Nos 30-40 éve elég kötött volt egy villanymotor alakja, de már akkor is 90% körüli hatásfokkal üzemelt és a nyomatékgörbéje és a teljesítménye is kiváló volt. Lehet hogy 100 ezrenként szénkefét kellett cserélni pár száz, de legyünk nagyvonalúak pár ezer forintért, de ezt még most is be lehetne vállalni
Az érdekes kérdés hogy egy elektromos autó a dugóban állva klímával-fűtéssel felhasznál 1 kW-ot, míg egy belsőégésű motor 10-15kW-nak megfelelő üzemanyagot. Ekkora teljesítménnyel villanyautónk már nem is városi tempóval haladna. Fogyasztásban 1,5 liter üzemanyag energiatartalma kell nekik 100 km-en, és akkor itt lehet veszteségekkel, meg erőművi hatásfokkal számolni mert tartalék az van bőven
Nagyon elő lettek véve a dízelek
Euro6 esetén azonos feltételek vonatkoznak mindkét motorra, kár külön kasztként tekinteni rájuk. Azonos a megengedett korom és NOx is már ha sikerül betartani
Pár füstös buszt és chiptuningos vagy lógó belű dízelt leszámítva Euro3 óta is elég tiszták és az még csak nem is túl szigorú.
Nem mondom néha én is lezárom a szellőzőt ha egy kiöregedett verda odalép, a buszokról meg ne is beszéljünk, de a modernebbeket abszolút nem érezni akárhogy ökörködik a sofőr.
Ez meg hogy a modern dízel károsabb az egészségre, mint a régi ez egy mendemonda. Figyelmeztettek hogy még veszélyesebb lehet a kisebb koromszemcse, de igazából gőzük sincs, nem is mértek, vagy mutattak ki semmi konkrétat úgy értem melyik méretből melyik mennyit bocsát ki és az milyen anyagokat tartalmaz, mert maga a szén önmagában nem túl mérgező. Az meg hogy maga a városi por-köd-szmog elemezve tartalmaz azbesztet, nehézfémeket, vegyipari anyagokat, vagy éppen gumicsizma, PVC vagy kábel elégetéséből maradványokat az ne a dízelek hibája legyen már...
Na azért egy 30-40 éves villanymotor (amit jármű hajtásra szántak), meg egy modern agymotor között van némi különbség. Úgy ég és föld...