Én nem szeretem ezt a "korához képest" szöveget . Egy autó vagy jól néz ki , vagy nem - ez egy objektív mérce . Utálom , amikor egy öreg autó hirdetésébe beleírják , hogy "korához képest jó állapotban" - ez mit jelent , hogy még épp nem esik szét :shock: ?
Van egy skála , amelyet az autók állapotának az értékelésére szoktak használni , legalábbis német területen . Ez 1-től 6-ig osztályozza az autók állapotát , ahol az 1-es a vadiúj állapot , 6-os a menthetetlen roncs . 5-ös a menthető , de működésképtelen ; 4-es a technikai és optikai hibákkal bőven rendelkező , de működőképes ; 3-as felel meg egy jó állapotú használt autónak , amit általában a "megkímélt" jelzővel szoktak jellemezni ; 2-es már kimondottan jó állapot , legfeljebb minimális hiányosságokkal . Ezeken belül szoktak adni plusz és mínusz jeleket is , tehát mondjuk 3+ , 3 , 3- és így tovább - kivéve az egyest , abból csak 1- és 1 létezik .
Na mármost , csak a miheztartás végett , PROFI (!!!) restaurációkra szoktak adni 2-es , esetleg 2+ osztályzatokat . Az 1- jegyet rendkívül ritkán érik el , ez olyan szint , amelyre bárki nyugodt szívvel használná a "tökéletes" jelzőt . 1- jegybe már nem fér bele a legapróbb kis karc , illesztési pontatlanság , a kelleténél 1 mm-re jobban kilógó tömítés , a legapróbb fényezési hiba stb. sem . Az 1-es pedig , ahogy már mondtam , a gyári új állapot .
Eszerint a rendszer szerint az én Camrym , ha félreteszem a tulajdonosi elfogódottságot , talán megkapna egy 3-as osztályzatot . A Corona 4- , ez is csak azért , mert nagyjából üzemképes . De igazából teljes restaurációra szorul(na) , amelynek során komplett szét kéne bontani , szinte minden karosszéria-elemét javítani , és rengeteg más egyéb alkatrészét (főleg az utastérben) pedig cserélni .
És ez a mérce NEM VESZI FIGYELEMBE AZ AUTÓ KORÁT , szerintem nagyon helyesen . Ha azt mondom , hogy "jó állapot" , akkor elvárom , hogy ez ugyanazt jelentse egy 5 , egy 15 és egy 25 éves autónál egyaránt . Persze , az más kérdés , hogy a 25 éves autó esetében ez nagyobb érdem , kétségtelenül - de most nem is erről volt szó .
Furcsa nekem ez az osztályozás. Azt írtad, illesztési pontatlanság, karc, stb. Ezek szerint 1 most futószalagról legördülő átlag autó se 1-es, mert karc mentes fényezés nincs, mint tudjuk, és illesztési gondok az autók 50%-ánál előfurdulnak már új korukban, pláne az olcsó kategóriába. Ezek szerint a Yarisunk ami 1,4 éves max 2-es, mert már karcos, és vannak rajta illesztési gondok, mióta kicsit kapott.
Szoktam látni felénk 1 Toyota Cressida, vagy vmi hasonló nevű kocsit, azon sztem nincs forgalmi, na annak 1 ökölnyi helyen nincs kasznija, és rozsdás az alja mindenhol. 1 mázlija van, jó a mocija, és barna, tehát nem látszik rajta a rozsda annyira, na az van gáz állapotban. Ez a korához képest is rozzant
Szal szerintem azért nem jó ez a korához képest, mert ez nézőpont kérdése. Ezért nem szeretem, ha 1 autóra ez rá van írva. De ez nálam a következőt jelenti most szigorúan a külsőre tekintve:
Trabi esetén pl aminek minden kaszni eleme megvan még, és valamilyen színben pompázik
Lada esetén, ami mondjuk 10 éves, annál nem gáz, ha alul rozsdásodik sztem.
10 éves Német kocsi, nem gáz, ha felületesen rozsdásodik, de csak foltokban.
20 éves Német kocsi, még egészben van
(kivéve Merci)
stb...