Szavazás

Mennyire jól tuningolható a Yaris?

Nagyon, azt se tudom, mit vegyek bele :)
14 (15.9%)
Közepesen, elég sok cucc kapható hozzá.
31 (35.2%)
Alig, nem sok lehetőség közül lehet választani
20 (22.7%)
Nem tuningolható. Így jó, ahogy van :)
23 (26.1%)

Összes szavazó: 86

Szerző Téma: Yaris tuning  (Megtekintve 557689 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

SzzS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1930
  • A GONOSZ!
Yaris tuning
« Válasz #570 Dátum: 2004.11.04 08:34:10 »
Gátlókkal kapcsolatban van egy nagyon jó szakember,most az ő nyilatkozatát olvashatjátok:

A kezdetekről…

A 80- as években Zsigulival versenyeztünk. Történt egy Salgó Rallye alkalmával, ( azt hiszem 1986-ban )hogy tönkrementek az akkoriban menőnek számító Bilstein lengéscsillapítóink, melyeket Budapesten, a Cserkúti műhelyben egy idős bácsika javított meg. Akkoriban még nem voltak lengéscsillapító javító műhelyek, ezt a címet is igen nehezen szereztük meg. A javítást követően visszamentünk Tarjánba, ott kiderült, hogy egy csepp olaj sem maradt a gátlónkban. Bosszantott a dolog, ezért úgy döntöttem, magunk próbáljuk megjavítani. Szétszedtük és rájöttünk, hogy egészen egyszerű ezek javítása, amennyiben van hozzá alkatrész. Persze akkoriban semmi nem volt hozzá… Megkaptuk a világútlevelet, ami abban az időben kuriózumnak számított és Németországba utaztunk alkatrészért. Ott mondták nekünk, hogy elég Bécsbe mennünk, ahol szintén van partnere a Bilstein gyárnak, alkatrészeket tőlük is beszerezhetjük. Egyszerűen nem volt senki, aki akkor Magyarországon ezzel foglalkozott. Egyre több lengéscsillapítót javítottunk, szép lassan híre ment a dolognak…Eleinte rengeteg alkatrészt mi magunk itthon gyártottunk, később a baráti kapcsolatunkból üzleti kapcsolat lett, így mi lettünk a Bilstein cég Magyarországi partnere.


Mi az alapvető különbség az utcai, illetve a sport gátló között?

Teljesen más, szinte minden tekintetben. Felépítése, megbízhatósága, működési elve, nem érdemes tovább sorolni…Az utcai lengéscsillapítóknál lényeges dolog a stabilitáson felül a komfort. A versenyautó, melyben sportgátlók vannak, leginkább egy szekérhez hasonlítható. Még azt is érzi az ember, ha átmegy egy kavicson. Ezek a gátlók speciálisan erre a célra épülnek gyárilag. Borzasztó terhelést kap minden útburkolaton,legyen az aszfalt,vagy murvás,kavicsos terep. Nyílván ezek élettartama lényegesen rövidebb,mivel egy átlagos verseny alkalmával a sport,vagy rallye gátló annyit kap,mint egy utcai 50 ezer kilométer alatt…


Léteznek tipikusan márkához készített lengéscsillapítók?

Vannak gyári ajánlások, esetenként egy-egy típushoz 10-15 keménység közül választhatunk, attól függően, hogy milyen célra használjuk ( pálya, rallye, rallycross,stb. ) A külföldi útminőségek teljesen mások, emiatt több esetben a „gyári” kemény lengéscsillapítót nekünk még puhítani kell, hogy megfelelő legyen a Magyar gyorsaságikhoz. Tipikusan nagyon jók a Subaruhoz kínált Prodrive lengéscsillapítók, melyhez ők maguk gyártanak speciális házat. Itt 20-25 keménységből választhatunk, persze ezek ára igen borsós.


A versenyző, illetve a szerviz tud állítani a lengéscsillapító keménységen?

