Kormánymű-váltó okfejtés
Tavaly decemberben volt 5. éve

, hogy hozzánk került a Carina, ezalatt nagyon megszerettem, nélküle már nem tudnám elképzelni az utazást.

Az első pár évben átlag alatt, 6-7000 km ment bele évente, tavaly már 16 ezernél tartottunk, pedig nem is taxizunk!

Mint minden autónak a Carinának is megvannak a maga típushibái, amelyek sajnos nem csak esztétikai problémákat takarnak, s ez véleményem szerint jórészt az Angliába kitelepített gyártás hozadéka.
Sok anyagon spóroltak, lásd a kárpitokat az olcsó műbőrrel, az ajtókon levő megkeményedő, felpöndörödő díszlécekkel stb..
Ezeken még túllépne az ember, de amikor a tervezett elavulást ennyire "beépítik" az autóba, és ez élesen egybeesik a gyártás áthelyezésével, egy megbízhatónak ismert autó esetében kicsit visszaveti a bizalmat.
Szó se róla, az angliai Carinák is magasan megbízhatóbbak a korabeli típusoknál, de ha a japán technikai precizitás-minőség megmaradt volna, örökös lenne.
Az ismert dolgok, amiket az angliai gyártás hozott, elsősorban a beszállítók: Bosch, Valeo, ZF, tovább nem is sorolom, mert ezekről is oldalakat tudnának mesélni az egyes tulajok, mennyi szívást jelentenek, hogy a jól bevált, megbízható japán beszállítók arányát csökkentették, legalábbis teret engedtek a fent említett gyártóknak.
A Denso, Koki, Aisin, stb márkák még sok autóban ma is szolgálnak, rengetegen most szembesülnek a javítással-cserével, szemben az angol tulajokkal, akik már rég túl vannak rajta..

A probléma, hogy ezek a típushibák az autó működését, menetbiztonságát veszélyeztetik.
Amik engem eddig érintettek a tipikus 4A-FE motorba épített, citromsárga Bosch benzin befecskendező, amelyek ~200 ezer kilométertől kezdődően okoznak fejtörést, a megszakadó, zárlatos tekercsek miatt, a motor részleges működésképtelenségét okozva.
Természetesen ez a probléma orvosolható, ha a teljes egészében csereszavatos legmegfelelőbb Denso injektorok kerülnek a helyükre.
A másik a ZF típusú kormánymű (4A-FE), amelyben a kilométerek múlásával, normál használat mellett is (!) kikopik a fogasléc támasztó perselye, mindkét oldalon (!), ami bosszantó kopogást okoz az úthibákon, s idővel akkora lesz a holtjátéka a fogaslécnek, hogy a kormánymű végében levő szimeringet is kiveri, olajszivárgást okozva..
A ZF kormánymű elődje a japán Toyoda Koki volt, amely hibája idővel az olajfolyás lesz, én is így jártam az új szerzeménnyel, de tisztában voltam vele, vállaltam a dolgot, felújíttattam, s meglepő módon csak tömítetlenségi problémája volt, mechanikai kopása elenyésző, nem is kellett javítani!

Lehet, hogy senkinek nem tűnt fel vagy nem volt zavaró, de nekem érezhető különbség van angol ZF és japán Koki kormánymű fordulókörében, több autót is kipróbálva.
számokban:
Egymás mellé rakva a két kormányművet, az alábbi értékeket mértem:
fogasléc túlnyúlás a kormányműház szélétől mérve: fullon balra tekerve fullon jobbra tekerve
japán Koki: 110mm 106mm
angol ZF: 104mm 113mm
Kormányműház teljes hossz: 470mm
A fordulókört is lemértük, amennyire pontosan tudtuk:
jobbra balra
ZF 10 m 10.5 m
Koki 9.4 m 10 m
Ha nem is tűnik nagynak a különbség, érezhetően könnyebben fordulok meg vele, sokkal kisebb helyeken, nem beszélve a parkolási manőverekről!!

