És ezt mikor használja ki?
- Mondjuk akkor, mikor a reszeg biciklis kigurul ele a semmibol es kell nyomni egy irdatlan satufeket.
- Vagy mondjuk eloz, aztan a masik tolja neki, jonnek kozben szemben messze, vissza akar 120-szal sorolni, mikozben fekez. Ekkor is stabil marad a kocsi, nem fog atcsuszni iranyithatatlanul a szembesav arokpartjara, mint en anno a 165-os gumival ugyan ebben a helyzetben.
- Aztan lehet olyan is, hogy elszamolja a sebesseget es tul nagy tempoval megy be egy kanyarba, aztan szelesebb gumival jobban megfogja a kocsit.
Ertelmetlen a 15-16-os gumi alapbol egy kisebb kocsira, eleg lenne szerintem is egy 185/60R14. De 155-165-os gumit nem tennek mar fel egy mai kisautora. Ugyanis jellemzoen ezek is erosebbek, nehezebbek lettek, jobb a zajcsillapitas, ami miatt tobbel mennek vele, mint ha zajosabb lenne. Pl. az 1.3-as Nissan Micraval a haverom is megy siman 140-150-et palyan, oda meg mar nem art egy szelesebb izmosabb gumi. Regebben egy ilyen kocsi annyira zajos, meg instabil volt, hogy 100-120-nal szinte senki sem ment vele tobbet. A haveromek ex-Twingo-jukkal is a 100 mar halalfelelem volt, ahogya a Matizzal sem jo 100 folott menni. Egy mai kiskocsi mar mas teljesen ebbol a szempontbol. Persze, 16-os kerek vicces ezekre, de egy 185-os 14-es teljesen logikus valasztas.
1 szam elteres is sokat jelent, a Jazz-re mikor a 175-os Yokohama A Drive utan feltettuk a 185-os Dunlop FastResponse gumikat sokkal, de sokkal stabilabb lett, meg rovidebb is lett a fekut. Persze, ebben a gumik kozotti minosegbeli kulonbseg is belejatszik, de azert a meretbeli kulonbseg erzekelheto. Nekem pl. a 185-->195 valtas is hatalmas kulonbseget hozott, de nem fogyasztasban...
A palyan amugy nagyon kijon a szelesseg, plane 130 korul vagy ennel az nagyobb sebessegek eseteben. Teljesen mas erzes egy Corolla a 165-os gumival 150-nel, mint a 195-os gumikkal. A 195-tel lehet nagyot fekezni, stabil akkor is a kocsi, mig a 165-tel 140 felett haladni mar halalfelelemmel megy csak. Aztan ne feletsuk azt sem el, hogy a nagyobb atmeroju gumi simabban fut, kevesbe erzodnek a katyuk is.
A masik dolog, hogy egyre nagyobbak a fekek is a kisebb kocsikon, egy 13-as felniben jellemzoen mar nem is fer el a fektarcsa, meg a nyereg. Pl. a Hondank fektarcsaja sokkal kisebb, mint egy Yarise, igy aztan a Civic-re ramegy a 13-as felni is, mig egy Yarisra mar nem.
Az ar meg egy olyan dolog, hogy egy uj Swift vagy Yaris 3 misi folott van. Aki ennyiert vesz uj kocsit, annak elvileg nem kell, hogy szamitson 20e Ft kulonbseg 3-4 evente. Ha szamit, akkor eron felul vette a kocsijat, ugyanis az utobbi esetben hasznalt kocsit kellett volna vennie az illetonek. Az meg mar nem igazan szempont, hogy egy oregebb, hasznalt kocsi tulaja tud-e venni gumit a kocsijara, ugyanis a gyar celkozonsege elsodlegesen az uj-auto-vasarlo.
En azt mondom, hogy jo a szeles gumi, a nagy fekrendszer. Inkabb legyen egy kerek tul nagy, mint tul kicsi, abbol olyan sok baj nem lehet. Fogyasztasban sincsen erdemi kulonbseg, nekem igazabol 2-3 decivel fogyaszt max tobbet a kocsim a 195-tel, mint a 165-tel. Az meg 10 kph sebessegkulonbseget jelol, ha annyira szamit 2 deci, akkor lassabban megyek a kocsival 10-zel.
A gumik kozul is a jobbak csak nagyobb meretben vannak (ez inkabb okozat mondjuk), ezert is jobb egy nagyobb gumi. 165-ben nincsen Dunlop SP Sport 01, de Yokohama Parada vagy Michelin Pilot Primacy HP sincsen. Ami van, az a sok kemeny "eco" gumi, ami nem igazan bejovos nekem. Pl. a Yaris Goodyear GT2-es gumija is egy nagy szar, csuszik vizen, mint a fene, ahogyan egy par eves Michelin E.S. is.