Tavaly nagy vitát folytattunk, hogy van-e értelme a roncsautó-programnak, amit nálunk nem, Európa számos országában viszont bevezettek. Most egy újabb, érdekes adalékkal bővült a kérdéskör:
Azt olvasom a teletexten, hogy májusban már az egymást követő második hónapban csökkent az új autók eladása az uniós országokban, ráadásul erősödő mértékben. Míg áprilisban 7,4%, májusban 9,3% volt a csökkenés mértéke. Szakértők szerint az ok a roncsautó programra vezethető vissza, ami tavaly még volt, idén már nem. (Megjegyzem, ez az erősödő tendenciára nem ad magyarázatot...) Magyarországon a csökkenés mértéke jóval nagyobb, a tendencia viszont fordított volt e két hónapban: az áprilisi 45,7% (!!) májusra 24,9%-ra mérséklődött - ez ugye azt is jelenti, hogyha a magyar adatokat kivesszük az összesből, akkor az európai csökkenés mértéke még nagyobb. Minden szám az egy évvel korábbi hónaphoz mérve értendő.
A fenti információmennyiségből a konklúzió számomra annyi, hogy a roncsautó program nem oldott meg semmit, hiszen az eladások a projekt befejeztével újra csökkennek. Azt persze hangsúlyozni kell, hogy ítéletet csak akkor lehet(ne) mondani, ha ismernénk az összes ezzel kapcsolatos számot. (pl. hány kereskedő élte túl ennek köszönhetően, és mibe került ez az adott államnak. Lehet, hogy rosszul gondolom, és kisebb ráfordított összeg segítségével sikerült így X számú munkahelyeket megmenteni, mintha nincs a program, emiatt bezárnak Y számú kereskedést, és létrehoznak Z új munkahelyet - ahol Y-Z=X)