Az alapbeállítást a gyár elvégzi, ahhoz a rugóhoz, ami lengéscsillapítón lesz. Ezért fontos, hogy legyen külön murva, illetve aszfalt futómű. Ezek hosszban és rugóerőben is eltérnek egymástól. Egy profi lengéscsillapítón általában 3 állítási opciót kínál a gyár, mely manuálisan elvégezhető a szervizparkban a pilóta igényeinek, képességének megfelelően. Több esetben előfordul, hogy telefonon keresztül „állítok” gátlót egy adott versenyző részére. Ők maguk elállítják, ezzel sokkal rosszabb eredményt kapnak. A Bilstein instrukciói szerint nem „érdemes” belenyúlni az általuk előre beállított értékbe. Pontosan, minden igényt kielégítően be lehet állítani az értékeket a tesztek alkalmával, ezek után nem érheti meglepetés a pilótát.


Ha jól tudom, hogy a megerőltetett igénybevétel miatt „felpuhulnak” a lengéscsillapítok a gyorsasági szakaszok végére. Mivel lehet ezt a problémát áthidalni?

A Peugeot, illetve Citroen Saxo –nál ez tipikus probléma, főként a hátsó lengéscsillapítóknál, ezek igen „erőltetett” futóművek. Ezeknél a típusoknál műanyag burkolatot húzunk a gátló házra, amit vízzel hűtünk. Vagy direkt módon vizet porlasztunk menet közben a gátlóra, így a pára hűti. Ma már nincsenek igazán hosszú gyorsasági szakaszok, így igazából nem ez a fő probléma, ha a hiba történik. Talán a veszprémi lőtér, ami nyáron, forróságban, igazi katasztrófát jelent a futóműnek. Az a szakasz nem a gyorsaságról, hanem a futómű beosztásáról szól… Valószínűleg a VB-s gyorsaságiknak is azért ennyi az össztávjuk, mert a futómű nem bír többet. Elpuhulnak, ellágyulnak, képtelenség úton tartani ezeket az autókat. Amennyiben 200 Celsius fölé megy az olaj hőmérséklete, a gátlót cserélni kell, legalábbis,ha tovább szeretnénk versenyezni.


Belső felépítésben milyen különbség van az utcai és a sport gátló között?

Mindkét típus alapvetően olajos rendszerű. Versenycélra jellemzően az egycsöves, nagynyomású gázos lengéscsillapítót használjuk. Itt teljesen elkülönül az olajtér a gáztértől, membránnal, vagy dugattyúval választjuk el egymástól. A kétcsöves rendszernél közös az olaj és gáztér, ezeket inkább az N-es autókban használjuk. Az egycsöves rendszerű a megbízhatóbb és strapabíróbb.


Van igény az „utcai” keményítésre is?

Természetesen, sőt, ebből van több. Mi utcai sportnak nevezzük. Itt a rugóstag gyári marad, csak a lengéscsillapítókat keményítjük. Vannak gyári, kifejezetten utcai autóba való gyári rugók, gátlók, igény szerint ilyeneket is beépítünk, átalakítunk. Volt olyan autó, amit annyira leültettünk a vevő kérésére, hogy még kint is megcsodálták. Ott ugyanis csak addig ültetik le az autót, ameddig a gyári szett engedi. Mi még ezeken is tudunk alakítani.


Visszatérve az autósporthoz. Milyen szakágakban képviselteti magát a „Katona” gátló a rallye-n kívül?

Tereprallye, motorcross, pálya autók,tehát szinte minden műfajban. Kivételt képeznek a Forma autók és azok a prototípusok, melyekhez csak a teljesen speciális, vagy egyedileg gyártott futómű alkalmazható.


Volt már igény teljesen egyedi, illetve speciális lengéscsillapító gyártására?

A Dakarban is induló Szalai Balázs keresett meg azzal, hogy „másoljam” le neki az Amerikában erre a célra gyártott méregdrága, speciális Bilstein lengéscsillapítókat. Ezek kb.1 méteres darabok, amikbe 2-3 liter olaj szükséges. Működésüket tekintve ezeknek a gátlóknak jutott a legmostohább sors, hisz 24 órán keresztül, forróság,homok és az autó magas össztömege ostroma alatt vannak.


