Epic Vegyeszmernokkent vegeztem, analitikus szakiranyon, majd a PhD-m anyagtudomanybol szereztem. Mindezt csak azert, hogy amit le fogok irni, azt azert nem a wikipediarol szedem (es tudom mi a kulonbseg ket vizminta kozott egy analitikus laborban)
Szoval az aktiv szen jelen esetben csak szagot kot meg (szerves es szervetlen vegyuleteket) nem szilard szemcseket, pór neven por
Namost az aktiv szen abszorpcioval koti meg az emlitett cuccot, de sajna deszorbeal is (vannak aktivszenes hutoszagtalanitok, amiket tudod hogy lehet ujrahasznositani? kiteszed az erkelyre par napra, hogy a "szagmolekulak" deszorbealodjanak).
Tehat amit abszorbeal, azt kesobb 1-es venti fokozaton szepen be is kuldod az utasterbe egy tisztabb levegoju kornyezetben.
De nem csak ez a baj vele!
Egyreszt marha keves aktiv szen van a szuroben ami hamar telitodik, utana meg nem er semmi.
Masreszt pedig ahhoz, hogy abszorbealjon ido kell. Mennyi idot tolt vajon a levego azzal, hogy athaladjon a redosre hajtott kb 2mm vastag szuron? A masodperc tort reszet. Tortenik annyi ido valami? Nem sok.
Ami a feniteket alatamasztja az az, hogy en erzem az elottem halado dohanyost, a dizel autokat es az alpesi levegot is
Szal, doki labiscsakl!
Az általam alkalmazott szűrőanyag, mesterséges szál elrendezésű (kártolt)poliészter+poliamid keverék. Azért döntöttem ezen anyag mellett, mert nagyon zavar(t) az utastérbe beszívott levegő minősége, valamint az a tény, hogy a szennyezőkkel igen terhelt friss levegő elfogadható mértékűre szűrését, az egyszem pollenszűrőre bízta a konstruktőr. Az alkalmazott anyagok szál rendezettsége, sűrűsége, és a kialakított "paplan" vastagságával érik el, a mechanikai elő szűrést, az aktív szénnel pedig az
ADSZORPCIÓS szűrést. A szálvastagság is befolyásol, de az a szűrőpaplan gyártásakor már adott. A képen látható szűrő alapanyagban az aktív szén tömegaránya 35%, ami kb annyit tesz, hogy az
egységnyi felülten 77 g/m2 aktív szén van. Ez, valamint az a tény hogy az alkalmazott palan vastagsága
5 (±1mm) elég telítetté teszi az egységnyi felületett aktív anyaggal. Ezek ellenére a légáteresztő képessége,
1400 (l/m2/s). Az aktív szén oldott állapotban (általam nem ismert, talán ioncserélt lágyvíz oldó anyagban) van feloldva és a kártolt paplanra, szórásos technikával kerül felhordásra, majd gőz fűtésű hengersoron átfűzve kerül hő rögzítésre az elemi szál paplanon. Így megnövekszik a szűrési finomság és a kiszűrhető anyagok fajtája. Mivel a szűrőpaplan a jármű légcsatornájának belépő nyílásánál lett elhelyezve, így a szerepe előszűrés. A mechanikai szűrés témában közismert az a tény, hogy ismeretlen összetételű anyag (keverék) szűrésére legalkalmasabban a lépcsőzetesen megvalósuló szűrési mód nyújtja a legjobb hatásfokot. Ezt alkalmaztam én is, a szűrő helyének, anyagának és funkciójának kiválasztásakor. Természetesen ez a szűrő is telítődik, amit ellenáramú folyadékáramoltatással (visszamosatással), jó hatásfokkal tisztítható. A száradásra fordított idő alatt ( na meg a a meleg vizes átmosatással ) a deszorpció is jól megvalósítható, természetesen nem laboratóriumi szinten.
A deszorpció – tudomásom szerint – az adszorpció inverze, nem pediglen az abszorpcióé, mint írád (sztem csak elírtad!).
” Az adszorpció ellentéte a deszorpció: ennek során az adszorbens felületéről távozik a megkötött anyag.”Nos a fentiek sommázataként; a probléma kezelésére a leg- hatékonyabb,- költségkímélőbb és –gyorsabb
megoldást kerestem és
talán meg is találtam, legalábbis ezen a hétköznapi felhasználói szinten.