Más téma. Figyi már Bepi, az milyen jellegű "javítás", amit a Kardoskút-Hódmezővásárhely közötti úton hajtottak végre? Konkrétan lefújták bitumennel az út két szélét, majd beszórták apró zúzottkővel és otthagyták. Ez múlt héten történ, azóta dobálják az autók a köveket, nekem is folyton csattog a Clio ablakán a kő, alig várom, hogy be is repedjen. A gond csak az, hogy a hétvégén a Lexus-szal kéne menjek Orosházára. A 47es kiesik, arra addig nem vagyok hajlandó menni míg kész nincs, a fent említett út meg azért, amiért. Ha ilyenkor bereped a szélvédő, akkor mi van? Csak az anyagköltség kb 140e forint, ezt vajon az út fenntartója állja?!
A másik az volt, hogy milyen dilettáns módon voltak képesek leparkolni a munkagépeket az úton. Történt, hogy valamilyen okból állt a munka. A jobb sávban leparkolták a bitument szóró teherautót, a másik sávban pedig, úgy, hogy majdnem összeértek, a kőszállítót. A kettő között nem maradt hely elmenni, tehát a forgalmat leterelték a menetirány szerinti bal oldalra, annak is a füves részére. Előttem pont egy kisbusz szenvedett a teherautó melletti elmenéssel. Az volt ugyanis, hogy balról egy árok volt, aminek a szélén kellett a busznak elmennie. Konkrétan majdnem hozzáért a kőszállítóhoz, de még így is olyan szögben dőlt az árok felé, hogy komolyan azt hittem bele fog borulni. (kb 15-20 fokban dőlt, szemre) Én még csak-csak elfértem a Clióval, de ha jön egy termetesebb gép arra, akkor megáll a forgalom...
Flekkezés, vagy felületi bevonat készítés. Ezt akkor használjuk (pl. idén Békés megyében majd 100 000m
2, amikor az út profilja még jónak mondható, de repedések már keletkeztek a burkolaton olyan mennyiségben, amiket repedéskiöntéssel már nem lehet kezelni. Új aszfalt réteg terítésére nem adnak pénzt, ellenben, a felületi bevonat a tapasztalatok szerint - és ha minden körülmény megfelel a technológiai utasításban leírtaknak -, kb 7-8 évre konzerválhatja az utak állapotát, nem kátyúsodik ki olyan könnyen. Ez annak köszönhető, hogy a C65B4 jelű bitumenemulziót permetezik meglévő butkolatra, majd erre - ugyanazon célgéppel (Vyko) - a KZ4/8 zúzalákot szórják rá, amit végül behengerelnek. Jobb esteben 12 tonnás gumihengerrel, rosszabb esetben csak egy 1,5 tonnás kis acélhengerrel. A többit megoldja a forgalom és a nap melege (megköt, megkövesedik a bitumen és a kőváz gyakorlatilag végleg beleragad a forgalmi terhelés hatására).
A munka elvégeztével legalább 1-2 hétig 40km/h sebességkorlátozás él minden ilyen bevonatolt szakaszon. Pontosan azért, hogy, ha mindenki betartaná ezt, akkor nem csapná senki és semmilyen jármű a követ a másik szélvédőjére. 60-nál, már a teherautók csapják a követ, ezekkel nincs, mit tenni, tudtommal, a közút ilyen kárért nem fizet. Kátyú kárért és saját teherautónkról esetlegesen leszóródó kő általi sérülésért - amennyiben bizonyítható - igen.
Ez egy kényszer megoldás, nekünk sem jó, de ez van, ezt lehet csinálni. Vagy megyünk továbbra is a kátyús, deformálódott, felborult útjainkon. Ez a szar megoldások közül a legkevésbé szar. Komfort érzet csökken a bevonat zajossága miatt, a motorosok nagyívben kerüljék ezeket az utakat, mert garantált az elfirkálás, és a kőváz még a munka után hetekkel is helyenként ki-kiverődhet.
A jelzett, Kardoskút-Hódmező szakasz vélhetően nem a mienk, mert a mieink másfelé dolgoztak ma, éppen helyszíni szemlét tartottunk náluk, azért tudom.
Tudom, a következő kérdés az, hogy ha már a 47-es járhatatlan, nem-e lehetett volna ezekkel a munkákkal is várni, hogy mint kerülőutak, járhatóak legyenek. A válasz: NEM. Éppen a lokálisan megnövekedett forgalom miatt csináljuk ezeket, hogy a mellékúthálózat a terelő funkció ellátása alatt jelentősen ne romoljon tovább. A technológia rendkívül időjárás érzékeny, a fogadó felület hőmérsékletének minimum 32 Celsius-nak kell lennie, ergo, csak jó időben végezhető ez a munka. Az időjárás, pedig nem veszi figyelembe, hogy a 47-es ezalatt járhatatlan.
Azért a dilettáns gépparkolásért én kérek elnézést, ez a dolog a mindenkori jelenlévők hibája. Nyugodtan lehet nekik szólni, hogy rendeződjenek legyenek szívesek úgy, hogy a forgalom biztonságát ne akadályozzák, veszélyeztessék. Nagyobb forgalmú utakon, ilyen munkáknál egy-egy jelzőőrt szoktunk beállítani a géplánc elé és mögé, hogy jelzőtárcsával irányítsák a forgalmat.