Produkálható az „igazi”,gyári minőség?

Amennyiben beszerezhetőek az eredeti alkatrészek, úgy igen. Mivel nagyon jó kapcsolatunk van a gyárral, így minden extrém dolog megoldható,ami nem,azt legyártjuk:)


Kérnek véleményt Tőled a versenyzők , vagy Ők maguk mondják meg, pontosan mit szeretnének?

A legtöbb esetben kőkemény lengéscsillapítót kérnek. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy szétoszlassak egy rosszul beidegződött tévhitet. Az autó nem kizárólag a lengéscsillapító miatt lesz kemény, sőt! Sokkal fontosabb a kemény rugó, mivel az autó ettől lesz „lenyomhatatlan” , nem a gátlótól. A futómű talán legfontosabb eleme. A rugóval állítunk futómű magasságot, keménységet. A gátló tulajdonképpen ,mint az nevéből is adódik, csak csillapítja az út egyenetlenségeit. Tehát az utcai autókban, ha csak gátlót keményítünk, még nem kapunk megfelelő eredményt. Szintén rossz megoldás, ha vágunk a rugóból, hisz ezáltal egy idő után elgyengül. Néha tanácsolom nekik, hogy állítsák egy fokkal gyengébbre a gátlót, meggyőződésem, hogy gyorsabb így az autó, nem pattog annyira. Vizes úton is puhítani kell rajta, pláne, ha nem megfelelő a gumiválasztás. Van,aki hallgat rám és van aki csak pár kaland után állít a futóművén.


Miben rejlik a különbség az utcai és a rallye futómű között, a gátlókon és rúgókon felül?

Alapvető különbség, hogy nem alkalmazunk gumi szilenteket , melyek nagy tempónál engedik megnyúlni a futóművet. Tehát a GL - szemes futóművet alkalmazzuk, melynek lényege, hogy igen agresszívan az úton tartja az autót, semmilyen oldalmozgást nem enged. Hátránya viszont, hogy azonnal szakad, ha odaütjük valamihez és persze lényegesen drágább, mint a hagyományos megoldás. A gyári autóknál nincs mese, mert azokat eleve így építik, a Ladáknál bronz, illetve speciális gumiból készült szilenteket alkalmazunk, ezek évek óta jól beváltak. Lényegében a három elem mindegyike ( rugók, gátlók, GL-szemek ), szükségesek ahhoz, hogy megfelelő rallye futóművet kapjunk. Természetesen nem árt, ha van garnitúránk aszfaltra és murvára, hisz ezek mindegyike más és más. Régen, amikor még 30 Zsiguli volt a mezőnyben, még álmodni sem mertünk olyan futóművekről, amikkel ma versenyeznek. Persze akkor az sem volt kérdéses, hogy melyik futóművel menjünk, meg milyen gumival….Ma viszont nem tudsz eredményes lenni a megfelelő futómű, gumi nélkül. Hiába a nagy lóerő, spéci váltó ,ha nem tudod az útra „átadni”,mit sem ér.


Említs néhány párost,aki a hazai mezőnyben Katona lengéscsillapítóval megy!

Nehéz lenne felsorolnom, hisz gyakorlatilag mindenki, aki nem bérelt autóval megy, nálunk csináltatja a gátlóit, futóművét. A külföldről bérelt autókhoz általában gyári szetteket hoznak, amit kint újíttatnak fel a versenyt követően. A hazai versenyzők szinte kivétel nélkül „megtalálnak” előbb-utóbb.

Forrás: www.toljadneki.hu
SzzS

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #571 Dátum: 2004.11.04 14:09:12 »
Idézetet írta: "SzzS"
Gátlókkal kapcsolatban van egy nagyon jó szakember,most az ő nyilatkozatát olvashatjátokSzzS


Cikkezgetünk cikkezgetünk?? Persze nekem sem kell több. Olvastam az eredeti tördelésben is a lent linkelt oldalon. Ott még az elérhetősége is fent van. Persze, hogy felhívtam Katona urat. Amit tapasztaltam: Szakember. Komoly. Segítőkész. Nem kertel. Érti a dolgát. Nincs megoldhatatlan.

