "Ittas Vezetés Elleni Charta", amelyet már több mint 200 ezren írtak alá. Ennek lényege, hogy az aláírók a környezetükben lévőkért is felelősséget vállalnak. De nem szabad elfelejteni az uniós, és a saját, magyar rendőrségi akciókat sem.
- Milyen következtetéseket vontak le a megindított programok, illetve szigorítások nyomán?
- A számok pozitív változást mutatnak. Tavalyhoz képest idén az első félévben a személyi sérüléses balesetek 6,64 százalékkal, míg a halálos kimenetelű balesetek közel 30 százalékkal csökkentek. Kimagasló eredmény, hogy az ittasan okozott balesetek igen jelentősen, mintegy 26 százalékkal visszaestek. De nem csak az a fontos, hogy kevesebb baleset történt, hanem az is, hogy az ittas vezetés miatt indított vétségi eljárások száma is lényegesen csökkent. Ebben az esetben a rendőr fogja el az ittas vezetőt, balesetre úgymond nincs is szükség a leleplezéshez. Ez szintén egy folyamat beindulását mutatja.
- Az adatok valóban jó irányba mutatnak, de még mindig hallani súlyos balesetekről. Néhány hónapja például egy unokáját toló nagymamát ütöttek a zebrán...
- Igen, ilyen esetek még mindig történnek. Fontos viszont azt is látni, hogy a baleseteknek nem mindig az autós az oka. A felelősök 62 százaléka személygépkocsi-, 9 százaléka tehergépkocsi-vezető, 8 százalék pedig kétkerekű jármű - tehát motorkerékpár, segédmotor-kerékpár. Viszont a balesetek okozói 8 százalékban maguk a gyalogosok: 750 körül van az olyan balesetek száma, amelyeket a gyalogosok okoztak. Körülbelül ugyanennyi a kerékpáros. A most bevezetett szigorítások leginkább azokra képesek hatni, akik amúgy is figyelnek a szabályokra, illetve nem tudatosan hágják át őket.
- Vannak "visszaesők"?
- Igen, az idén legtöbbször megbírságolt természetes személyt tizenkétszer büntettük meg, ő összesen 600 ezer forintot fizethet. Emellett kétszer vagy annál többször büntettünk vagy szabtunk ki bírságot 1987 főnek, háromszor vagy annál többször pedig 287 főnek.
- És még vezetnek?
- Igen, az objektív felelősségnél történő felelősségre vonásnál, alapesetben ugye nem adunk büntetőpontot, viszont máig mintegy 3 milliárdnyi bírságot már sikerült "kiosztanunk". Ebből több, mint 600 milliót már be is fizettek.
- Egyéb rekordok?
- Van abból is bőven, s ezekben az esetekben nehéz a véletlen szabálytalankodást feltélelezni. Volt autó, amit 30-as táblánál 103-mal fotóztunk le. 40-es táblánál 132, 50-esnél pedig 148 kilométer/óra a csúcstartó. Autópályán egy osztrák állampolgár elérte a 243 kilométeres sebességet, de ellene szalysértési eljárásban kell eljárnunk. A magyar rekord is 243 volt.
- A külföldiek megúszhatják?
- Az objektív felelősséget igen, a felelősségre vonást teljes egészében azonban nem. Az unióban ugyanis szabálysértési jogsegély keretében utol tudjuk érni a szabálytalankodókat. Ugyanez vonatkozik a magyarokra is, ha külföldön szabálytalankodnak.
- Mennyire jellemző, hogy az üzemben tartótól a valódi sofőr átvállalja a büntetést?
- Ez főként jogi személyeknél - azaz cégeknél - történt meg eddig. De ugye épp az a lényege az objektív felelősségnek, hogy többé ne lehessen megúszni a büntetést azzal, hogy valaki - a természetes személy - azt mondja, a családtagom vezetett. A most elmondott büntetések nagy része nem született volna meg az objektív felelősség nélkül, azaz a szabálytalankodók megúszták volna. Az "átvállalásnál" viszont gyakoribb, hogy valaki méltányosságot, mondjuk részletfizetési lehetőséget kér. Egyébként minden büntetést meg lehet úszni, ha a sofőr betartja a KRESZ szabályait. Akkor biztosan nem lesz bírság.
- Az objektív felelősség miatt a Magyar Autóklub alkotmányossági kifogással élt...
- Ennek sorsáról nincs friss információm, amúgy az Alkotmánybíróság dönt majd róla. Szerintem viszont ez működő dolog. Meg kell nézni az autópályákat, meg kell nézni a közlekedést és a baleseti statisztikákat, mind ezt mutatják. Azt gondolom, hogy sokkal visszafogottabb mindenki az utakon.
- További tervek? Lehet még a szabályokon egyéb módon javítani?
- Ahogy már a statisztikáknál is utaltam rá, nem minden csak a szabályokon, vagy rendőrökön múlik. A gyalogosok által okozott baleseteknél látszik mindez a legjobban. A jövőben akciót kívánunk indítani a gyalogosok és biciklisták ellenőrzésére, illetve a gyerekek közlekedési szokásainak javítására is. Emellett 400 újabb sebességmérőt, és 200-220 modern alkoholszondát is beszerzünk a jövőben. Várható a KRESZ további módosítása is. Ezek mind a közlekedésbiztonság javítását célozzák. Felmértük az összes baleseti gócpontot Magyarországon; azokat, ahol voltak halálos, vagy súlyos balesetek. Megvizsgáltuk mi lehet az ok és mi lehet a megoldás. A adatokat pedig megküldtük az érintett közlekedési hatóságnak, önkormányzatnak. Nem is hinné az ember, hogy mennyi problémát megoldhat egy körforgalom. Volt egy tipikus "halál-kereszteződés" a 4-es és a 311-es út kereszteződésnél Cegléd előtt. Két év alatt kilenc halálos baleset történt. Amióta a kereszteződésből körforgalom lett, egyetlen halálos baleset sem történt. A veszélyes kereszteződések megszüntetése viszont már nem a rendőrség feladata, jelezni azonban mi is tudunk.
Egy kérdést azért hiányolok, azok a 30-as 40-es korlátozó táblák vajon mindig indokoltan vannak kint...?