Tavaly nagy vitát folytattunk, hogy van-e értelme a roncsautó-programnak, amit nálunk nem, Európa számos országában viszont bevezettek. Most egy újabb, érdekes adalékkal bővült a kérdéskör:
Azt olvasom a teletexten, hogy májusban már az egymást követő második hónapban csökkent az új autók eladása az uniós országokban, ráadásul erősödő mértékben. Míg áprilisban 7,4%, májusban 9,3% volt a csökkenés mértéke. Szakértők szerint az ok a roncsautó programra vezethető vissza, ami tavaly még volt, idén már nem. (Megjegyzem, ez az erősödő tendenciára nem ad magyarázatot...) Magyarországon a csökkenés mértéke jóval nagyobb, a tendencia viszont fordított volt e két hónapban: az áprilisi 45,7% (!!) májusra 24,9%-ra mérséklődött - ez ugye azt is jelenti, hogyha a magyar adatokat kivesszük az összesből, akkor az európai csökkenés mértéke még nagyobb. Minden szám az egy évvel korábbi hónaphoz mérve értendő.
A fenti információmennyiségből a konklúzió számomra annyi, hogy a roncsautó program nem oldott meg semmit, hiszen az eladások a projekt befejeztével újra csökkennek. Azt persze hangsúlyozni kell, hogy ítéletet csak akkor lehet(ne) mondani, ha ismernénk az összes ezzel kapcsolatos számot. (pl. hány kereskedő élte túl ennek köszönhetően, és mibe került ez az adott államnak. Lehet, hogy rosszul gondolom, és kisebb ráfordított összeg segítségével sikerült így X számú munkahelyeket megmenteni, mintha nincs a program, emiatt bezárnak Y számú kereskedést, és létrehoznak Z új munkahelyet - ahol Y-Z=X)
Szerintem a nagy ipari országok, autógyártó nagyhatalmak csak tudják, hogy nekik megérte a roncsautó program (bonyolultabb összgazdasági dolgok ezek, mint egy teletextes számsor elemzése), kevesek vagyunk mi, semmi iparági közgazdasági tudással, és rálátással, hogy itt a toyota fórumon megmondjuk a frankót. Ezekben az országokban a 2008-ashoz képes az eladások plusz mínusz 5%-okat ugráltak, köszönhetően a programnak.
A nagy kérdés, hogy nálunk, kicsiny hazánkban kellett volna e vagy nem. Ugye nekünk
minden évben feleződött a korábbi évhez képest az eladott új autó számunk, nem 5-9%-os visszaesésről beszélhetünk. A lakossági autóeladások meg lehet még durvább számban csökkentek, hisz a cégautók sokat nyomnak a latba.
Azt meg mindenki döntse el magában, hogy jó e a nemzetgazdaságnak, hogy tulajdonképpen meghalt az újautó eladás Magyarországon, illetve hogy hány ember lett munkanélküli, mennyi segélyt kell ezek után fizetni,és mennyi adóbevételtől esik el az állam.
De hogy világosan beszéljek: mivel az autószektorral kapcsolatban semmilyen intézkedés nem történt a gazdasági válság során, így szerintem sosem tudjuk meg, mi lett volna a jó, mit lehetett volna tenni.
UI:
és azt se felejtsük el, hogy a mi országunkban is rengeteg kisebb nagyobb autóipari cég működik, a gyártó Audi-Suzuki-ról nem is beszélve, amiknek életmentővolt az európai roncsautó programok bevezetése...... szóval roppant bonyolult dolog egy gazdaság, szerintem az, hogy a válságban 2év után jelentkezik egy, a roncsprémiumos eladásokhoz mért 5-8%-os esés, semmit sem jelent, sőt, én olyanokat is olvastam, hogy pl. Németországban még bővülni is tudott a piac a roncsprémiummal.