A lényeg a lényeg, megveszem a Weitecet, mert nem lehet sok baj a verdával csak a sok cuccot kell elfelejteni, illetve ilyen esetben óvatos vezetési stílust kell prezentálni. Véleménye szerint 5-6 centis ültetésnél lehet, van gond. A mi kis 3 centink ártalmatlan.

Kösz a segítséget mindenkinek. Nehéz szülés volt, de döntöttem :mrgreen:  :tonqe:  :supz:  :partyman:  :dancing:   :thankyou:  [smilie=sm48.gif]  [smilie=sm40.gif]  [smilie=sm38.gif]  [smilie=sm15.gif]
Üdv: Kishaver 74

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Yaris tuning
« Válasz #572 Dátum: 2004.11.04 15:06:19 »
Idézet
Na ez már jobban elgondolkodtat az ültetéssel kapcsolatban. Felütött a rugó, vagy csak simán kényelmetlen volt. Nagy különbség. Az egyik az autó kárára van, amit nem tűrök, a másik csak az utas kárára, ami nem nagyon zavar. Tehát: Felütött??? vagy csak kényelmetlen volt???

Szó sincs felütésről! Az az Enzo rugó is olyan, hogy van egy puhább meg egy feszesebb része! Az a feszes pont azért olyan feszes, az felütni nem nagyon tud! Csak simán kemény volt!
Idézet
A lényeg a lényeg, megveszem a Weitecet, mert nem lehet sok baj a verdával csak a sok cuccot kell elfelejteni, illetve ilyen esetben óvatos vezetési stílust kell prezentálni. Véleménye szerint 5-6 centis ültetésnél lehet, van gond. A mi kis 3 centink ártalmatlan.

Jó döntés, szerintem teljesen meg leszel elégedve vele! Hátul az utas meg le van szarva...  :lol:  :lol:
Lehet egy kérésem?! Ha bent lesz a gépedbe szólj... Próbakör???  :wink:
Idézet
Kösz a segítséget mindenkinek. Nehéz szülés volt, de döntöttem

Na végre...  :mrgreen:  :twisted:
Xanyi

deric

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 168
Yaris tuning
« Válasz #573 Dátum: 2004.11.08 08:47:27 »
Hali

tegnap összekerültem egy vti civic-el elötte még a lámpánál duncsiztunk
és elmondta neki nuku kat. és állat a gép. aztán jött a nyomulás hát a rajtot eléggé elrontotta egy hosszt simán kapott 1.-es végén aztán lassan
jött föl én meg a 4.-et rontottam el így ott simán elment de egyálltalán nem jött ki a különbség a két kocsi között 160-ig pedig akkora arca volt és úgy lenézte a yarist a köcsög

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #574 Dátum: 2004.11.08 10:31:10 »
Idézetet írta: "deric"
lenézte a yarist a köcsög


Azt hiszem ez alapvető Off Hondás On tulajdonság.
Üdv: Kishaver 74

SzzS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1930
  • A GONOSZ!
Yaris tuning
« Válasz #575 Dátum: 2004.11.09 10:50:26 »
minden autót lenéznek a hondások...!
Akkor koppant nagyot az egyik vti hondás amikor a haverjaim kivonultak illegálgyorsulásra egy 1.3 suzukival meg egy 1.6 GT corollával ami ráadásul fényezés előtt állt!A vti hondát a corollából a 200 m végére már nem is látta a srác,
a bátyja meg szarrá verte az 1.3 swifttel az 1.5 hondát!
Direkt ezért mentek ki...: alázni!!!!!
Heheee!

