Az olajteknő így is elég sérülékeny, amennyiben a leeresztés szempontjából optimális helyen lenne, még inkább az lenne.
E12 száraz feltöltési mennyisége 4,5l, normál olajcsere esetén 3,7l azaz majdnem 20% nem kerül lecserélésre.
A 10%-hoz nem keveset kell ügyeskedni.
Mivel az olajcseréket üzemi körülmények között szinte futószalagon végzik, ezért biztosan bele van tervezve a le nem cserélt mennyiség. A maximális mennyiség ürítése éppen azért nincs gyárilag előírva, mert egyébként nem lehetne rentábilisan megoldani. Az biztos, hogy a maradék fáradt olaj nem tesz jót a kotornak (pl. savas), az alaposabb csere biztosan előnyösebb. Az megint más kérdés, hogy az autó mennyi idős korában lehet ezt egyáltalán (ha lehet) kimutatni.
Szerintem ezt belekalkulálták például a 15 ezres/1 éves csereintervallumba, ami egy nagyon masszívan túlbiztosított érték a ma kapható olajok minősége mellett (legyen az akár egy átlagos, márkás 10 W-40-es).
Úgyhogy ennél többre törekedni tényleg a "jóleső maximalizmus" kategória
... Ártani nem árt, de nem is szükséges.
A Camrym gyári olajcsere-intervalluma 7.500 km, ami konkrétan egy vicc, gondolkodás nélkül felülbíráltam. Nem a hasamra csapva tettem ezt - arra alapoztam, hogy egyrészt sokkal jobb olajat használok, mint amivel anno a 80-as évek legelején a tervezők számolhattak; másrészt nem pörgetem a motort; harmadrészt sokat megyek hosszú távokon. Amíg a Camry volt az "első vonalbeli" autóm, átlagosan évi 25 ezret mentem vele. Az olajat pedig 15 és 23 ezer közötti intervallumokban cseréltem, részben annak függvényében, hogy ez a táv mennyi idő alatt került bele. Hogy ez mennyit "ártott" a motornak, azt ma, kicsit korábban már leírtam
Senkit nem akarok ezzel arra buzdítani, hogy kövesse ezt a gyakorlatot. De arra azért szeretnék utalni, hogy a gyári csere-intervallum egy rettentően sok tényezős kompromisszum, és mindenekfelett a túlbiztosításra apellál - legalábbis a Toyotánál biztosan. Én ehelyett, legalábbis a saját autómnál, részben áttértem az "állapot szerinti karbantartás" gyakorlatára.