Ezért is fogalmazódott meg bennem, hogy mindenképpen szeretném cserélni a kormányművet japánra, viszont ezzel kapcsolatban nem találtam/ kaptam sehonnan biztos információt, hogy csereszavatos-e a kettő?
Szerettem volna, hogy minden dolog adott legyen, ne kelljen heteket várni egy-egy alkatrészre.
Mivel viszonylag elég nagy munka a kormánymű csere, ezért elhatároztam, hogy a műveletet érintő gyári kopó alkatrészeket cserélem, többet nem akarok vele foglalkozni címszóval, illetve mivel szeretem az autót, kis kiegészítéseket is teszek!

A másik bosszantó dolog, ami lehet az utángyártott alkatrészek minősége miatt is, az első lengőkar hátsó, teli szilentje, amelyet 4 éve cseréltem középkategóriájú-minőségű darabra, s a két évvel ezelőtti műszakin már szóltak, hogy kirepedezett! Gondoltam sebaj, akkor cserélem mindkét oldalt (elsőként csak az egyik oldali kopogott).
Ez volt 2 éve, de már megint apró repedések jelentek meg rajtuk.
Gondoltam, én nem kínlódok tovább, csináltatok bele egyedileg gyártott poliuretán szilentet.
Találtam is egy pesti céget, ahol vállalták a szilent legyártását, az eredeti szilent fém perselyét felhasználva készítettek poliuretánból.
Tehát egy gyári gumis szilent lett "kibelezve", s ennek helyére került az új anyag, formára teljesen úgy néz ki, mint a gumi, ugyanolyan könnyítés van benne, tehát nem teljesen tömör, illetve nem a pályaautókhoz használt "verseny" keménységű anyagot kértem, hanem puhább, utcai használatra szántat. Színt is volt lehetőségem választani, de nem szépségversenyre megy, a műszaki sem probléma, mégis maradtam a standard fekete színnél.

A Carina E első futóműve abból a szempontból nem tetszik, hogy bármit szeretne az ember csinálni rajta, az kapásból a futómű geometria elmászását hozza magával.
Kivétel ez alól talán a kanyarstabilizátor és tartozékai, amelyek szabadabban csere-berélhetőek.
Például ha a lengőkar szilentet cserélné az ember, ki kell venni a lengőkart, amiről le kell kötni a talpast. Igen ám, gondolná az ember, akkor miért nem a rugóstag, csonkállványról kötöd le a talpast, azt csak egyféleképp lehet visszatenni, nem menne el a futómű.
Ha valaki próbálta ezt, tudja a választ, nem férni hozzá a talpas koronásanyájához az ABS jeladókerék védőlemezétől, de a nem ABS-es verziónál sem jobb a helyzet. Hab a tortán, ha a csavart biztosító sasszeg beletörik a csavarba.
Ilyenkor adódik a lehetőség, hogy kiveszi az ember a komplett rugóstagot és satuba befogva próbálja lelazítani vagy a helyén bűvészkedik. A legeslegjobb, hogy ha sikerül lelazítani ezt az anyát, még mindig ott az a probléma, hogy szükség van gömbfejkinyomóra, ami esélytelen, hogy odaférjen..

No ilyenkor kerül elő csináld ahogy tudod praktika: én azt választottam, hogy a meghúzott koronásanyát levágtam flex-szel és így már odafért a kinyomó, kis segédlettel, de engedett a dolog.

Szemlátomást nem tűnt túl időtállónak a lengőkar felületi rozsdában pompázó külseje, ezért ez a homokszórás után a festőműhelybe került.
Sikerült vennem egy japán Koki kormányművet szervószivattyúval, csövekkel, amiről tehát nem tudtam biztosan, hogy kompatibilis-e az angol ZF-el.
Egyedül az axiálokat és a kormányoszlop alsó /külső/ csuklójában említettek egyesek különbséget, ezt is bizonytalanul..