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #576 Dátum: 2004.11.09 14:46:24 »
Idézetet írta: "SzzS"
minden autót lenéznek a hondások...!
Akkor koppant nagyot az egyik vti hondás amikor a haverjaim kivonultak illegálgyorsulásra


Szívesen megnéznék egy ilyen illegál gyorsulást. Az otthoni haverok voltak egyen véletlenül, és tök jó dolgokat láttak a nagy éjszakába Miskolcon. Még a rendőrös filmbe illő nem azt mondom, hogy üldözés, de felbolydulást is végignézték messziről. Mesélték, hogy jött egy autó a város felől qrva gyorsan, aztán egyszer csak mindenki elindult amerre látott, aztán 1 perc múlva a rendőrök is ott voltak, de akkor már csak a lézengő tömeg volt ott, akikkel igazán semmit nem lehett tenni. Igazából azért nem lett üldözés, mert a nézők kb 1 km-re álltak meg az autókkal a tett színhelyétől és mikor riasztás volt, akkor a versenyzők elzúztak ezerrel a nézők, meg hömpölyögtek az úton és képtelenség lett volna a tömegen átvágni autóval. De ha még a környéket is ismernétek, ahol tartják ezeket a versenyeket..... Nagyon állat. Hosszú egyenes, majdnem 4 km és a városközponttól kb 2 perc autóval. Zsír új kétsávos aszfalt csík. Ráadásul sehol egy kósza gyalogos, mert ipari terület és végig kerítés mindenütt. Az őrök sem szólnak semmit. Direkt élvezik az esti programot.

Szólj, ha valami készülődik, bár gondolom a tél nem erről szól.
Üdv: Kishaver 74

Ludi

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 77
    • Toyota TMAX
Yaris tuning
« Válasz #577 Dátum: 2004.11.09 21:43:30 »
Hi All!

Az illegálról még annyit h kezd elterjedni az országban. Szegeden is rendszeresen van minden pénteken már egy éve de a rend őrei már leszoktak róla h kijárjanak. Rengeteg néző szokott lenni, jobb hétvégéken meg csomó versenyző is. Pl: Jómagam :))). A hely egy zsákutca jó aszfalttal + nagy parkolo (a KPM-é). A forgalmat egyáltalán nem zavarja és 1000 szer biztonságosabb mint a városban állatkodni, ráadásul látványos is. Pl: gumifüstölés, néha motoros gyorsulás, de volt már példa két nyerges vontató gyorsulására is. Aki megteheti és nem nagy neki a táv tavasztól leugorhat Szegedre mert szokássá fog válni a környéken hogy péntek=Szeged gyorsulás. Van honlap is www.srsclub.hu , itt láthatók a képek meg néhány videó...
Röviden ennyi. üdvözlet minden Toyota fannak!!!!

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #578 Dátum: 2004.11.10 08:16:38 »
Idézetet írta: "Ludi"
Az illegálról még annyit h kezd elterjedni az országban. Szegeden is rendszeresen van minden pénteken
Van honlap is www.srsclub.hu , itt láthatók a képek meg néhány videó...
Röviden ennyi. üdvözlet minden Toyota fannak!!!!


Kösz Ludi, már figyuztam, is az oldalt. Szerinted van értelme annak, hogy most is kimenjen az ember?? Kiba hideg van már. Nem zavarja a látogatottságot az időjárás? Kint leszel most pénteken is?
Üdv: Kishaver 74

Csacsa

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 282
  • Prius II
Yaris tuning
« Válasz #579 Dátum: 2004.11.14 19:38:49 »
Még az 1.3-as Swift Sedanommal meglőttem egy 86 LE-ős Corollát!A Corolla jobban startolt(nagyobb is volt a felnije,mint a Suzukinak),de a Swifteknek nagyon jó a kettesük,szal 60 után kezdtem feljönni rá!155-nél kapcsoltam fel negyedikbe, és 165-nél már szűk két méterrel vezettem!Huuhhh,nagy csata volt!Így vívtam ki az elismerést a sokak által szidott Suzukinak(én szerettem)!
Pörgesd föl magadat, bármi van, b@ssz föl egy napszemüveget, rúgd ki a gázt padlóig, rúgd ki a ***a anyját, hajoljon a lemez, a kompresszorod úgyis jobban szív, mint bármelyik csajod!

