De király vagy! Köszi, ez alapján meg fogom tudni csinálni. És igyekszem kikutatni azt is, hogy mi okozza a beakadást a mechanikában...
Az elmúlt hétvégén nekiestem az ajtó nyitásának. Röviden leírnám a történetet, mert nem annyira egyszerű, mint a youtube videókon látható...
Mazda 6 2007/02 combi 1,8 TE:
A tünet az volt, hogy a kilincsekkel sem kívülről, sem belülről nem volt nyitható a vezető oldali ajtó.
Ismert típushiba, hogy egy rugó eltörik belül és nyithatatlanná válik az ajtó.
A youtube-on ismert a hiba és számos videót is készítettek ezzel kapcsolatban, de esetemben szükség volt némi kreativitásra is a megoldás érdekében.
Először úgy kezdtem, ahogy a videó is mutatja, hogy a vezető oldali ülést kiszedtem (ülés alatti elektromos csatlakozókra vigyázni!!!), majd nekiálltam a belső ajtókárpit 3db csavarját (belső kilincsnél, ajtóbehúzó teknő alján, és az ajtó világító lámpa mellett) is kihajtani. Ezután a belső kárpitot lehet rángatni, lazítani. Igen ám, csakhogy, ez nem könnyű, hiszen csukott ajtónál a kárpitot szorítja a műszerfal, így a rángatást át kell vezetni határozott cibálásba. Ennek az lesz az eredménye, hogy 3-4 fehár patent el fog törni, de másképpen nem lehet leszedni a csukott ajtó miatt. Figyelni kell a az ajtókba épített magas hangszórók házára is, mert azok alja éles, sorjás műanyag, felsérti (fel fogja sérteni valamennyire!) az alá dugott ajtókárpit felszínét. Nekem úgy sikerült kiszednem a helyéről, hogy az egészet föl-le mozgattam, addig, amíg egyszer csak engedett és nyertem. Felmértem a járulékos veszteségeket, kb 3-4db patent és FBS-sel javítható műanyag kárpitelemet találtam. Visszagondolva most is azt mondom, ennél kisebb sérüléssel nem kivitelezhető a szétszedés.
Ezt követően kiszedtem a hangszórót, az ajtónyitót (kiakasztottam belőle a 2db huzalt) és a vezetékeket is eltávolítottam, ezek már roncsolás nélkül mentek.
Ekkor eljutottam a műanyag szerelőrész takaró elemig, amelyet legalább 10-12db hatlapfejű csavar rögzít, valamint 2db anya, melyek az elektromos ablak mozgató mechanikát tartja. Utóbbikat, ha kihajtjuk, óvatosan kell mozgatni mindent, mert a mechanika szabadon "lebeg" és elcsúszásával az ablaküveg bezuhanhat az ajtóba. Ha a műanyag szerelőrés záró elem lejött, elénk tárul az üres ajtólemez. Benézve a B oszlop irányába, láthatjuk a fekete műanyag burkolattal védett ajtózár mechanikát. Az ajtóhoz a B oszlop felől, kívülről oldható csavarokkal rögzítették, így kiszerelése csukott ajtó mellett nem lehetséges. Itt sűrű anyázás következtében törtem a fejemet, hogy hogyan lehet roncsolás nélkül szétszedni azt a műanyag házat... Sehogy. Snitzer a kézbe és egyszerűen kivágtam a zár műanyag házát. Ez nem helyreállítható roncsolás, de máshogy lehetetlen hozzáférni az ajtónyitó billenő pöcökhöz. Utóbbit lenyomva nyílt az ajtó.
A törött rugó cinikusan vigyorgott rám a kivágott műanyag ház aljáról. Kihalásztam, elraktam.
A következő lépésben azt néztem meg, hogy ez a rugó mit is csinált a törése előtt. Becsuktam az ajtót és megpróbáltam kinyitni kilinccsel. Mind a belsővel, mind a külső ajtónyitóval sikerült. Lezártam a kulccsal az ajtót, majd megpróbáltam újra kinyitni a kulccsal. No, itt nem sikerült, megint be kellett nyúljak az ajtórésen belülről és a pöcökkel nyitni az ajtót. Ez a kis rugó, ami eltört, az ajtó zárját húzta vissza nyitáskor. Mivel eltört, többé nem volt nyitható a zár, bezárva maradt az ajtó.
Bementem a Mazda szalonba, kíváncsiságból megkérdeztem, lehet-e külön rugót rendelni. Sajnos csak a zármechanika van egyben nettó 33 000 Ft-ért. Elmentem a helyi SKF csapágyboltba (kgabe is ott volt, csak vaksi módon nem vett észre!) és ott sikerrel jártam, le tudják gyártatni a rugót, rögtön 2db-ot is. Igaz, ilyen kis mennyiségnél kb 1000-1200Ft/db árra kell számítanom, de legalább a gyári rugóerőre fogják gyártani, ami a rugó használati módját tekintve nagyon fontos jellemző a megfelelő működés miatt.
Van pár képem is, mindjárt csatolok...