Kaptam továbbá egy C51-es váltót is, ami azért érdekes, mert hosszabb az 5. fokozat áttétele, mint a C52-esé, ami gyárilag volt benne. Ezt a fogyasztáscsökkentés jegyében szerettem volna meglépni, mert ugye sosem probléma, ha 5.-ben adott sebességnél kevesebbet forog a motor! Ez elég összetett dolog, szintén szakosodott embert kellett keresnem, találtam is egy váltó specialistát, aki elmondta a lehetőségeket.
Eredeti tervem az volt, hogy a C51-es váltó 5. fokozathoz tartozó fogaskerekét rakatom át a C52-esembe, de ez a szaki szerint nem egyszerű csere lett volna, hanem több járulékos munka is társult volna mellé, ami egyrészt borsos lett volna, másrészt nem biztos, hogy sokkal alacsonyabb lett volna a fordulat 5. fokozatban, mint simán a C51-el.
Számokban:
C51 váltó:
1st 2nd 3rd 4th 5th Reverse Final
3.545 1.904 1.233 0.885 0.725 3.250
1st 2nd 3rd 4th 5th Reverse Final Differential Gear Ratio
3.166 1.904 1.310 0.969 0.815 3.250 4.058 (4.312 ?) 3.722
Nem tudom pontosan melyik adat a helyes, több értéket is megadnak neten, de a lényeg, hogy hiába kisebb az értéke a C51-es váltó 5. fokozatának, ha differenciál művének pedig nagyobb. Így kb ugyanannyit forog a két váltóval a motor.
minimális különbségek vannak azért.
Számadatokban (az angol C52-es váltó sebességértékeit csak egyszer mértük le, míg a japán C51-nél többször is végigmentünk minden fordulatértéken.
A mérés úgy nézett ki, hogy a következőkben meghatározott fordulatszám értékekhez hozzá társítottuk az adódó sebességértékeket (km/h) , mivel a sebességet GPS-ről pontosabban leolvashatónak ítéltem, mint a nem kerek fordulatszám értékeket.)
rpm 1500 2000 2500 3000 3500
C52 1. 12 16 18 23 27
C51 1. 10 12 17 19 23
C52 2. 20 26 32 41 47
C51 2. 18.5 25 32 38 46
C52 3. 27 39 49 60 71
C51 3. 29 40 48 58 69
C52 4. 40 54 66 80 94
C51 4. 40 55 68 82 98
C52 5. 48 63 80 95 112
C51 5. 50 65 83 102 118
Látható, hogy a C52 váltó picivel kevesebbet forog 1-4.-ig, ami városban jobb, viszont a hosszútávú autózáshoz egyértelműen a C51 a gazdaságosabb.
Maradt az a verzió, hogy egy alapos mosás, kívül nagynyomással, aluminium tisztító vegyszerrel, belül brigéciolos többszöri átöblítéssel megtisztítottam a váltót.
A váltón cserélve lett a nyelestengely szimering, kinyomó csapágy.
A motoron a hátsó főtengely szimering lett új, a lendkerék fel lett szabályozva, kapott új kuplungtárcsát és szerkezetet (Aisin).
A váltóba a szokásos Castrol Multivehicle 75W-90 került, most tettem pluszba Energy Relase-t is bele.
A bölcső leengedését szerettem volna elkerülni, bár már csak 2 csavar tartotta, mégis a helyén hagytam. Mivel a jobboldali váltótartót, a hátsó váltótartót és az első motortartó bakot ki kellett venni, így a motort felülről meg kellett lógatni.
A váltó leszerelése után éppen volt annyi hely, hogy hozzá lehetett férni a kormányműhöz, viszonylag kényelmesen kijött a helyéről.
A japán kormányművet szintén egy pesti céggel újíttattam fel, kapott új tömítéskészletet.
Picit szivárgott az eredeti ZF-es szervoszivattyúm, ezért a japán került fel abból is, itt nagy szerencse, hogy meg volt a japán szivattyú tartókonzolja, mivel itt különbség van a kettő közt, keskenyebb a japáné.
Hogy teljes legyen a kép, szét lett szedve a szivattyú is és kapott új szimeringet a tengely és a ház is!

A tűzfalon kívül levő kormánykereszt teljesen egyforma volt! Egyeztek az axiálok is, egyedül a kormánymű porvédő gumiharang átmérője nem passzolt, a japánnak kisebb az átmérője, nem jó rá az angol harmonika.
A csere óta beleröppent 5000 km a kocsiba és örömmel jelentem, hogy minden rendben, nem bántam meg a cserét.
A fogyasztást nyomonkövetem, eddig ugye téli fogyasztással kell számolnom, de így is 6.23 az átlag egy tankra vetítve, ez az év eleji mínuszokban sikerült. Az elmúlt 12 E km átlaga pedig kerek 6 literre jött ki!