Ludi

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 77
    • Toyota TMAX
Yaris tuning
« Válasz #580 Dátum: 2004.11.15 01:17:50 »
Idézetet írta: "kishaver"
Idézetet írta: "Ludi"
Az illegálról még annyit h kezd elterjedni az országban. Szegeden is rendszeresen van minden pénteken
Van honlap is www.srsclub.hu , itt láthatók a képek meg néhány videó...
Röviden ennyi. üdvözlet minden Toyota fannak!!!!


Kösz Ludi, már figyuztam, is az oldalt. Szerinted van értelme annak, hogy most is kimenjen az ember?? Kiba hideg van már. Nem zavarja a látogatottságot az időjárás? Kint leszel most pénteken is?


Hi Kishaver!

Az igazság az h nem voltam kinn a mostani hvégén. Kicsit esett az eső. Ha száraz az idő akkor 99% h vannak kint egy páran legyen akár 0 fok is. Legalábbis múlt télen nagykabátban is voltunk kint. Most hétvégén valószínű én is ott leszek 9-10 felé ha száraz az idő. Ha minden jól megy akkor a kocsim is kész lesz addigra. Egy flip flop festésű dizel Yarist keress. Általában a KPM főbejáratánál szoktunk állni. Ha ott leszel miről ismerlek meg?

Üdv: Ludi

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #581 Dátum: 2004.11.16 09:31:31 »
Idézetet írta: "Ludi"
Ha ott leszel miről ismerlek meg?
Üdv: Ludi
Ment a mail, mert azokat előbb olvasom, de itt is megjegyzem: Sajna most hétvége nem tűnik nagyon jónak, mert megyek haza Miskolcra. Aztán még Karcagra is le kell ugranom, hogy az SzzS kollégának szerzett hátsó ajtót Zegre juttassam. Aztán még Nagyimnak is szülinapja lesz, így teljesen le kell vetkőznöm a verseny stílust a hétvégére. :)

Maradjunk egy jól előre megtervezett verseny meglátogatásában. Ha tényleg tudsz valami nagyszabású rosszalkodást, akkor please szólj.
Üdv: Kishaver 74

SzzS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1930
  • A GONOSZ!
Yaris tuning
« Válasz #582 Dátum: 2004.11.16 09:40:20 »
Idézetet írta: "kishaver"
[haza Miskolcra. Aztán még Karcagra is le kell ugranom, hogy az SzzS kollégának szerzett hátsó ajtót Zegre juttassam.



BIZONY!!!
MENT IS MAIL RÓLA! :P  :P  :P

Momo

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1097
    • http://mithrasz.fw.hu
Yaris tuning
« Válasz #583 Dátum: 2004.11.16 11:02:30 »
Idézetet írta: "SzzS"
Idézetet írta: "kishaver"
[haza Miskolcra. Aztán még Karcagra is le kell ugranom, hogy az SzzS kollégának szerzett hátsó ajtót Zegre juttassam.



BIZONY!!!
MENT IS MAIL RÓLA! :P  :P  :P


Gratula a hátsó ajtódhoz! Sikerült bontottat szerezned vagy újat vettél?
Erre felé nem lehetett találni elfekvőben sem.
Momo 63
Toyota Corolla Hatchback 1,4

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
Yaris tuning
« Válasz #584 Dátum: 2004.11.16 11:24:55 »
Idézetet írta: "molnarl"
Idézetet írta: "SzzS"
Idézetet írta: "kishaver"
[haza Miskolcra. Aztán még Karcagra is le kell ugranom, hogy az SzzS kollégának szerzett hátsó ajtót Zegre juttassam.

BIZONY!!!
MENT IS MAIL RÓLA! :P  :P  :P

Gratula a hátsó ajtódhoz! Sikerült bontottat szerezned vagy újat vettél?
Erre felé nem lehetett találni elfekvőben sem.

Basszúúús még ne kiabáljuk el, mert most telefonáltak, hogy csak jövőhéten lesz meg. Én meg ugye most megyek :evil:  Grrrrrrrrr Na ilyenkor kicsit nem látok a pipától. Ezt most elintézem, ha az ég leszakad is.
Üdv: Kishaver 74