Nemcsak az eredetvizsgálat lett lehúzós már, eléggé lehetne vitatkozni a vagyonadó járművekre vonatkozó részén is, ugye hogy csak teljesítmény alapján értékelik. Ha már a lakásnál értékalapú szabályozást akartak, akkor racionálisabb lett volna így kezelni a járműveket is.
Erről már volt szó, - mondhatnám, hogy a vitatkozás kipipálva... - ez közel sem ilyen egyszerű. A járműveknél még nehezebb megállapítani a pontos forgalmi értéket, csak másképp nehéz, mint az ingatlanokét.
A járműveknél viszonylag pontosan belőhető a pillanatnyi piaci ár, csak éppen az folyamatosan változik (csökken), ráadásul éppen a nagyértékűek esetében nagyobb a csökkenés. Egy januárban még 20 milliót érő autó fél év múlva akár több millióval kevesebbet taksál, és akkor melyik után kellene fizetni? A teljesítményadat viszont hivatalosan nem változik, és valljuk be, valahol (egy személygépjármű esetében ez nem a fellegekben lévő szám) egy határ felett tényleg feleslegesek a lóerők. Persze mindenki úgy gondolná meghúzni a vonalat, hogy ő még alá essen, de szerintem a 125kW nem egy valóságtól borzalmasan elrugaszkodott szám. (Tudom, lehetne azt mondani, hogy pl. a kg/LE arány is belejátszik, tehát nem mindegy, hogy egy 1200, vagy egy 2500 kg-os autót hajt ekkora teljesítményű motor, de igazságos rendszert nem lehet kitalálni - tény, hogy nem ez a mostani áll hozzá a legközelebb.)
Az ingatlanoknál meg a piaci értéket nehéz belőni (itt is az értékkel arányosan nő a nehézség mértéke), maga az ár tk. elég stabil. De lenne rá módszer, hogy lehetne mégis okosabban. Dániában bemondásra kell fizetni, olyan érték után, amit mondasz róla. DE. Ezt írásban rögzítik, és ha el akarod adni, az államnak elővételi joga van rá az általad "becsült" értéken.