Sok pénz van a a túlterhelésben, nem csoda, hogy nem használ az ellenőrök sorozatos bukása, ezért kell változtatni.
A múltkor beszéltem egy maszek kamionos ismerőssel, mérges volt, mert először fogták meg és rögtön kapott egy 500ezres bírságot. Egészen addig pampogott, amíg meg nem kérdeztem tőle, hogy a családját a megnövekedett féktávon belülre rakná szívesebben, vagy a nyomvályúkkal röptetné le az útról. Többet nem panaszkodot (nekem).
EZ AZ! Ez jelenleg egy ördögi kör: tonna/km/Ft az elszámolásuk alapja, azaz, adott járművel egységnyi idő alatt minél több árut szállít le, annál több pénzt keres. Igaz, eközben extrém módon rövidíti le az adott útszakasz élettartalmát.
Élő példa: M3-as út M35-ös elágazásig elkészült az autópálya anno, majd folytatták az M35 nyomvonalán a munkát. Beszállítói útvonalnak az újonnan megépített M3-as pálya szolgált. 3 év alatt repedezett szét a burkolat és nemcsak a legfelső kopó réteg, hanem az alatta lévő kötő- és alaprétegek is.
Az elvi ötlet nem volt rossz, hogy bányától autópályán hordják a töltésanyagot a helyszínre, csak azt nem gondolták át, hogy az autópályák alapja és burkolatai nem az extrém igénybevételnek van tervezve, építve. Itt néhány hónap alatt több millió köbméter anyagot szállítottak be rajta. Elgondolkodtató, hogy 2-3 év alatt - 15 év ezeknek a gyorsforgalmi utaknak a tervezési élettartama kötő- és kopóréteg szinten - sikerült tönkretenniük a 30-35, vagy még nagyobb terheléssel közlekedő nehézgépjárműveknek csak egy ilyen banális tévedés miatt. Gondolhatod, mekkora szorzóval rendelkezik egy nyerges vontató dinamikus rongáló hatása a személyautóéhoz képest. A kamiont 40 tonnás bruttó tömegűnek vesszük, 11,5 tonnás tengelyterheléssel. Ekkor a szállítható maximális tömeg 25,5 tonna. Amennyiben autópályaépítéseknél közel van a kőbánya (lásd fenti példa), úgy gond nélkül szállítják a 4 tengelyes gépek ennek közel dupláját, rövid távon elbírják! A munka halad, a szállító jól keres, a beruházó is örül, hogy a nyersanyag mindig megfelelő mennyiségben a rendelkezésre áll, csak éppen a beszállítói utakkal nem kalkulál senki, hegy azokat a kivitelezés befejeztével szintén fel kellene újítani (megfelelő méretezést követően, szakszerűen!). A nagyobb kivitelezők szoktak valamit "taknyolni", de az csak egy "smink"-jellegű beavatkozás, hogy láttassák, ŐK csináltak valamit... na, mindegy, ez csak egy kis szösszenet volt...